donkere kleur aanbrengen op titanium

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Ik ben een titanium trouwring aan het namaken.
De trouwring heeft in Morsecode een tekst. De code is donkerder gemaakt op een voor mij onduidelijke manier. Hoe doe ik dat in titanium?
Afbeelding

Dingen waar ik aan het zitten denken:
- chemisch "blauwen", maar misschien werkt dat alleen op staal?
- blauwen door te verhitten en in minerale olie te doen.
- electroplating. Maar met welk ander metaal dan?
- lak?

Weet iemand hoe je dit effect bereikt in titanium?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kleurtjes op titanium?

Afbeelding

Zoiets?..

Hold my 🍺.. :lol:

Wat heb je nodig voor deze klus:
Titanium Etsmiddel (niet heel nodig, maar het helpt wel om een mooiere diepere kleur te krijgen)
Dihydrogenium Monoxide (Ja.. inderdaad... dit is WATER.. Demi water geeft de beste constante resultaten)
NatriumbiCarbonaat (Zuiveringszout/Baksoda/Bakpoeder, wel de versie Zonder het "zuurtje")
een Stroombron (TreintjesTrafo, Acculader, een reeks 9Volt Batterijen, Labvoeding (geef ik persoonlijk de voorkeur aan)

First things first. schoonmaken.. Ik doe dit (lui kreng dat ik ben) in de Ultrasoon, met Biotex ,Maar gewoon met een borsteltje onder de kraan met een goed schoonmaakmiddel(Dasty) werkt ook primagoed

Dan, Als je Etsmiddel hebt, even kijken naar de handleiding, ik gebruik Titan-Etch, en de verdunning die ik gebruik.. een paar seconden is voldoende,
Daarna afspoelen in DemiWater

Vervolgens hang je het in het Electrolyt om te Anodiseren, dit is wat Titanium haar kleurtje geeft.
Dit Electrolyt is niet meer of minder dan Water met Natriumbicarbonaat, de Kathode is optimaliter OOK van Titanium, ik heb gewoon een restje plaat met een gaatje erin, Draadje eraan en klaar..

De "Prik" die je erop zet bepaalt de kleur.. even uit het blote hoofd, 15-20 Volt geeft een bronskleur hoe dichter bij de 20 Volt hoe donkerder, ga je boven de 20 Volt, tot een Volt of 30 dan kom je op een paars dat met het stijgen van het voltage meer naar blauw trekt.
dan , als je naar de 40 Volt gaat, kom je door een gebied dat een heel bleek groen geeft, maar dan komt er een mooie GoudTint.
Ga je nog hoger, dan wordt het "roder"van tint, maar echt rood wordt het nooit, eerder een "Fuchsia", en boven de 90 Volt zit je met Groen..

Lang verhaal kort.. Als je een donkere tint zoekt, heb je genoeg aan een voeding die niet boven de 30 Volt komt, Bakkie Etsmiddel, spoelwater, en een bakkie met Electrolyt en een Titanium Kathode, Onderdeel schoonmaken, etsen, spoelen en "in bad" prik er op.. paar seconden wachten.. ik kijk altijd naar het Amperage op de Voeding.. loopt dat niet meer terug.. dan is ie klaar..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 09 nov 2023 14:40 Wat heb je nodig voor deze klus:
Dank je voor deze uitgebreide uitleg!

Afbeelding
🤩 ok, nu wil ik een labvoeding die tot 103V gaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door Arie Kabaalstra »

Deze heb ik:

Voldoet primagoed.. 'k ben zelf geen "Vonkentrekkert" maar ik voelde me snel vertrouwd met dit apparaat.

Overigens.. Doe zelf eerst een testje met het Titanium dat je wilt Anodiseren, Niet elke legering kleurt hetzelfde..de Voltages en kleuren die ik aangegeven heb gelden alleen voor Titanium Grade 5 in combinatie met Titan-etch
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Inderdaad even kijken naar etsmiddel, want "voor de hobby" of zelfs 1 klein projectje vind ik titanetch wel prijzig.
Kan het niet gewoon met persulfaat? Wat je ook gebruikt om pcbs te etsen? De verzendkosten van titanetch zijn al net zoveel als ik voor een bus persulfaat betaal.

Wat is het doel van het etsen? Oppervlak schoonmaken? Of poreus? Zou omgekeerde electroplating ook werken?

Maar goed, misschien moet ik gewoon eens wat gaan experimenteren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb uit je eerdere posts begrepen dat je vaker TItanium wilt gaan bewerken..
"Nie zeure.. gewoon de poeplap trekken".. één flesje goes a long way..
Het kan ook zonder Etsmiddel..maar dan moet je rekening houden met minder verkleuring.. Gezien het gegeven dat je donkere kleur wilt, zul je niet boven de 30 Volt komen..
een Pakkie Arm&Hammer kan er hopelijk nog wel af?..anders zul je zeepwater moeten gebruiken.. , beetje waspoeder of Sunlight zeep doet de truc ook wel..

onthoudt!.. "Hobby's mogen geld kosten"
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Eureka!
Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Dit moet hem maar zijn dan
Afbeelding
Wellicht nog wat afwerking nav wat de buurvrouw wil
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 05 jan 2024 16:47 Wellicht nog wat afwerking nav wat de buurvrouw wil
Eh... eigenlijk moet je het zo afwerken dat de buurvrouw niets aan te merken heeft..

ik denk dat het verstandig is om de Ring eerst glad te draaien, en dan eventueel te schuren en te polijsten, en dan pas graveren..
Nou is Titanium polijsten niet makkelijk, sommigen beweren zelfs dat het niet kan..maar voor die mensen heb ik 3 woorden.. "Hold My Beer!"
MeMoRy schreef: 05 jan 2024 15:41 Eureka!
Afbeelding
Eur...Wacht even... :lol:

25070

'k heb deze stukjes Titanium vantevoren wel even in de Titan-Etch gedompeld..

25072

en deze ringen heb ik in 2019 gemaakt.. op 14-02 om precies te zijn...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2024 22:26 Eh... eigenlijk moet je het zo afwerken dat de buurvrouw niets aan te merken heeft..
Ja, idealiter. Maar ik moest veel uit mijn hoofd doen. Het is een replica van haar verloren trouwring. Haar partner heeft de ander, maar die heeft hem om, dus.. toen ik ze naast elkaar zag, waren er toch nog een aantal verschillen als de radius van de randjes.

Maar ja, ik doe dit alles voor noppes en om te leren, dus hoeft niet in 1 keer perfect te zijn toch?

Ik heb uiteindelijk Borax gebruikt (ik moest gelijk een kilo kopen, terwijl 1 eetlepel genoeg bleek 😂). Er moet inderdaad geen zuurtje in, dat was mijn eerdere fout. En ik had de hele elektra berekend op stromen tot 3A, maar 30 mA bleek genoeg 🤣

Ik ben best trots dat het gelukt is. Etsen zal wel helpen, maar ik heb hier al genoeg van mijn eigen geld in gestoken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: donkere kleur aanbrengen op titanium

Bericht door Arie Kabaalstra »

Borax?.. waarom Borax?.Toegegeven. Borax zou ook een voldoende hoge Ph moeten hebben om een Basisch bad te verkrijgen, en ik heb wat zoekwerk gedaan..
meer dan €10,- ben je echt niet kwijt voor een kilootje.. ik heb het alleen niet kunnen vinden bij de gewone winkels.. terwijl ik zo de Supermarkt in kan banjeren en een Pakje Natriumbicarbonaat kan kopen.. al dan niet met de kwalificatie "Baksoda" of "Bakingsoda" (Geen Bakpoeder kopen, of heel goed op het pakje kijken of er niet stiekum wijnsteenzuur in zit.. want dat moet je net niet hebben.. )

de Baksoda van Dr Oetker bijvoorbeeld (1 zakje staat gelijk aan 1 theelepel) bevat alleen Natriumbicarbonaat, en die is derhalve geschikt.. voordeliger is het om een pakje "Arm & Hammer Bakingsoda kost je slechts €2,- voor 454 gram..

Borax zou ik eerder kopen voor het hardsolderen of zilversolderen, of om mijn onderdelen "in te pakken" als ik het ga vlamharden..
MeMoRy schreef: 07 jan 2024 08:09 en om te leren, dus hoeft niet in 1 keer perfect te zijn toch?
hoe groter de stappen naar perfectie zijn, hoe sneller het leerproces zal verlopen..

Etsmiddel verbeterd de verkleuring aanzienlijk, zeker bij de "Moeilijke" kleur groen. Je moet je ook niet te veel vast houden aan de prachtige staaltjes kleuren die fabrikanten van Etsmiddelen graag tonen op hun website, want je weet niet welke Grade Titanium ze gebruikt hebben.
De staal die ik getoond heb, Daarvan wil ik wel kwijt welke Grade ik heb gebruikt: Grade 5, geëtst met "Titan-Etch"
Plaats reactie