Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door xander janssen »

Beste,

Ik heb zojuist een productje gefreesd en er zit behoorlijk verschil in oppervlakte.

De vlakken die zuiver in x- en y-richting liggen zijn heel mooi glad, zowel ruwheid als vorm i.e. geen golfpatroon.

Zodra de frees in x- en y-richting gaat komt er een zeer reproduceerbaar golfpatroon op het oppervlak. Verder is dit golfpatroon net zo glad als de andere vlakken. Beide 45 graden vlakken vertonen evenveel golven met dezelfde golflengte en golfhoogte (~0.1 a 0.2 mm). Het is zo mooi reproduceerbaar dat ik een software/aansturing effect vermoed en geen hardware (e.g. gebrek aan stijfheid, speling, etc).

Wat feiten:
- Frees met EdingCNC Ethernet
- CNC code bestaat uit 6 rechte lijnen, 2x zuiver over x-as, 2x zuiver over de y-as en 2x onder 45 graden
- Zelfbouw machine met op beide assen dezelfde spindels en motoren, dus deze zouden even hard moeten lopen om onder 45 graden te frezen
- Backlash compensatie staat aan, maar zou bij frezen onder 45 graden niet uit moeten maken omdat zowel de x- als de y-as in 1 richting blijven lopen
- Buitenmaten van product zijn 0.02 groter dan wat het nominaal zou moeten zijn. Dat ligt aan het feit dat de frees een haartje kleiner is dan de 4 mm die ik in de software heb staan.
- Over de hoogte van het product zie ik geen meetbaar verschil in afmetingen, dus de frees staat mooi haaks op het oppervlak.
- Voor meelopend gefreesd met 0.5 mm toegift en daarna ook meelopend aan de maat gefreesd in 10 stappen in z-richting i.e. telkens 1 mm dieper.

Waar zou dit aan kunnen liggen of wat zou ik kunnen proberen om de oorzaak te achterhalen?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door serum »

Wat voor motoren gebruik je? Heb zoiets eerder gezien bij een niet helemaal fijne afstelling van de motoren. . Kan ook nog een niet soepel lopende as zijn (zie je niet in 1 richting, maar wel als beiden assen samen 1x bewegen moeten vormen) of een excentrische aandrijfpulley oid, gezien de evenredige verdeling van je patroon (010101). Domweg gezegd zit er fluctuatie in de snelheid van een (of beide) motoren.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door xander janssen »

Stappen motoren van sorotec met leadshine drives, direct gekoppeld aan spindels met een spoed van 2 mm.

Je zet me mogelijk al wel in een goede richting. Ik ga de golflengte eens meten en vergelijken met de spoed van de spindels en dan ook eens onder 22.5 graden frezen. Als het aanal golven gelijk blijft zit het in de as die de korte afstand gelegd en als het aantal x 2 gaat zit het in de andere as.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door mjeuring »

Het kan ook nog iets mechanisch zijn, dat er ergens een zwaar punt zit. Wat is de geprojecteerde afstand van de golven naar de x-as? Komt dit overeen met de spoed van je spindel?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En je kunt de schuine zijde ook nog de andere richting geven, Dus X+ Y- of iets dergelijks.
Ik zou de koppeling tussen motor en as ook even heel secuur bekijken.
Een vierkant een graad of 5 verdraait is een veel gebruikte test.
Dan zou ik dat in zowel +5 als -5 graden doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door xander janssen »

De afwijking blijkt tussen de 0.1 en 0.05 mm te liggen en ligt in de plus-richting i.e. lokaal blijft teveel materiaal staan. Dit is voor deze werkstukjes snel weg gewerkt.

Zodra ik tijd heb, ga ik dit eens goed uitzoeken door verschillende freesproeven te doen waarbij ik inderdaad een product onder verschillende hoeken ga frezen om zo e.e.a. te kunnen herleiden naar (hopelijk) een as.

Wat ook nog zou kunnen (eerder nooit goed gemeten) is dat de spindel(s) een periodieke afwijking in de spoed hebben i.e. een niet constante spoed over 1 omwenteling. Dus dat ga ik eerst maar eens meten. Ik heb destijds de spoed over de volledige lengte gemeten in stappen van 1 omwenteling en dat zat goed, maar binnen 1 omwenteling (= 2 mm slede verplaatsing) heb ik niet gemeten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb dit/zo'n probleem vorig jaar gezien bij een machine met closed loop motoren. De oorzaak zat (uiteindelijk) in de tuning van de motoren. De "dead zone" (de minimale foutmarge in positie voor dat de motor gaat compenseren) stond te hoog voor de opstelling met 10 mm spoed spindels. Het probleem was alleen zichtbaar als de assen gelijktijdig bewogen in 2 richtingen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gefreesde oppervlak niet hetzelfde in verschillende richtingen

Bericht door keesfrees »

Al gecontroleerd of de freesmotor "perfect" haaks op het X-Y vlak staat ?
Zeer eenvoudig vast te stellen middels :
12504
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie