CNC portaal router/plotter C channel !

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 10 dec 2023 22:27
wrinex schreef: 10 dec 2023 21:42 Die eding controller ziet er wel goed uit !!!, helaas wel wat boven mijn budget. :) heb even rond gekeken maar kan weinig vinden wat er tussen in zit jij enig idee ? want 700 euro vind ik echt teveel, maar het hoeft ook niet 100 euro te kosten zoals deze units zonder manual :) althans slechte manual
Nee helaas geen idee.
De prijs is eenmalig, persoonlijk vind ik het wel waard, het zijn de hersens van de machine.
Eding is erg betrouwbaar door zijn ethernet interface en server, wordt ook door grotere bedrijven gekozen.
Wat je ook kiest neem geen USB, dat is vragen om problemen.
Wellicht dat LinuxCNC iets voor je is maar dat schijnt wel een flinke leercurve te zijn, veel mensen die afhaken omdat je dan toch echt diep in de Linux materie wilt zitten.
leercurve kan wel eens een ding zijn :) ken mach 3 een beetje en moet eerlijk zeggen dat ik mijn LTP1 poort variant 15 euro best fijn vond... dacht ik wil meer Khz pulsen geven vandaar de usb.. maar zover vond ik mijn oude tientjes kaart wel fijner:) snap ik tenminste zonder handleiding , letterlijk zoals het in mach 3 is aangegeven :)
Laatst gewijzigd door wrinex op 11 dec 2023 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door benkr »

Ik gebruik(te) standaard op al mijn machines Pokeys57CNC als controllerkaartje, kost de wereld niet en gebruikt Mach3 als software platform.
Ik ben van plan om over te stappen naar LinuxCNC, puur om eens wat anders te gaan gebruiken, én omdat de combinatie Mach3/Pokeys geen schroefdraad kan snijden op een draaibank.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wil je seriewerk gaan doen , en een betrouwbaar systeem? Niet moeilijk doen, Edingcnc erop.. klaar.
One stop shopping voor je besturing, software is gratis, dit in tegenstelling tot mach, geen geklooi met third party hardware, waarvan je nog maar moet afwachten of het werkt..

Linux is goed, maar alleen als je er heidenhain software op kan draaien :lol: de userinterface van linuxcnc is net zo beroerd als die van mach, dus waar is je voordeel? Rommel onder een ander OS blijft rommel.

Bovendien.. als ik jouw business een beetje inschat, kun je veel plezier hebben van parametrische programma's, en dat is in eding dermate simpel, dat ik eigenlijk weinig gebruik hoef te maken van CAM software op de freesbank, en helemaal geen, ok één keer dan op de draaibank (ging om een complexe curve in een horloge achterdeksel)..had het ook wel aan de machine gekund, maar het ging om een order van skechts 2 stuks..
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

oh wellicht boeiend om te melden, bijna alles wat ik doe is 2D (99.9%) vanuit sketchup (ook geen pro programma maar ik ken het... en voor wat ik doe prima), en gebruik Cambam voor de gcode. mach 3 heb ik altijd gebruikt met een printerpoort kaartje van 15 euro.. nooit mega problemen gehad, maar de hoeveelheid pulsen kan een probleem zijn als ik microsteps will gebruiken en toch een redelijke rapid... dan zit ik soms aan de limit op mijn oude machine. ... hmm ik zal eens kijken naar de Pokeys. moet even uitzoeken wat een basis setje van dat kost (4 assen) als ik het goed herinner zijn het allemaal modules.. en wat dat zou kosten.


benkr schreef: 10 dec 2023 23:33 Ik gebruik(te) standaard op al mijn machines Pokeys57CNC als controllerkaartje, kost de wereld niet en gebruikt Mach3 als software platform.
Ik ben van plan om over te stappen naar LinuxCNC, puur om eens wat anders te gaan gebruiken, én omdat de combinatie Mach3/Pokeys geen schroefdraad kan snijden op een draaibank.
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/
oh die en
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/

zouden samen toch een vrij simpel setje moeten maken denk ik > ? en prima prijs ? wel nog even met mach 3 of 4 werkend zien te krijgen, ik zou graag mach blijven gebruiken...:)
Laatst gewijzigd door wrinex op 11 dec 2023 00:37, 2 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2023 00:09 Wil je seriewerk gaan doen , en een betrouwbaar systeem? Niet moeilijk doen, Edingcnc erop.. klaar.
One stop shopping voor je besturing, software is gratis, dit in tegenstelling tot mach, geen geklooi met third party hardware, waarvan je nog maar moet afwachten of het werkt..

Linux is goed, maar alleen als je er heidenhain software op kan draaien :lol: de userinterface van linuxcnc is net zo beroerd als die van mach, dus waar is je voordeel? Rommel onder een ander OS blijft rommel.

Bovendien.. als ik jouw business een beetje inschat, kun je veel plezier hebben van parametrische programma's, en dat is in eding dermate simpel, dat ik eigenlijk weinig gebruik hoef te maken van CAM software op de freesbank, en helemaal geen, ok één keer dan op de draaibank (ging om een complexe curve in een horloge achterdeksel)..had het ook wel aan de machine gekund, maar het ging om een order van skechts 2 stuks..
dank je ! wat zijn parametrische programma's ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Arie Kabaalstra »

wrinex schreef: 11 dec 2023 00:36 dank je ! wat zijn parametrische programma's ?
Parametrische programma's zijn programma's die in plaats van "Vaste maten" gebruik maken van parameters voor bepaalde maten..

Bijvoorbeeld (ik heb geen verstand van High End Audio, dus even een wat Gangbaarder voorbeeld), je wilt Speakerboxen maken.. met 1"tweeters en 4 " woofers, ik noem maar een dwarsstraat.. , maar je wilt er ook met 1½"en 2"Tweeters maken, en daarbij 6 of 8 Inch Woofers..

dan zet je de Maten van de diverse speakers in Parameters, en de maten van het frontpaneel ook.. en de posities van de speakers, als je daar een berekening voor maakt. kun je die ook nog parametrisch vastleggen..

Ander voorbeeldje: Je maakt schakelpanelen.. met rijen en kolommen toetsen.. , wel altijd dezelfde maat toetsen.. Nou.. dan programmeer je het zo dat je alleen maar in hoeft te geven hoeveel bij hoeveel knopjes je hebt..

al vanaf het begin dat ik met EdingCNC werk, heb ik al dergelijke programma's , maar dan in de vorm van "standaard bewerkingen" zodat ik veel werkstukken gewoon aan de machine kan programmeren..

en dat is in mijn geval uitgegroeid tot een systeem waarmee van alles zo aan de machine kan schrijven, door standaard bewerkingen te selecteren, en in te vullen..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door hainjedaf »

wrinex schreef: 10 dec 2023 21:43
hainjedaf schreef: 08 dec 2023 11:07 Kijk bij de professionele machines. Daar zijn die spillen al gauw 45-60mm dik met roterende KO-moer.
oei, ja die zitten niet in het assortiment van de el cheapo's :(
Roterende KO moer is zelf te fabrieken. Ik denk dat als je een 25mm of 30mm KO-spil
neemt en de KO-moer goed lagert en balanceert, de KO-spil weing problemen zal geven.

Het wordt immers geen professionele machine.
En de KO-spil wordt uitsluitend in lengterichting belast, terwijl de KO-spil zelf
stil staat.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door serum »

Volgens mij ben ik laatst op je youtube kanaal beland, was jij folie aan het snijden voor ribbon/planar tweeters/weergevers?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door benkr »

wrinex schreef: 11 dec 2023 00:28 oh wellicht boeiend om te melden, bijna alles wat ik doe is 2D (99.9%) vanuit sketchup (ook geen pro programma maar ik ken het... en voor wat ik doe prima), en gebruik Cambam voor de gcode. mach 3 heb ik altijd gebruikt met een printerpoort kaartje van 15 euro.. nooit mega problemen gehad, maar de hoeveelheid pulsen kan een probleem zijn als ik microsteps will gebruiken en toch een redelijke rapid... dan zit ik soms aan de limit op mijn oude machine. ... hmm ik zal eens kijken naar de Pokeys. moet even uitzoeken wat een basis setje van dat kost (4 assen) als ik het goed herinner zijn het allemaal modules.. en wat dat zou kosten.


benkr schreef: 10 dec 2023 23:33 Ik gebruik(te) standaard op al mijn machines Pokeys57CNC als controllerkaartje, kost de wereld niet en gebruikt Mach3 als software platform.
Ik ben van plan om over te stappen naar LinuxCNC, puur om eens wat anders te gaan gebruiken, én omdat de combinatie Mach3/Pokeys geen schroefdraad kan snijden op een draaibank.
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/
oh die en
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/

zouden samen toch een vrij simpel setje moeten maken denk ik > ? en prima prijs ? wel nog even met mach 3 of 4 werkend zien te krijgen, ik zou graag mach blijven gebruiken...:)
Ik kan je een kabelsetje aanraden, dat breakout bordje is nieuw, maar met die kabeltjes red ik me altijd, nooit behoefte gehad aan iets anders.

En ik heb 2 aangedreven moeren liggen die ik ooit zelf heb gemaakt, maar hier https://haase-cnc.de/maschinenelemente.html kun je gewoon kopen en zijn niet al te duur. Die van mij mag je voor 25 Euro/st overnemen, zitten 2 keer 72xx lagers in.

Op de website van Polabs vind je een manual die beschrijft hoe je Pokeys met Mach3 aan de praat moet maken, zo gepiept.

https://www.poscope.com/downloads-manuals/

PoKeys Mach3 plugin manual.pdf (3.34 Mb)
PoKeys57CNC user manual (2022).pdf (5.98 Mb)
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2023 09:08
wrinex schreef: 11 dec 2023 00:36 dank je ! wat zijn parametrische programma's ?
Parametrische programma's zijn programma's die in plaats van "Vaste maten" gebruik maken van parameters voor bepaalde maten..

Bijvoorbeeld (ik heb geen verstand van High End Audio, dus even een wat Gangbaarder voorbeeld), je wilt Speakerboxen maken.. met 1"tweeters en 4 " woofers, ik noem maar een dwarsstraat.. , maar je wilt er ook met 1½"en 2"Tweeters maken, en daarbij 6 of 8 Inch Woofers..

dan zet je de Maten van de diverse speakers in Parameters, en de maten van het frontpaneel ook.. en de posities van de speakers, als je daar een berekening voor maakt. kun je die ook nog parametrisch vastleggen..

Ander voorbeeldje: Je maakt schakelpanelen.. met rijen en kolommen toetsen.. , wel altijd dezelfde maat toetsen.. Nou.. dan programmeer je het zo dat je alleen maar in hoeft te geven hoeveel bij hoeveel knopjes je hebt..

al vanaf het begin dat ik met EdingCNC werk, heb ik al dergelijke programma's , maar dan in de vorm van "standaard bewerkingen" zodat ik veel werkstukken gewoon aan de machine kan programmeren..

en dat is in mijn geval uitgegroeid tot een systeem waarmee van alles zo aan de machine kan schrijven, door standaard bewerkingen te selecteren, en in te vullen..

aah , ok snap hem! dat is inderdaad wel mooi inderdaad als je serie werk maakt met kleine verschillen. voor mijn speaker hobby is vaak alles compleet anders voor elke brouwsel , dus ik teken alles opnieuw (jammer genoeg :)). dit omdat ik de drivers niet koop maar eigenlijk ook zelf maak. (zijn van die platte drivers met een folie, zoals magnepan, het bekendste voorbeeld )
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

serum schreef: 11 dec 2023 10:22 Volgens mij ben ik laatst op je youtube kanaal beland, was jij folie aan het snijden voor ribbon/planar tweeters/weergevers?
dat kan zomaar kloppen , dat is dus de hobby waar ik het over heb :) zelf planar magnetic speakers maken van losse onderdelen tot een volledige speaker met eigen ontwikkelde drivers. leuke daarvan vind ik dat je iets anders dan anders in handen hebt, met bijzonder goed geluid. en het feit natuurlijk dat je alles zelf maakt , plaats van een paar drivers kopen (ook niks mis mee hoor)
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 11 dec 2023 10:43
wrinex schreef: 11 dec 2023 00:28 oh wellicht boeiend om te melden, bijna alles wat ik doe is 2D (99.9%) vanuit sketchup (ook geen pro programma maar ik ken het... en voor wat ik doe prima), en gebruik Cambam voor de gcode. mach 3 heb ik altijd gebruikt met een printerpoort kaartje van 15 euro.. nooit mega problemen gehad, maar de hoeveelheid pulsen kan een probleem zijn als ik microsteps will gebruiken en toch een redelijke rapid... dan zit ik soms aan de limit op mijn oude machine. ... hmm ik zal eens kijken naar de Pokeys. moet even uitzoeken wat een basis setje van dat kost (4 assen) als ik het goed herinner zijn het allemaal modules.. en wat dat zou kosten.


benkr schreef: 10 dec 2023 23:33 Ik gebruik(te) standaard op al mijn machines Pokeys57CNC als controllerkaartje, kost de wereld niet en gebruikt Mach3 als software platform.
Ik ben van plan om over te stappen naar LinuxCNC, puur om eens wat anders te gaan gebruiken, én omdat de combinatie Mach3/Pokeys geen schroefdraad kan snijden op een draaibank.
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/
oh die en
https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-best ... keys57cnc/

zouden samen toch een vrij simpel setje moeten maken denk ik > ? en prima prijs ? wel nog even met mach 3 of 4 werkend zien te krijgen, ik zou graag mach blijven gebruiken...:)
Ik kan je een kabelsetje aanraden, dat breakout bordje is nieuw, maar met die kabeltjes red ik me altijd, nooit behoefte gehad aan iets anders.

En ik heb 2 aangedreven moeren liggen die ik ooit zelf heb gemaakt, maar hier https://haase-cnc.de/maschinenelemente.html kun je gewoon kopen en zijn niet al te duur. Die van mij mag je voor 25 Euro/st overnemen, zitten 2 keer 72xx lagers in.

Op de website van Polabs vind je een manual die beschrijft hoe je Pokeys met Mach3 aan de praat moet maken, zo gepiept.

https://www.poscope.com/downloads-manuals/

PoKeys Mach3 plugin manual.pdf (3.34 Mb)
PoKeys57CNC user manual (2022).pdf (5.98 Mb)
Oooh dat is mooi !! ik wist niet dat je die zo kon kopen ! dank voor de link die gaat in de favoriete !

de KO moer die je gemaakt hebt is dat voor een 16mm schroef ? als ik opnieuw was begonnen had ik ze meteen overgenomen , dat is een zeeeer schappelijke prijs. helaas past deze nu vermoedelijk niet in deze C beams ? past net een normale moer in nu :(

heb je toevallig een foto er van ? wellicht alsnog interessant , voor een andere machine. voor deze is het denk ik te laat.

het nieuwe bordje (met de schroef terminals) van pokey is ook nog wel te doen wat betreft prijs, wellicht voor mij wel lekker makkelijk als beginner. thx voor de link !
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door benkr »

Hen er helaas geen foto meer van en de moeren heb ik inmiddels uit elkaar gehaald, de lagers in de lagerbak en de rest in de schrootbak, ik moet wel in verband met een op handen zijnde verhuizing.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 12 dec 2023 20:22 Hen er helaas geen foto meer van en de moeren heb ik inmiddels uit elkaar gehaald, de lagers in de lagerbak en de rest in de schrootbak, ik moet wel in verband met een op handen zijnde verhuizing.
haha schroot bak ook :(met de profielen in de oriëntatie zoals het bedoeld was haal ik nu 7000mm/min. op zich te doen (enkele schroef, geen idee hoe dit uit pakt met 2) dus voor deze machine wellicht voldoende.
Plaats reactie