cnc uit aluminium en staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

cnc uit aluminium en staal

Bericht door Bytheax »

Hi,

een aantal jaren geleden gestart met het bouwen van een CNC machine, echter door de drukte van werk en andere hobbies toch niet besloten om de machine te bouwen. Nu ben ik tegen een aantal aluminium profielen gelopen en heb ik nu via via de mogelijkheid om staal te laten snijden tegen de KG prijs.

Mede hierdoor is de zin om wederom de cnc machine te bouwen aangewakkerd. Ik heb de nodige zaken verzameld in de loop der jaren waardoor ik 3x nema 34 motoren (12nm) heb liggen (inclusief voedingen etc), nema 23 (+toebehoren), een controller, spindels en geleidingen). op basis hiervan heb ik een model getekend.

ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de spullen die ik reeds heb liggen.

bijgekomend is dat de machine zodanig geconstrueerd moet zijn dat deze demonteerbaar is en op een zolder geplaatst kan worden (hobbykamer).
Eventueel wat input op het model/design wordt gewaardeerd. Profielen zijn 80x80 (heavy) geheel weegt nu +- 140kg (ex support frame)
cnc 2.png
Schermafbeelding 2023-12-03 154759.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Kjelt »

Ik ben geen mechanisch expert maar het lijkt me dat het gewicht van de brug nu op de achterste wagen en zijkanten van de wagen terecht komt ipv verdeeld over de twee wagens.
Kan het kwaad waarschijnlijk niet, veel wagens worden ook op de zijkant belast dat gaat ook goed.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Bjornski1976 »

Draai de z-as geleiding om, de rails geeft dan iets meer stijfheid en y of x plaat kan kleiner.

Zet de kogel omloop bovenop en maak er een direct drive van. Zo kan je iets compacter bouwen.

Maar lekker opweg, ziet er verder goed uit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 03 dec 2023 16:54 Ik ben geen mechanisch expert maar het lijkt me dat het gewicht van de brug nu op de achterste wagen en zijkanten van de wagen terecht komt ipv verdeeld over de twee wagens.
Kan het kwaad waarschijnlijk niet, veel wagens worden ook op de zijkant belast dat gaat ook goed.
de Spindel hangt wel voor die brug. Dus is het gewicht van de Brug + Spindel wel aardig verdeelt.. ook omdat de Spindel meer krachten opwekt dan alleen de brug..

2 dingen die ik wel zou doen: de 2 motoren achterop, boven de profielen monteren.. zo kun je ook lang materiaal over de volle breedte van de machine verwerken.. te denken valt dan aan "Signs" die langer zijn dan wat er in de machine past..
Als je dan ook de Spil voor de Spindelslede verlengt, dan kun je de volledige breedte pakken..

Verder kun je mogelijk de "Zijwangen" achter de brug nog wat smaller maken, zodat die ook niet in het werkbereik zitten..
Verder zou je met wat Alu Platen een "trog" of nog beter een koker kunnen maken op de Z-slede plaat.. dat verhoogt de stijfheid ook aanzienlijk..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door hfjbuis »

Maak de profielen van de Y-as hoger dan kunnen de pijlers van de brug korter wat meer stevigheid geeft.

Ik heb voor de bouw de plaatsing van de limit switches en de kabel rupsen niet getekend. Dat achteraf moeten bedenken was onhandig.

Het lijkt alsof de motoren voor de Y-as op het bed liggen. Als je ze hoger kunt zetten, kan er nog een plaat onderdoor.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-12-04 16_07_09-file.php (1024×649).jpg
Zie rode aantekeningen.
Misschien kun je de KO spil naar voren halen, en heb je er achter dan gewoon ruimte om de stappenmotor direct te plaatsen.
Dat oortje waar de moer op zit kan ook wel naar voren wijzen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Bytheax »

Thanks voor de feedback!
Reden dat de spindels niet boven de assen zitten omdat zoals aangegeven ik deze spindels heb liggen. de motoren die getekend zijn zijn ook niet de juiste variant (de echte zijn closed loop).

hetzelfe geldt voor de profielen en de opbouw hiervan, deze heb ik immers zo voor handen.

Reden voor deze configuratie van de z as is omdat ik nu kan zorgen dat mijn gereedschap altijd boven de onderzijde van de brug komt als de wagen etc omgedraait zijn dan gaat dit niet. Neemt niet weg dat ik hier nog overna moet denken en een beplating moet inderdaad nog komen.

Qua verdeling op de wagens ben ik niet heel bang. dit zijn HGH30mm wagens en kunnen qua moment het eea hebben..

ga er mee aan de slag :D

de motoren liggen overigens boven het bed
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Sven »

Bytheax schreef: 04 dec 2023 17:36 boven de onderzijde van de brug komt als de wagen etc omgedraait zijn dan gaat dit niet
Zeker wel...!

viewtopic.php?t=13039&start=168
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Bytheax »

Ergens denk ik het complete ontwerp om te gooien en een 5e as erin te verwerken als ik toch bezig ben.. Of een opstelling met vaste tafel..

Mooi voor de hobby en het werkbereik heb ik niet perse nodig met het werk wat ik doe..


Dan moet het zoiets worden als een kern opbouw denk ik

Ideeën?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit ook te denken aan een dergelijke opbouw, gewoon een "Box" maken met daarin de aandrijving van de 4de as, de 5de as hangen we aan de 4de, en dan Rails bovenop voor de X, Daarop de Y en daaraan de Z, moelijker dan dat hoeft het niet te zijn..
Bytheax schreef: 13 dec 2023 21:29 Mooi voor de hobby en het werkbereik heb ik niet perse nodig met het werk wat ik doe..
Aan welk werkbereik denk jij?.. Zelf denk ik aan 150 x 150 x 225 of iets van die strekking.. ik zit toch in het kleine precisiewerk.

Kern gebruikt veel Aluminium in de Constructie van hun machines, maar Ik denk dat dat voor mijn werk, in mijn werkplaats voor problemen gaat zorgen vanwege de uitzettingscoëfficiënt..Ik heb tenslotte geen geklimatiseerde werkplaats, en ook geen CV Ketel om alleen mijn machine op temperatuur te brengen..



Chiron doet het net weer een haartje anders..die laten de Y as de 4de en 5de as bewegen.. da's ook een optie natuurlijk, maar dan moet je dat hele spul weer aan de onderkant van een "Brug" hangen..

25063

Zo zit dat ongeveer in elkaar.. Let wel.. Dit is je reinste NSFW.. Pure Porrrrrneau!.. Kruisrol geleidingen op de X en Z as, de Z as op een schuin bed, de Y as en de A en B as hangen dus daaraan..
met die schuine opbouw van de X-as behuizing is dat natuurlijk ook goed te doen..(helemaal leuk, de Spindel van deze machine, is geeneens HSK..officieel dan.. 't is een zogenaamde ATC15, eigenlijk gewoon een HSK, want hij werkt hetzelfde, alleen is ie een stuk kleiner.. een volle centimeter.. gewoon zo klein dat ik op mijn modelspoorbaantje (Märklin MiniClub) zo'n houder nog op een Wagon kan leggen als "Zwaar transport" :lol:

Wil ik er een?.. Jawadde!.. kan ik em betalen?...Neh..niet direct.. mijn huis verkopen?.. 'k zou de halve straat moeten verkopen, alleen ben ik geen eigenaar.

Zelf maar iets in elkaar flanzen dan?.. Jahoor.. dat wel.. maar dan moet ik er nog even heel diep over nadenken hoe ik dat ga doen, en dan ook mininaal dezelfde nauwkeurigheid zien te halen die ik met mijn huidige 3-4 assige Freesbankje haal ('k heb al eens een klus gedaan die op ±3µm kwam.. da's gelukt, en daar ben ik nog altijd heel trots op..

Eigenlijk zou ik eerst eens een EMCO VMC 200, of een degelijke conventionele Freesbank Moeten hebben.. dan kan ik tenminste flinke stukken staal bewerken.
Vlakslijper..om het helemaal netjes te doen...
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: cnc uit aluminium en staal

Bericht door Bytheax »

Eens!

Mijn gebied moet wel wat groter worden.. Maar moet wel uitvoerbaar blijven. Hetgeen wat mij zo aan spreekt bij dergelijke opbouwen is dat de plaats om de werkstukken te wisselen zo toegankelijk is.

Ik zelf zit bijvoorbeeld te denken door de grove delen te laten snijden uit staalplaat en een combinatie van aluminium zoals ik ook al in de bovenstaande posts benoemt had.

Toleranties zoals jou Arie zullen niet direct nodig zijn.. Maar nooit mis natuurlijk..

Zelf ook erg fan van deze overal look:

Afbeelding


Afbeelding

Dan kan dat ik gewoon een uitneembare bak maken voor de spanen aangezien dat altijd getob is bij andere frezen...

Met een soort hoektafel tegen de achterplaat kan je ook een mooie 3 asser maken.. Slim omgaan met de. Gaten en je kan er zo een 5e asser in hangen

Maar dan zoals op de tweede zodoende houdt ik hem redelijk compact... Plaatwerk kun je veel mee dus waarom niet
Plaats reactie