Ombouwen co2 laser

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Ombouwen co2 laser

Bericht door stekkestim »

Ik heb hier nu een 2tal jaar een 1000x1600mm co2 laser staan waar ik nooit echt tevreden van ben geweest.
Er is ergens iets mis met de riemen, ik krijg kartelingen in stukken. Heb al vanalles geprobeerd maar niets lijkt te helpen.

Daarom besloten om te machine om te bouwen naar kogelomloop, zo in de hoop voor zover als mogelijk perfecte randen te krijgen.
Ik heb echter geen ervaring met kogelomloopspindels, het monteren zal zo'n probleem niet zijn. Maat het bepalen van de lengte, hoe kan ik dit het eenvouwdigst bepalen?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door benkr »

Een van de problemen waar je rekening mee moet houden is het max toerental bij bepaalde lengtes. Snel draaiende KO spindels willen gaan slingeren, daarom is er een max. toerental. In de knowledge base vind je daar wat documentatie over.
Ik zou een nadenken over aangedreven moeren, dan heb je daar geen last van, de KO spindel zelf staat dan stil en is aan beide kanten keihard met het frame verbonden, geen lagerblokken etc. en onbeperkte lengte en eigenlijk ook snelheid, zelfs als de KO spindel krom is (wat zeker de China spindels bijna allemaal zijn)

Kijk hier eens:

https://haase-cnc.de/index.php/maschine ... ttern.html
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door benkr »

stekkestim schreef: 03 feb 2024 16:59 Ik heb hier nu een 2tal jaar een 1000x1600mm co2 laser staan waar ik nooit echt tevreden van ben geweest.
Er is ergens iets mis met de riemen, ik krijg kartelingen in stukken. Heb al vanalles geprobeerd maar niets lijkt te helpen.

Daarom besloten om te machine om te bouwen naar kogelomloop, zo in de hoop voor zover als mogelijk perfecte randen te krijgen.
Ik heb echter geen ervaring met kogelomloopspindels, het monteren zal zo'n probleem niet zijn. Maat het bepalen van de lengte, hoe kan ik dit het eenvouwdigst bepalen?
Volgens mij heeft Ballegooijen ook zoiets gehad met zijn zelfbouw machine, hij heeft het wel opgelost, was ergens een instabiel dingetje in de aandrijflijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij heeft Ballegooijen ook zoiets gehad met zijn zelfbouw machine, hij heeft het wel opgelost, was ergens een instabiel dingetje in de aandrijflijn.
Zal de leeftijd wel zijn maar kan me niet herinneren. Ik heb wel het probleem gehad dat een cirkel geen cirkel was maar meer een ovaal. Dat had te maken met backlash in de Y as.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door vox67 »

Lag dat niet aan een te dun plaatje waar de spiegel/laserkop op gemonteerd zat? Ligt mij iets van bij.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door Ballegooijen »

Staan de riemen niet te strak? Ik kan me voorstellen dat, als de riemen heel strak staan, deze in de riemschijven worden getrokken en daardoor het profiel van de riemschijven overbrengen naar de laserkop.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Ombouwen co2 laser

Bericht door stekkestim »

Ik heb strak, los, tussenin geprobeerd, stepperdrives instelling aangepast, spiegels,...
Alles behalve echt mechanische aanpassingen, maar als ik die toch ga doen, wil ik het meteen goed doen. Kogelomloop geeft vooral op dunner acrylaat een betere randafwerking.
benkr schreef: 03 feb 2024 19:10 Een van de problemen waar je rekening mee moet houden is het max toerental bij bepaalde lengtes. Snel draaiende KO spindels willen gaan slingeren, daarom is er een max. toerental. In de knowledge base vind je daar wat documentatie over.
Ik zou een nadenken over aangedreven moeren, dan heb je daar geen last van, de KO spindel zelf staat dan stil en is aan beide kanten keihard met het frame verbonden, geen lagerblokken etc. en onbeperkte lengte en eigenlijk ook snelheid, zelfs als de KO spindel krom is (wat zeker de China spindels bijna allemaal zijn)

Kijk hier eens:

https://haase-cnc.de/index.php/maschine ... ttern.html
Snelheid heb ik niet nodig, ik ga er niet mee graveren, Dit toestel is enkel om mee te snijden, dan lijkt een aangedreven moer mij wat overdreven?
Plaats reactie