Probleem met een EMCO VMC200

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door benkr »

Wat ook heel belangrijk is zijn de logic levels, RS232 hoort van origine te schakelen tussen +12V en -12V.
Op laptops werd dat al snel +5 en -5V, dat werkte meestal ook nog net wel, maar die USB dingen werken vaak maar met 3,3 of zelfs maar 2,5V en dat pikken zeker de oudere interfaces niet en laat die Emco besturingen nou niet meer van de jongste zijn, dus dat zou best wel eens de hoofdreden kunnen zijn waarom het niet werkt.
Er zijn op Ali intetrface doosjes te koop die die 12V of daar ergens in de buurt, vaak een Volt of 8 a 9 opnieuw maken en dan meteen ook de boel galvanisch scheiden, dat is heel vaak dé oplossing voor tal van problemen.
Ik ben ooit bezig geweest met van die USB naar RS232 kabeltjes (met zo'n FTDI chip er in) die kapot gingen als ik die aansloot op een servoversterker die ik nog steeds heb liggen, bleek dat er één van de lijntjes aan de RS232 kant werden aangesloten op een spanning die niet matchte met de sevoversterker, gevolg was een kapotte interface. Toen heb ik bij Ali zo'n duurdere omzetter besteld en nooit meer een probleem gehad.

Na wat zoeken heb ik deze toen besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/32608510 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

USB en Omzetkastjes en Speciale Chips ten spijt.. in mijn optiek kun je beter kijken naar een 2de hands PC met een 9 Pins Sub D RS232 Gat in zijn achterste..

Afbeelding

deze bijvoorbeeld bij Remarkt (ik heb geen binding met deze webshop, 't is alleen dat mijn huidige PC daar vandaan komt.. (en die heeft ook een RS232 Gat in zijn achterste..)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Quepee »

Of je koopt gewoon een pci kaart met 6 rs232 porten. werkt perfect ik heb zelfs porten over.

https://www.aliexpress.us/item/22518324 ... 4itemAdapt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's ook een heel mooie oplossing.. ik wist niet eens dat die kaartjes bestonden.. dat maakt de keuze voor een nieuwe werkplaatsPC wel wat makkelijker.. en.. in plaats van een Netwerkje. kan ik dan ook de andere (op EdingCNC draaiende machines) van een "netwerkkabel"voorzien..

en als de Communicatie van een PC naar de EMCO werkt.. dan kan het ook van PC naar PC. (dat doet het nu al van PC naar Psion)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door MeMoRy »

Even opletten: dat is PCI, geen PCIe. Een heel ander protocol
Tevens werken die kaartjes dus soms met de genoemde FTDI chips, die voor de nodige problemen zorgen.
Deze heeft een Moschip MCS9865 zo te zien wat toch iets anders werkt, maar goed, dus is PCI.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Quepee »

Ik gebruik al jaren zo een kaart zonder enige problemen.

Iets duurder maar wel Pci exresssss.

https://nl.rs-online.com/web/p/serial-cards/8988554
Plaats reactie