Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2024 19:00 Afbeelding
'k heb het met deze horloge onderdelen niet anders gedaan.
Mooi werk!
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Quepee schreef: 06 jan 2024 18:29 Ik vind dit persoonlijk echt een hele goede "uitvinding/oplossing" :')

Het zijn niet de grootste onderdelen dus als er een goede tekening is en mijn draaibank is vrij wil ik best wat voor je maken.
Dank voor het compliment. En het aanbod. Graag stuur ik daarover een PM.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

eef schreef: 06 jan 2024 19:28 De kern van de zaak is hier dat het perse de zeer fijne draad moet zijn, om de afstelling van de strijkstok preciezer te krijgen.
Stelling van Kabaalstra:" Vaak ligt de oplossing van een probleem in het al dan niet in Fysieke zin, omdraaien van het probleem, of de probleemstelling"

Ergo, zoals ik het lees, De kern van de zaak is dat er een Fijnafstelling benodigd is teneinde het schroefdraadgat van de Eyelet in lijn te krijgen met de Stelschroef aan het eind van de Strijkstok, zodat de slof strak tegen de strijkstok aanligt.

zoals eerder gezegd.. Ik heb geen verstand van Muziek instrumenten, Ik kan geluid krijgen uit diverse instrumenten, zoals Blokfluiten, met een beetje oefening ook wel uit een Dwarsfluit,Trompetten, Tuba's Trombone's, zal allemaal ook wel gaan.. Alphoorn? Jahoor.. die ook.. (ik speelde nog wel eens "Misthoorn" op de 6 Meter Lengtes Koperbuis op mijn werk.. zeker als er iemand niets vermoedend aan de andere kant van de stelling liep... :lol: )
ooit een verwoedde poging gedaan om Gitaar te leren spelen, maar verder dan de eerste maten van "Lekker op de Trekker" van Mannekoor Karrespoor ben ik nooit gekomen.. eigenlijk is het enige instrument waar ik het juiste geluid uit weet te krijgen, is een Didgeridoo, maar je kunt ook Didgeridoo Spelen op Stofzuigerbuizen,lasdraadkokers of PVC pijpen bij de Bouwmarkt.. Ook leuk.. bij de Gamma een Riedel spelen, en dan blij uitroepen "Jay!.. de Didgeridoo's zijn in de aanbieding!!"..
een Viool heb ik dus nog nooit in mijn handen gehad, en dat is voor de trommelvliezen van iedereen in de reikwijdte van het geluid maar goed ook..

de Positie van de Eyelet bepaalt dus, als ik het goed zie de uiteindelijke positie van de slof, die dus strak tegen de strijkstok moet aanliggen.
Ik heb ooit bij How it's made gezien hoe ze zoiets maken, maar helaas laten ze net niet zien hoe de slof Echt in elkaar zit.
de spanning op het haar wordt dus opgewekt door de stelschroef aan het eind, die dus in de Eyelet zit.

Afbeelding

Dit had ik eerder gemist.. maar hier zien we dus de Eylet uit de Slof steken.. en die positie is dus van het grootste belang als ik het goed begrijp.
de "Traditionele" manier van bevestigen, laat klaarblijkelijk weinig mogelijkheden voor afstellen, en dat is dus jouw doel..
Persoonlijk, "Vrees" ik dat een te fijne draad snel "dol" trekt in dat stuk Ebbenhout (even uitgaande van het gegeven dat een slof van Ebbenhout wordt gemaakt).
Derhalve zou ik, als mij gevraagd zou worden een boog te maken opteren voor een andere optie, Nu is het zo dat de strijkstok zelf doorgaans handgemaakt is, en de positie van de stelschroef ook niet bij elke boog identiek zal zijn.
Ik veronderstel dientengevolge dat elke slof "pas" gemaakt moet worden op de boog waarop ie gemonteerd gaat worden, met inachtneming van de dikte van het Materiaal wat er nog bovenop gelijmd wordt (ik vermoed parelmoer? of is't ivoor?)
Nou weet ik niet hoeveel spanning er op een strijkstok staat, maar uitgaande van het "ergste"zou ik opteren voor een zo sterk mogelijke verbinding tussen Eyelet en Slof.. En dan denk ik net als anderen aan Differentiaaldraad, een bus met M5 x 0.8 aan de buitenkant, en M3 of M3.5 aan de binnenkant leveren een gecombineerde spoed op, M5-M3.5 is 0.2 mm M5-M3 levert 0.3 mm op.. bij een hele omwenteling van de "Sleeve" waar je de Eyelet inschroeft..
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2024 23:56
eef schreef: 06 jan 2024 19:28 De kern van de zaak is hier dat het perse de zeer fijne draad moet zijn, om de afstelling van de strijkstok preciezer te krijgen.
Stelling van Kabaalstra:" Vaak ligt de oplossing van een probleem in het al dan niet in Fysieke zin, omdraaien van het probleem, of de probleemstelling"
Ergo, zoals ik het lees, De kern van de zaak is dat er een Fijnafstelling benodigd is teneinde het schroefdraadgat van de Eyelet in lijn te krijgen met de Stelschroef aan het eind van de Strijkstok, zodat de slof strak tegen de strijkstok aanligt.
Arie, dank je wel voor je uitvoerige reactie. Zo te lezen ben je muzikaler dan je je op het eerste gezicht voor doet. Zo'n didgeridoo (onthouden hoe je het schrijft is al niet eenvoudig) heb ik wel eens geprobeerd en dat valt reuze tegen.

Je beschrijving van mijn vraagstuk is heel precies en correct weergegeven. Dat is de kern waar het om draait: "hoe krijg je die afstelling preciezer".
En zoals je aangeeft, er zijn meerdere oplossingen voor het probleem. Het woord "perse" wat ik gebruik, betekent overigens niet dat ik denk dat er maar één oplossing is, maar vooral op het gegeven dat het een fijnafstelling moet zijn.
Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2024 23:56 Persoonlijk, "Vrees" ik dat een te fijne draad snel "dol" trekt in dat stuk Ebbenhout (even uitgaande van het gegeven dat een slof van Ebbenhout wordt gemaakt).
Tja, dat weet ik natuurlijk ook niet (zeker). Dat moet in de toekomst gaan blijken, maar er zijn een paar overwegingen die ondersteunen dat het wel "mee zal vallen":
- de krachten die op de eyelet inwerken zijn vooral zijwaarts (in de spanrichting van het haar) en maar weinig verticaal (loskomen van de slof van de stok). Strijkstokken zonder stelschroef (die zijn er ook) hebben een slof die los tussen het haar en het hout is geduwd. En alleen de spanning van het haar en wat hars (wordt gebruikt om het haar grip te geven op de snaar van het instrument) zijn genoeg om het op de plek te houden.
Dat klopt ook wel met de tapse pennen in de piano waar alleen wat oppervlakkige draad op zit om weerstand tegen uitwerken te hebben.

- de oppervlakte van de draad blijft ongeveer gelijk bij verschillende spoed. De draad is ondieper, maar dat staat tegenover dat er natuurlijk veel meer omwentelingen zijn.
Het blijft echter de vraag, en daar kan ik je niet tegenspreken, hoe het zich in de praktijk gaat houden. Wetende dat ze met wat "gewrik" het nu "oplossen" en extra speling maken, is wel wat geruststellend.
Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2024 23:56 Differentiaaldraad, een bus met M5 x 0.8 aan de buitenkant, en M3 of M3.5 aan de binnenkant leveren een gecombineerde spoed op, M5-M3.5 is 0.2 mm M5-M3 levert 0.3 mm op.. bij een hele omwenteling van de "Sleeve" waar je de Eyelet inschroeft..
Dat is zeker de beste, meest sterke, en overigens vanuit technisch perspectief, mooiste benadering.
Laat ik er ook een stelling tegen aangooien: "Als het eenvoudig kan, maak het dan niet complexer" vrijvertaalde stelling van Ockham, al uit de 11e eeuw. Kortom als je met minder onderdelen een gelijkwaardige oplossing kunt vinden, is dat waarschijnlijk de betere oplossing.

En er is nog een overweging (van niet technische aard):
het zou mooi zijn, dat dit uiteindelijk, een oplossing geeft, die strijkstokkenbouwers zelf redelijk eenvoudig kunnen hanteren.
En die hebben geen cnc gestuurde draaibank, hooguit een simpel, meestal stokoud, ding, wat in de hoek onder het stof, staat. En als ze er eentje hebben doen ze er zelden wat mee. Wat ze zeker wel kunnen: gaten boren, tappen, vijlen, en heeel precies werken.
De meest eenvoudige oplossing die daarbij past (en die is ook al door een paar mensen in deze thread genoemd) is een boutje waar met een gewoon draaibankje zeer fijne spoed op gedraaid wordt. En aangezien ze het als een soort zelftapper gebruiken komt het niet zo heel precies. Maar een spoed van ongeveer 0,2 mm zou voldoende zijn.
Op de tapse aanloop hoeft echt geen draad. De strijkstokkenbouwer heeft het eerste prototype flink taps gevijld en kreeg hem zo op de plaats. Wel was het moeilijk hem goed haaks te krijgen, omdat er met kracht geduwd moest worden, voor er grip was.
Als dat de goede hoek heeft, zou dat vast nog verbeterd kunnen worden (dus zonder draad op dat deel).
Enige wat de man/vrouw dan nodig heeft is, is het basismateriaal waar het boutje uitgemaakt kan worden: steel met rechthoekige/vierkante kop.
Met misschien een snijplaat voor M3 en/of M4 met zeer fijne spoed (is dat met jullie machines ook te maken?) dan hoeven ze zelfs geen draaibank te hebben.

Voor mij is het nu fijn en interessant dat het gebruik van CNC/gcode leidt tot een afgerond product. (en helpt het me zeker ook om afscheid te nemen van hetgeen er was). Nog mooier is dat ik alleen een goede instructie kan afleveren en dat ze het daarna er zelf verder mee kunnen.

Vriendelijke groet, Eef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door DaBit »

eef schreef: 07 jan 2024 08:16 En er is nog een overweging (van niet technische aard):
het zou mooi zijn, dat dit uiteindelijk, een oplossing geeft, die strijkstokkenbouwers zelf redelijk eenvoudig kunnen hanteren.
Ik gooi iets de lucht in, geen idee of het wat is. Misschien plant het een zaadje in de bovenkamer, misschien moet je er heel hard om lachen. Voel je vrij om dat te doen.

Hoeveel dwarskracht komt er op dat schroefje te staan? Zou het voldoende sterk zijn als je tezijnertijd een siliconenmal maakt van je schroefje(s) waarmee je ze kunt reproduceren in epoxy + procent of 20 gehakte glasvezel of koolstofvezel? Dan kan iedereen die zo'n malletje heeft die schroefjes produceren. Ik geef het gezien de dikke kern, fijne draad en relatief zachte materiaal waar je het in draait nog best kans van slagen. Het is gauw genoeg geprobeerd in ieder geval.

Een hybridevorm kan natuurlijk ook; stalen kern voor het opvangen van de dwarskracht en een degelijke binnendraad voor de stelschroef, en de fijne draad als gietwerk.

Offtopic: ik print ook best vaak opspanhulpmiddelen, persmalletjes om stukjes plaat in vorm te persen, bla. Dat stukje plastic kun je indien nodig ook wel verlijmen met het werkstuk-in-wording zodat je zorgeloos om kunt spannen en als het werkstukje klaar is losbreken. Dat doe je met je spantang niet. Ik vind het vaak een uitkomst voor enkel/enkele-stuks.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

eef schreef: 06 jan 2024 19:36
Mooi werk!
"hold my beer" :lol:

22805

maar veel kleiner dan dit ga ik niet...

Nog even verder gedacht.. Ik vraag me af.. Hoe vaak moet een Eyelet versteld worden?.. Wat ik begrepen heb, wordt een Boog, Sorry, Strijkstok, ik zit met die engelse benamingen in mijn hoofd, ontspannen na het spelen, en weer gespannen voordat er opnieuw gespeeld gaat worden..
Al die tijd blijft de Slof gewoon aan de strijkstok hangen..(die wel! :lol: )
Mogelijk dat de slof er even afgaat als de Strijkstok wordt voorzien van nieuwe haren.. , maar daarna gaat ie er gewoon weer op.. zelfde strijkstok, dus zelfde stelschroef

Ik vraag me derhalve af.. Is de hoogte van de Eyelet, of de hoogte van de slof bepalend?.. (kip/ei vraagstuk), ergo, in plaats van de Eyelet verplaatsen.. kun je de slof niet shimmen?.. Gewoon de Eylet met een "Degelijke draad" in de slof schieten, en dan kijken wat de "kier" tussen slof en Stok is, en dat opvullen, plaatjes ivoor, messing, nieuwzilver, Parelmoer, hoorn, been?..

In de Techniek wordt dat ook vaak toegepast.. een Lagerblok PRECIES op maat maken?.. Ben je mal.. die Shimmen we wel uit..
Kijk voor de grap eens in de Versnellingsbak van een Ducati, zonder Shims loopt zo'n blok met een paar honderd Kilometer in elkaar..maar met de juiste Shims.. de mijne heeft er inmiddels ruim 2 rondjes om de wereld op zitten..
eef schreef: 07 jan 2024 08:16 Zo te lezen ben je muzikaler dan je je op het eerste gezicht voor doet.
Nee.. Muzikaal ben ik niet, wel een liefhebber van mooie muziek, en dan mag dat van alles zijn.. van AC/DC tot ZZ-Top, Nina Hagen, maar ook Boudewijn de Groot, Prokofiev, Pucini, Verdi, Mozart, Orff.. 't is meer dat ik musici, en de bouwers van hun instrumenten bewonder om het vakmanschap, ooit eens een Klarinet, Dwarsfluit of Saxofoon van dichtbij bekeken?, een Viool lijkt op een afstandje zo'n simpel ding.. tot je je gaat afvragen "hoe zit zo'n ding in mekaar?..

Nou.. hier krijg ik dus wat "First hand" info van hoe de strijkstok in elkaar zit, "How it's Made" laat net de details niet zien.. ('t lijkt me overigens ook wel leuk om eens een Spanschroef te maken, maar dan wel van Titanium, of in elk geval de knop , en deze dan in een Mooie kleur Anodiseren, en er dan nog wat details op aanbrengen...
Maar.. dat zul je inmiddels begrepen hebben.. ik ben gek op titanium..
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 11:38 maar veel kleiner dan dit ga ik niet...
Voor mij is het allemaal "hogere school". Mijn vriend gebruikte ook nog vonktechniek, maakte hij tandwieltjes voor horloges mee of een gleufje van 00,01 in een flink stuk staal. Microscoop bij nodig om te zien wat het was. Misschien ook wel wat voor jou? Kun je nog kleiner.
Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 11:38 Nog even verder gedacht.. Ik vraag me af.. Hoe vaak moet een Eyelet versteld worden?.. Wat ik begrepen heb, wordt een Boog, Sorry, Strijkstok, ik zit met die engelse benamingen in mijn hoofd, ontspannen na het spelen, en weer gespannen voordat er opnieuw gespeeld gaat worden..
Al die tijd blijft de Slof gewoon aan de strijkstok hangen..(die wel! :lol: )
Mogelijk dat de slof er even afgaat als de Strijkstok wordt voorzien van nieuwe haren.. , maar daarna gaat ie er gewoon weer op.. zelfde strijkstok, dus zelfde stelschroef
De strijkstok wordt na elke keer ontspannen en weer gespannen voor het spelen, anders trekt het pernambuco (dat is het tropisch hout waar het van gemaakt is uit de vorm. De slof schuift dan 2-3 mm zijwaarts. Er blijft altijd wel iets spanning op staan, anders raakt het haar in de war.
Tijdens onderhoud (ander haar of anderszins gaat het ding altijd uit elkaar. Die schroef laten ze echter gewoon zitten, voor dat je het weet heb je net te veel of te weinig speling, en dan heb je het probleem waar ik een oplossing voor zoek.
Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 11:38 Ik vraag me derhalve af.. Is de hoogte van de Eyelet, of de hoogte van de slof bepalend?.. (kip/ei vraagstuk), ergo, in plaats van de Eyelet verplaatsen.. kun je de slof niet shimmen?.. Gewoon de Eylet met een "Degelijke draad" in de slof schieten, en dan kijken wat de "kier" tussen slof en Stok is, en dat opvullen, plaatjes ivoor, messing, nieuwzilver, Parelmoer, hoorn, been?..
In de Techniek wordt dat ook vaak toegepast.. een Lagerblok PRECIES op maat maken?.. Ben je mal.. die Shimmen we wel uit..
Kijk voor de grap eens in de Versnellingsbak van een Ducati, zonder Shims loopt zo'n blok met een paar honderd Kilometer in elkaar..maar met de juiste Shims.. de mijne heeft er inmiddels ruim 2 rondjes om de wereld op zitten..
Ik doe er een paar foto's bij, zodat je nog wat meer zicht hebt of hoe het in elkaar zit.
Zo'n glijplaatje zit er vaak wel tussen, maar hoeft niet perse. Misschien dat ze daar verschillende diktes voor hebben? Weet ik niet, heb ik nog niet van gehoord. Maar het principe is zeker bruikbaar. Maar....
Als de strijkstok aan de buitenkant ook meer iets andere maten heeft, valt dat bij de gebruiker (strijker) gelijk op. Ook een paar honderdste verschil is te voelen, maar alles went.
Strijkstokkenbouwers houden van hout, en als het maar even kan, lossen ze het met hout op. Zo'n boutje wordt niet opnieuw gemaakt, maar je boort een gat in het hout, vulstuk erin en opnieuw boren (kun je vele malen herhalen, oude prop eruit, nieuwe er in). Dus allerlei metaaltechnieken zijn ze niet zo van. Dus zullen die niet zo gauw richting vulstukje gaan, want dan moet je zo'n hele plaat in de vorm van de stok/slof maken.

IMG_0600.JPG
barok strijkstok. De sloft wordt door de spanning van het haar + paar druppels hars tussen stok en slof op de plek gehouden. Beetje verschuiven om hem op spanning te krijgen. Dit is acaciahout en dat buigt niet of nauwelijks.
IMG_0601 2.JPG
Dit is mijn strijkstok voor alle werk. Zo'n 80 jaar oud denk ik. Met zo'n glijplaatje. Het boutje is in dit geval M4/0,5 (wat zeker te grof is voor mooi fijn afstellen).
IMG_0602.JPG
En zo zien de onderdelen er uit. Drie keer raden hoe de knop aan de spindel zit? Ja, juist met een blokje hout. En dan een bakelieten afdekplaatje erop.
IMG_0603.JPG
IMG_0604 2.JPG
En een paar plaatjes van het boutje.
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 11:38 ('t lijkt me overigens ook wel leuk om eens een Spanschroef te maken, maar dan wel van Titanium, of in elk geval de knop , en deze dan in een Mooie kleur Anodiseren, en er dan nog wat details op aanbrengen...
Maar.. dat zul je inmiddels begrepen hebben.. ik ben gek op titanium..
Daar zijn vast liefhebbers voor te vinden. Ik denk dat de strijkstokkenbouwer daar vast wel met je over in contact zou willen en zeker ook voor het maken van heel kleine detaildingen, bijzondere spindels (ik stond versteld van het aantal soorten schroefdraad wat er door de jaren is gebruikt).
En het liefst restaureren ze die oude strijkstokken zo origineel mogelijk. Dus als je wilt, breng ik je graag in contact. Vriendelijke groet, Eef
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

eef schreef: 07 jan 2024 13:02 Voor mij is het allemaal "hogere school". Mijn vriend gebruikte ook nog vonktechniek, maakte hij tandwieltjes voor horloges mee of een gleufje van 00,01 in een flink stuk staal. Microscoop bij nodig om te zien wat het was. Misschien ook wel wat voor jou? Kun je nog kleiner.
Eh...

25074

Need i say more?..(links.. een Brother HS-100) Maar deze machine staat met een Geleidingsset voor 0.25 mm draad.. voor werk van 0.01 mm, moet je met 5µm draad gaan werken.. ik weet niet of ie dat aan kan..en of dat ergens te verkrijgen is voor deze machine.

Overigens.. het spannen van een "Bow" is mij zeker niet onbekend, al staat hier heel wat meer spanning op..
19803

Op dit moment "Trek" ik een 42lbs (zo'n 20Kg) 't Doel staat zo'n 18 meter verderop, maar in de Zomermaanden als we buiten schieten, gaan we tot 50 meter..
En ook die wordt na gebruik ontspannen, omdat de latten anders continu onder spanning staan, en zo'n boog ook niet zomaar in je handschoenenkastje past..(een Olympische Recurveboog, zoals ik schiet, meet 70")
eef schreef: 07 jan 2024 13:02 Als de strijkstok aan de buitenkant ook meer iets andere maten heeft, valt dat bij de gebruiker (strijker) gelijk op.
Logisch.. 'k heb het ook wel meegemaakt bij een MiniBike race, dat een Juniorlid (7 jaar) klaagde dat zijn banden niet goed waren, z'n pa stuurde em zo de baan weer op.. rondje later kwam ie weer binnen.. bleek inderdaad dat er Medium Compound op zat, terwijl hij op Soft reed normaalgesproken.. (als je net 1½ zak tuinaarde weegt, dan krijg je die Mediums Echt niet op temperatuur)
eef schreef: 07 jan 2024 13:02 De strijkstok wordt na elke keer ontspannen en weer gespannen voor het spelen, anders trekt het pernambuco (dat is het tropisch hout waar het van gemaakt is uit de vorm. De slof schuift dan 2-3 mm zijwaarts. Er blijft altijd wel iets spanning op staan, anders raakt het haar in de war.
Tijdens onderhoud (ander haar of anderszins gaat het ding altijd uit elkaar. Die schroef laten ze echter gewoon zitten, voor dat je het weet heb je net te veel of te weinig speling, en dan heb je het probleem waar ik een oplossing voor zoek.
En daar zit ik me dus ook het hoofd over te buigen..
Ik begrijp dat je de Eyelets CNC wilt gaan maken.. Dat zou het probleem niet mogen zijn, de fijne schroefdraad die je voorstelt echte, daarvan vraag ik me af.. Houdt dat wel goed genoeg?.. Vandaar ook dat mijn Gedachtengang zegt "busje eromheen, met aan binnen en buitenkant draad.. dat wordt dan als het ware een in hoogte instelbare moer.. M5 erop heeft een spoed van 0.8 standaard.. da's 0.2 mm per kwart omwenteling.. Hoogte bepalen, en dan de Eyelet eventueel met wat Schellak op de draad erin fietsen.. dan zit het spelingsvrij.. een M5 x 0.5 zou ook nog kunnen.. ik maak momenteel veel onderdelen met M6 x 0.5.. en dat is al best een mooi fijn draadje, maar grof genoeg om wat Grip op hout te hebben.
en dan.. kom je op 0.125 mm verplaatsing per kwartslag.. en omdat ie er toch niet snel uit hoeft.. kan ie lekker blijven zitten.. je moet alleen niet vergeten hoeveel slagen je de Eyelet erin moet draaien..

de Vraag blijft in deze.. wat wil de strijkstokkenmaker zelf doen, en wat wil ie inkopen?.. als de oplossing werkt, dan kan dat voor meerdere stokken gebruikt worden.

Als je, of iemand die daarin gespecialiseerd is met een "paar handgrepen" een Eyelet kan draaien uit een stukje Messing staf, Gaatje boren draadje tappen.. klaar. en een Draadbusje , gewoon een stukje rond, draadje op de buitenkant, Gaatje boren, draadje aan de binnenkant, Afsteken, Zaaggleufje erin om em aan te kunnen draaien.. klaar!..

Toegegeven, da's meer werk dan een Eyelet met heel fijne draad alleen.. maar nogmaals..ik waag het te betwijfelen of je die er na verloop van tijd niet gewoon uittrekt..

het trucje van Gaatjes opvullen in Hout is mij ook niet onbekend, al ben ik metaalman van huis uit.. ik werk ook wel met Beukenhout, Horlogemakers werkbanken.. en soms komt het voor dat een schroefje dol draait. Geen nood.. lucifertje in het gat, paar klapjes met de hamer, beiteltje erover. lappie schuurpapier erachteraan.. nieuwe poging..
'k heb in de onderkant van mijn Skateboard de oude gaten van de "rails" ook afgedicht door er deuvels in te lijmen, en ze af te schaven..

zo'n Barok model strijkstok is dus veel simpeler, eigenlijk vergelijkbaar met hoe de "kam" van een Viool ook "los" op het bovenblad staat.. alleen op zijn plek gehouden door de snaren..(en als ik het goed heb, staat eronder in de kast een pen klem tussen boven en onderblad.)
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 15:13 Op dit moment "Trek" ik een 42lbs (zo'n 20Kg) 't Doel staat zo'n 18 meter verderop, maar in de Zomermaanden als we buiten schieten, gaan we tot 50 meter..En ook die wordt na gebruik ontspannen, omdat de latten anders continu onder spanning staan, en zo'n boog ook niet zomaar in je handschoenenkastje past..(een Olympische Recurveboog, zoals ik schiet, meet 70")
Mooie sport! Boogschieten, helemaal prachtig is hoe de Japanse Zen wereld dat tot een ware kunst heeft gemaakt. Ooit eens een hele fraaie documentaire van gezien. Voor mezelf houd ik het op muziek maken en wekelijks een aantal baantjes zwemmen om de boel actief te houden.
Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 15:13 Als je, of iemand die daarin gespecialiseerd is met een "paar handgrepen" een Eyelet kan draaien uit een stukje Messing staf, Gaatje boren draadje tappen.. klaar. en een Draadbusje , gewoon een stukje rond, draadje op de buitenkant, Gaatje boren, draadje aan de binnenkant, Afsteken, Zaaggleufje erin om em aan te kunnen draaien.. klaar!..
Toegegeven, da's meer werk dan een Eyelet met heel fijne draad alleen.. maar nogmaals..ik waag het te betwijfelen of je die er na verloop van tijd niet gewoon uittrekt..
Kan maar zo zijn dat het een oplossing van niks is. Maar om daar achter te komen is maar 1 manier mogelijk: uitproberen.
Daarom zou ik een handvol schroefjes in verschillende maten willen hebben, die aan de strijkstokbouwer geven, met instructie hoe die ze zelf kan maken, en dan hoor ik over een paar maand, paar jaar of misschien nooit of het wel of niet werkt.
En als ik een paar van de meer hightech exemplaren zou hebben, eigenlijk hetzelfde verhaal: maken, afgeven en horen of het werkt.
Maken kan ik ze niet, wel een zo goed mogelijke tekening aanleveren.

En misschien is de strijkstokkenbouwer dan wel te interesseren om een versie te maken, waar, zoveel mogelijk, geen (nepivoor, koper, brons, zilverdraad) in verwerkt is, maar alles van titanium (hebben ze daar ook draad van (zoals zilverdraad?)) om de stok te omwikkelen.
sg titanium = 4,51
sg koper = 8,9
sg zilver = 10,5
sg ivoor = 1,9
dat zal nog een puzzle worden om de balans van zo'n stok goed te krijgen (dat regelen ze met de verdeling van het gewicht over de gehele lengte), maar vindt hij misschien wel een uitdaging.
Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2024 15:13 zo'n Barok model strijkstok is dus veel simpeler, eigenlijk vergelijkbaar met hoe de "kam" van een Viool ook "los" op het bovenblad staat.. alleen op zijn plek gehouden door de snaren..(en als ik het goed heb, staat eronder in de kast een pen klem tussen boven en onderblad.)
Mooi dat je dat noemt. Aan de lage kant van de snaren, zit onder de voet van de kam een basbalkje in de lengte van het instrumenten om de lage tonen goed over te dragen. Aan de hoge kant staat dat stokje (overigens ook los) wordt dus geklemd door de druk van de kam op het bovenblad en verbind voor- en achterblad met elkaar. Dat geeft gezamenlijk een heel stelsel van veer-balans-systemen die de klank door het instrument verspreiden.
Dat stokje heet in het Nederlands "stapel". Mooier is de naam in het Duits, daar heet het onder andere "Die Seele". De ziel van het instrument, omdat het verantwoordelijk is voor de geheel eigen klank van het instrument.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Kars-cnc »

Als materiaal zou ik het gewoon bij messing laten. Sterk zat lijkt mij en veel gemakkelijker te bewerken dan titanium. Bovendien is het enigszins "zelf smerend" wat weer nuttig is als de stelschroef na elk gebruik weer ontspannen wordt.

Er van uit gaande dat die eyelet maar eenmalig in het hout gedraaid hoeft te worden en daarna hooguit een keer een half slagje gedraaid om de speling weer te verminderen, denk ik ook dat je oorspronkelijke insteek; een fijne draad die je direct in het hout draait (roltappen dus, maar dan met de eylet zelf) een eenvoudige en betrouwbare manier is.

Maar goed, bovenstaande is slechts de persoonlijke mening van iemand die geen enkel verstand van strijkstokken heeft :mrgreen:

Helaas kan ik je niet helpen met het maken van de eyelet's. Mijn draaibank is geen CNC en kan geen spoed van 0.175mm maken...
Plaats reactie