Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door motormuis »

als je geen thermostaat kranen heb kan je de radiator in de kamer waar de thermostaat hang een klei beetje knijpen dan wordt het boven wat warmer
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door WillyH »

Leerrijk experiment, Sven! Wij zitten hier ook in de situatie dat de 33 jaar oude mazoutbrander best kan vervangen worden door een warmtepomp. Helaas geen vloerverwarming maar wel convectoren van behoorlijke afmetingen. Reeds getest met de brander op minimum, zowat 50°C en ik krijg dan alles nog prima warm.
Nu met de centrale verwarming volledig uit en een aantal weken enkel met een pelletkachel gestookt, zolang het boven het vriespunt blijft kan ik de woning aangenaam warm houden op standje 1, dat zou zo'n 3.3kW moeten zijn. Ik vraag me af hoeveel vermogen een warmtepomp (met de convectoren) minimaal moet hebben om dezelfde temperatuur aan te houden in huis. Want allicht kan ik het vermogen van de pelletkachel niet 1op1 overdragen naar een warmtepomp. Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door WillyH op 12 jan 2024 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

3.3kW bedoel je dan, neem ik aan?

Als je water van 50 graden nodig hebt dan zal met het weer van vorige week de COP toch aardig naar 2 of slechter zakken. Dan is een 7-8kW modelletje wel de ondergrens.
Maar als je water van 50 graden nodig hebt dan kun je op dagen zoals begin deze week rustig 35-40kWh per dag aan elektra-verbruik voor een lucht-water warmtepomp rekenen. Als dat uit kan: prima. Maar een airco hangen die kan verwarmen zou dan ook wel eens een goede optie kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 12 jan 2024 13:59 3.3kW bedoel je dan, neem ik aan?

Als je water van 50 graden nodig hebt dan zal met het weer van vorige week de COP toch aardig naar 2 of slechter zakken. Dan is een 7-8kW modelletje wel de ondergrens.
Maar als je water van 50 graden nodig hebt dan kun je op dagen zoals begin deze week rustig 35-40kWh per dag aan elektra-verbruik voor een lucht-water warmtepomp rekenen. Als dat uit kan: prima. Maar een airco hangen die kan verwarmen zou dan ook wel eens een goede optie kunnen zijn.
Juist, 3.3kW blooper rechtgezet.
Een grondwater-warmtepomp is natuurlijk een stuk beter met een COP tussen 4 en 5 maar helaas ook een flink pak duurder waardoor de hele installatie richting 25.000 euro's gaat :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 12 jan 2024 16:43 Een grondwater-warmtepomp is natuurlijk een stuk beter met een COP tussen 4 en 5 maar helaas ook een flink pak duurder waardoor de hele installatie richting 25.000 euro's gaat :shock:
En hoeveel weken in het jaar is het nu onder de 5 graden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 12 jan 2024 16:43 Een grondwater-warmtepomp is natuurlijk een stuk beter met een COP tussen 4 en 5 maar helaas ook een flink pak duurder waardoor de hele installatie richting 25.000 euro's gaat :shock:
Hmm. Lies, damn lies, datasheets. Als de bron water van 10 graden levert is en het CV-water moet 50 graden worden dan denk ik dat een COP van ca. 3,5 realistischer is. Maar da's onderbuikgevoel gestuurd door een beetje kennis.
Of dat 15000 euro extra waard is? Dat moet ieder maar voor zichzelf bedenken; voor mij zou het dat niet zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Als je met een 3.3kW pelletkachel je huis warm kunt houden dan geldt dat ook voor een warmtepomp. Die worden gespecificeerd op afgegeven vermogen, de COP geeft alleen aan hoeveel elektra nodig is om die 3.3kW te genereren. Neemt niet weg dat ik het wel met Dabit eens ben dat je beter maar een warmtepomp met wat marge (niet teveel, dat heeft weer andere nadelen) kunt installeren, de kosten nemen daarvoor maar minimaal toe.

Heb je al wel van die ventilatortjes onder je radiatoren? Daarmee zou de afgifte temperatuur nog wel eens fors naar beneden kunnen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 13 jan 2024 08:27 Die worden gespecificeerd op afgegeven vermogen
Bij een standaard conditie zoals 7 graden buitentemperatuur en 35 graden aanvoertemperatuur. Als jouw conditie afwijkt, dan wijkt het afgegeven vermogen ook af.
Wat logisch is: ze monteren een compressor met een motorvermogen van bijvoorbeeld 2kW, ze halen in de standaardconditie een COP van 4, oftewel 8kW warmtepomp.

Is het buiten flink kouder en heb je warmer water nodig dan de testconditie, dan gaat de opbrengst ook omlaag.

Maar een beetje installateur moet dat best uit kunnen rekenen voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef: 13 jan 2024 08:54 Is het buiten flink kouder en heb je warmer water nodig dan de testconditie, dan gaat de opbrengst ook omlaag.
Nee, dan wordt de 3 kW interne verwarmingsspiraal bijgezet om toch het gevraagde vermogen te halen.
Neem bijvoorbeeld een 7 kW panasonic monoblock (WH-MDC07J3E5)
Deze heeft een pomp met een opgenomen vermogen van 1,47 kW en een COP van 4,76 bij A7/W35. Afgegeven vermogen is dan 1,47 kW x 4,76 = 7 kW
Bij A7/W55 is de COP gezakt naar 2,82, afgegeven vermogen van de WP is dan 1,47 kW x 2,82 = 4,1 kW, toch staat in de brochure dat het vermogen van de installatie dan 7 kW is. Dat lukt alleen maar door 3 kW elektrisch bij te stoken. Dus je stopt er 4,5 KW in om er 7 uit te krijgen. Eigenlijk is de COP dan 1,5 tenzij je aan 4 kW voldoende hebt.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

WillyH schreef: 12 jan 2024 16:43 Een grondwater-warmtepomp is natuurlijk een stuk beter met een COP tussen 4 en 5 maar helaas ook een flink pak duurder waardoor de hele installatie richting 25.000 euro's gaat :shock:
Ik zit op dit moment op een SCOP van 6,5 dat zal aan het eind van de winter nog wel iets zakken, maar ik weet vrijwel zeker dat ik boven de 6 uit kom. Afgelopen week bij -6 buiten hoefde de watertemperatuur maar 1 à 2 graden hoger (van 28 richting de 30) om het huis op temperatuur te houden. COP was toen nog steeds boven de 6.
Bij hogere water temperaturen zakt de COP natuurlijk wel, ik heb daar geen gegevens van maar volgens de EN14825 gegevens van de fabrikant zal deze uitkomen op ~4,5
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef: 13 jan 2024 15:40 Dat lukt alleen maar door 3 kW elektrisch bij te stoken.
:shock:
Dat kan voor leuke verrassingen zorgen.
mjeuring schreef: 13 jan 2024 15:48 COP was toen nog steeds boven de 6.
Netjes! Hier zakte de COP naar ca. 3,5-4.
(met 32-33 graden aanvoertemperatuur. Kan nog wel een graad, twee graden lager eigenlijk; de temperatuur stijgt vlot genoeg)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 13 jan 2024 08:54 Is het buiten flink kouder en heb je warmer water nodig dan de testconditie, dan gaat de opbrengst ook omlaag.
Je moet wel opletten als je er een aanschaft natuurlijk :mrgreen:

Hier de prestatietabel van mijn LG Therma-V 7kW:
Prestatietabel Therma-V 7kW.png
Dat is zonder back-up heater want die zit er helemaal niet in.

Ik zeg hiermee niet dat die Therma-V zo'n geweldige unit is hoor. Hij heeft ook zo z'n eigenaardigheden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Even ter ondersteuning van mijn lekenbegrip:

De hoe lager de aanvoertemperatuur des te lager de buitentemperatuur kan zijn waarmee je nog steeds je huis kan verwarmen?
En het vermogen van de cv hoeft alleen het verlies van warmte naar buiten te compenseren?

De warmtefoto's hebben tot mijn verrassing geen verrassingen opgeleverd.
Ik had verwacht hier en daar nog gapende gaten te ontdekken maar nee...
Het grappigst was dat de onverwarmde zolder van 14 graden meer warmte lekte door het dubbel glas dan de 17 graden slaapkamers met hr++.

Maar de fotomeneer vond het er allemaal niet gek uit zien.

Hopelijk krijgen we nog een flink koud stukje winter, dan kan ik goed testen met laag vermogen. Vandaag probeer ik 10 KW met alles open.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 13 jan 2024 21:53 (met 32-33 graden aanvoertemperatuur.
Je had 'm toch op 27 graden?
Of is dat wat er over is tegen de tijd dat het beneden de vloer in gaat?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie