nieuwe 3D-printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

nieuwe 3D-printer

Bericht door DirkSchipper »

Hallo,

Ik wil een 3D-prnter. Nou heb ik een vriendje die er veel van weet, en heel veel aan zijn printer sleutelt voor optimale prestaties. Maar ik wil niet eindeloos afstellen en onderdelen vervangen. Het is een 'veredelde combinatietang' voor mij. Hij moet het gewoon doen. Evt. een beetje met temperaturen en snelheden experimenteren, maar meer niet.

Mijn 'vriendje' wees me onlangs op de aangekondigde Banbu Labs A1 (niet de mini). Mooi werkgebied, meerdere kleuren, ....

Maar ik las ook ergens dat Bambu Labs probeert je te binden aan hun eigen set software (slicer, ...).

Budget is pakweg €1000,-

Wat is jullie opinie over Bambu Labs, en in het bijzonder die aangekondigde A1?
Wat zien jullie als alternatieven?

Alvast bedankt,
Dirk
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook een Bambulab maar dan de X1 Carbon.
Is echt een super printer. Doet wat hij moet doen n.l. printen!

In het draadje van Benkr is er ook al e.e.a. over geschreven. viewtopic.php?f=38&t=22533
Dat je aan Bambulabs vast zit geloof ik niet. Je kan allerlei slicers gebruiken. Maar de slicer van Bambulab is wel op de printer afgestemd en geeft natuurlijk de nodige voordelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een Artillery Genius en gebruik PrusaSlicer. PrusaSlicer ondersteund de Bambu printers niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag mij Ender 3 pro op Marktplaats gezet en inmiddels ook al verkocht. (hoop ik)
Ik ga een Bambu Lab X1 carbon met AMS aanschaffen, maar pas nadat wij verhuisd zijn, momenteel ben ik al mijn spulletjes aan het verkopen omdat ik daar op ons nieuwe adres geen plaats voor heb.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 21 dec 2023 17:50 Ik heb een Artillery Genius en gebruik PrusaSlicer. PrusaSlicer ondersteund de Bambu printers niet.
Jawel. Er is inmiddels al een paar maanden een officieel profiel voor de bambu printers onder prusa slicer.
Even het prusa forum volgen..
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door hfjbuis »

hainjedaf schreef: 21 dec 2023 22:21 Er is inmiddels al een paar maanden een officieel profiel voor de bambu printers onder prusa slicer.
Even het prusa forum volgen..
Ik zie er geen in mijn net geüpdate versie 2.7.1. Wel goed dat het er is want voor wie snelheid en gemak van filament wissel zoekt, is zo'n Bambu printer wel een optie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door DirkSchipper »

Bedankt voor alle adviezen en opmerkingen.
M.n. het draadje van BenKr bevatte veel info.
Dat kwam ook nog eens overeen met wat ik elders in het internet vond.
Het gaat die Bambu Lab A1 worden.

Vooralsnog biedt Bambu Lab (nog?) geen enclosure aan, maar dat is vooral van belang bij het printen met hoge temperatuur filament begrijp ik.
Mogelijk komt zo'n enclosure later nog, anders zullen er vast wel zelfbouw-modellen verschijnen.

Nogmals dank.
Dirk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door hfjbuis »

Bambu raad af om de printer dicht te maken. Hier (FAQ) staat volgens Bambu waarom: https://wiki.bambulab.com/en/a1/manual/faq

En, de grote verrassing het antwoord dat ik na veel bladeren heb gevonden
We don't recommend enclosing the A1.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 21 dec 2023 23:31 Bambu raad af om de printer dicht te maken. Hier (FAQ) staat volgens Bambu waarom: https://wiki.bambulab.com/en/a1/manual/faq

En, de grote verrassing het antwoord dat ik na veel bladeren heb gevonden
We don't recommend enclosing the A1.
Het is natuurlijk wel zo dat Bambulab dit soort dingen expres zegt omdat ze niet willen dat de A1 concurreert met de (duurdere) P1 en X1 series. Dat is bijv ook waarom het heatbed minder heet kan.
DirkSchipper schreef: 21 dec 2023 23:11 Vooralsnog biedt Bambu Lab (nog?) geen enclosure aan, maar dat is vooral van belang bij het printen met hoge temperatuur filament begrijp ik.
Mogelijk komt zo'n enclosure later nog, anders zullen er vast wel zelfbouw-modellen verschijnen.
Zelfde reden als wat ik hierboven zeg: de A1 is nadrukkelijk niet ontwerpen voor hoge temperatuur filament, omdat Bambulabs wil dat je daar de P1 of X1 voor koopt. Als je dat later toch wilt printen is de A1 waarschijnlijk niet de beste keuze.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nieuwe 3D-printer

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 21 dec 2023 23:05
hainjedaf schreef: 21 dec 2023 22:21 Er is inmiddels al een paar maanden een officieel profiel voor de bambu printers onder prusa slicer.
Even het prusa forum volgen..
Ik zie er geen in mijn net geüpdate versie 2.7.1. Wel goed dat het er is want voor wie snelheid en gemak van filament wissel zoekt, is zo'n Bambu printer wel een optie.
Even zoeken op Prusa forum. Er circuleert een printer profiel dat je kan importeren. Ik kreeg hem bij de bèta gewoon na een tussentijdse config update.
Daarna bij een reconfiguratie kon ik naast lulzbot en dergelijke, ook de bamboo kiezen.

BTW:
Wees verdacht op: https://www.reddit.com/r/3Dprinting/com ... _has_been/
Zodra je een bambu labs in je netwerk opneemt, kijkt China mee.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie