Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door andrefc101 »

Vliegbouler schreef: 28 jan 2024 20:35 Bedankt voor het meedenken allen. Ik zal morgen weer eens gaan testen. Het programma dat heb ik ook getest met 500 keer 5 mm op en neer daar ging het ook mis. Ik zal nog met de snelheden aan het werk. En wat wordt er bedoeld met de Dir en Puls te dicht bij elkaar en kun je die wel wisselen?

Morgen weer even verder Bedankt

Peter
Ga nu gewoon eens één keer op en neer ipv 500 keer.
Dat meten of het verschil overeenkomt met je eerdere verschillen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hfjbuis »

Vliegbouler schreef: 28 jan 2024 20:35 En wat wordt er bedoeld met de Dir en Puls te dicht bij elkaar en kun je die wel wisselen
Nadat de enable actief wordt, heeft de driver tijd nodig om het steppen voor te bereiden. Pas daarna mogen de step pulsen komen. De enable delay is instelbaar in de controller. Voor mijn servo drive is dit 100 ms, voor mijn stepper drivers is dit 5 us. (step enable delay)
Nadat de stepper de laatste pulse heeft gestuurd, moet de driver deze nog verwerken. Het enable signaal moet dan ook nog een tijdje actief blijven. Deze tijd is instelbaar bij de meeste controllers (step idle delay)
De driver heeft tijd nodig om een puls te herkennen. De pulstijd (step pulse length) mag dan ook niet te kort zijn. Ik gebruik standaard 10 us omdat ik toch niet sneller ga/kan steppen dan met 30 us pulsen.
Na het veranderen van de richting (Dir signaal) heeft de driver tijd nodig om om te schakelen. Het dir signaal wordt als eerste gezet. De step pulse tijd moet dan ook minimaal zolang zijn dat aan deze voorwaarde wordt voldaan. Meestal is dit maar een paar us.

Je moet er dus voor zorgen dat het sturen van de pulsen past binnen wat de drivers aankunnen. Door het enable signaal altijd actief te laten zijn, kun je al één mogelijk probleem uitsluiten.

Het oplossen van een probleem begint mij het opsommen van alle mogelijke oorzaken en die vervolgens één voor één uit te sluiten. Wat over blijft kan/moet/is hoogst waarschijnlijk de oorzaak. Vandaar dat je echt de opties aangedragen om de oorzaak te lokaliseren/uit te sluiten moet volgen om de oorzaak te vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Dank je , ik ga er morgen weer voor zitten en diverse zaken proberen één voor één

Groet Peter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vliegbouler schreef: 28 jan 2024 20:35 Het programma dat heb ik ook getest met 500 keer 5 mm op en neer daar ging het ook mis.
Het is voor ons natuurlijk wel noodzakelijk om te weten WAT er precies mis ging.
Een compleet verslag zonder bijzaken.
Waarom zou die Z-as niet mogen zakken met 0.0004 per regel? Dan zal dat wel in de G-code staan, want een controller gaat niet verder met de volgende regel voordat de huidige regel op z'n plek is.

Maar blijkbaar heb jij het over een verloop van de Z-as positie.
Je hebt een snellere PC en de frequentie ook nog omhoog gezet, dus die pulstijden zullen wel te krap zijn. (zoals al aangegeven)
Is een instelling in mach3, zie plaatje.
En een slippende koppeling kan natuurlijk ook nog gewoon.

Kijk hier eens: De vakjes Step Pulse en Dir Pulse
2024-01-29 09_22_18-Mach3 Plugin - with Encoders.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2024 08:51 Waarom zou die Z-as niet mogen zakken met 0.0004 per regel? Dan zal dat wel in de G-code staan, want een controller gaat niet verder met de volgende regel voordat de huidige regel op z'n plek is.
TS heeft meerdere keren aangegeven dat het met de oude BOB en PC wel goed ging, dus de kans dat het in de G-code staat lijkt mij erg klein. En zoals je zelf ook al aangeeft, de Z-as lijkt te driften. Die zit er niet zomaar ineens een millimeter naast.

Ik vermoed daarom dat de oorzaak te maken heeft met het wisselen van DIR signalen ten gevolge van de G-code. Of in het Enable signaal zoals hfjbuis aangeeft, dat kan ook nog. Maar ik ga er een beetje vanuit dat die actief blijft tijdens de hele G-code afloop (maar nogmaals ik weet niets van Mach3).
hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2024 08:51 En een slippende koppeling kan natuurlijk ook nog gewoon.
Volgens Bert Eding is dat verreweg de meest voorkomende oorzaak van assen die verlopen... Maar zijn uitspraak kan natuurlijk wat gekleurd zijn door de wens dat het niet aan de software ligt :mrgreen:

Iets anders waar TS ook eerst eens even naar zou kunnen kijken is de bedrading. Elk Step, Dir en Enable signaal moet echt een parallel meelopend ground signaal hebben wat ook daadwerkelijk aan beide zijden aangesloten is. Er wordt nog wel eens gedacht dat één ground draadje wel genoeg zal zijn, en best vaak gaat dat ook gewoon goed... Maar als de output drivers van de nieuwe BOB net even andere eigenschappen hebben kan, wat altijd goed ging, opeen niet meer goed werken. Dat is dan in feite de basis oorzaak van het foute aantal Step pulsen we met bovenstaande suggesties boven water proberen te krijgen. Maar als duidelijk is dat de bedrading niet volgens het boekje is zou dit een korte slag naar de oplossing kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Bjornski1976 »

Toch wel knap om puls tijden van 0 mS te hanteren, te zien in het plaatje.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door benkr »

Heb je in het menu PORTS & PINS, MOTOR OUTPUTS de STEP pin al eens geïnverteerd, simpel dat kruisje aanvinken in de betreffende Step kolom?
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd, grote kans dat het dan goed is.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Tolp2 »

Kars-cnc schreef: 29 jan 2024 09:45
hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2024 08:51 Waarom zou die Z-as niet mogen zakken met 0.0004 per regel? Dan zal dat wel in de G-code staan, want een controller gaat niet verder met de volgende regel voordat de huidige regel op z'n plek is.
TS heeft meerdere keren aangegeven dat het met de oude BOB en PC wel goed ging, dus de kans dat het in de G-code staat lijkt mij erg klein. En zoals je zelf ook al aangeeft, de Z-as lijkt te driften. Die zit er niet zomaar ineens een millimeter naast.

[...]
Als het met de vorige BOB wel goed ging: het kan ook aan de BOB liggen. Ik heb ooit eens een BOB gehad met opto-couplers er op die supertraag waren. Als de timings van de stepper driver aangehouden werden, dan kwam het signaal niet goed aan. Dus daar moest ik de timings aanpassen op de BOB in plaats van de driver...

Heb je verschillende drivers voor X, Y en Z? Bij mij is de Z-driver een stuk lichter, en heeft dus ook andere timings nodig (langer, het is een goedkoper model). En dat verklaard wellicht het verschil waarom je alleen op de Z-as dit probleem hebt.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Allen bedankt voor de reacties en tips,
Waarschijnlijk en bijna zeker heb ik de oorzaak gevonden en dat is teveel speling op de moer. Er zit nu een trapezium 12x3 as in met een messing moer welke ongeveer een halve mm speling heeft ( niet eerder opgemerkt). Dus nu lineaire geleidingen een een Kogelomloopas en moer besteld en die maar inbouwen.

Bedankt allen Peter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hfjbuis »

peter,
Ik wil je optimisme niet bederven maar je behoeden voor veel werk zonder resultaat.
Ik zou niet weten hoe mechanische speling er voor kan zorgen dat een positie geleidelijk verschuift. Mijn draaibanken draaien al jaren met de originele trapezium spindels met flink wat speling. Een ingestelde positie verschuift echt niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door keesfrees »

Waar ik aan denk, het is in andere bewoordingen al geopperd.
Een verminkte puls, iets met een flank die niet mooi genoeg is waardoor de puls soms niet goed wordt "gezien".
Een wapper verzaakt door een combinatie van uit naar ingang die net verkeerd uitvalt door een uitgangs impedantie in combinatie met een ingang die net te capacitief of inductief is.
Ik heb van Bert Eding hier ook een eens verhaal over gehoord, over net zo'n probleem in combinatie met zijn stuurkaart.
En dan is het inderdaad niet verrassend dat het bij de Z-as het eerste naar voren komt, die gaat doorgaans naar omlaag veel lichter dan naar boven.
Wellicht is het op te lossen met een paar trekweerstandjes, en/of een paar C'tjes.
Nog mooier is als je de puls eerst zichtbaar kan maken, dat zal met een normale scoop wel niet meevallen vermoed ik, of ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 30 jan 2024 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hfjbuis »

keesfrees schreef: 30 jan 2024 17:12 Nog mooier is als je de puls eerst zichtbaar kan maken, dat zal een normale scoop wel niet meevallen vermoed ik, of ?
Daarvoor heb je een digital scoop met geheugen nodig. Die laat de pulsen zien maar overschrijft eerdere pulsen niet. Zo zie je alle pulsen over elkaar. Daaraan kun je zien (ook niet altijd) of een er soms een puls afwijkt of dat er stoorsignalen opzitten.

Nu is een probe van een scoop ook een kleine condensator. Storingen kunnen ontstaan/verdwijnen alleen al door het aansluiten van de probe.

Nu is zo'n BOB gemaakt om een driver aan te sturen die meestal een optocoupler op de ingang heeft. Daarmee verwacht ik dat die uitgang voldoende power heeft om het signaal goed naar buiten te sturen. Wat niet weg neemt, dat de puls te kort kan zijn of de timing tussen de signalen niet goed is. Dat zijn dingen die je op een scoop (of logic analyser) wel goed kunt zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vliegbouler schreef: 30 jan 2024 13:13 Waarschijnlijk en bijna zeker heb ik de oorzaak gevonden en dat is teveel speling op de moer. Er zit nu een trapezium 12x3 as in met een messing moer welke ongeveer een halve mm speling heeft ( niet eerder opgemerkt).
En waar komt dan die 2.7mm afwijking vandaan uit de openingspost?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2024 18:01 En waar komt dan die 2.7mm afwijking vandaan uit de openingspost?
Niet uit die 30.000 regels gcode, dan had de uitkomst gegarandeerd anders geweest 😊
Plaats reactie