Planet CNC - Vast startpunt werkstuk instellen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Planet CNC - Vast startpunt werkstuk instellen

Bericht door Smeigel_12000 »

Hallo allemaal,

Ik heb een wellicht hele domme vraag, ik ben net begonnen met mijn eerste CNC portaalfrees (Mekanika Evo-M welke draait op Planet CNC). Ik wil werkstukken in hardhout gaan frezen met meerdere opspanningen. Het is dus van belang dat ik telkens exact hetzelfde startpunt heb voor mijn bewerkingen. Weet iemand hoe ik de frees naar een exact x/y coordinaat op mijn tafel kan laten navigeren (zonder gebruik van de pijltjestoetsen). Of beter gezegd, hoe ik voor de verschillende opspanningen het exacte 0-punt van mijn werkstuk instel?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Planet CNC - Vast startpunt werkstuk instellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dit soort vragen zijn echt 100 keer makkelijker live te beantwoorden, dat zou mede een motivatie kunnen zijn om toch eens langs een georganiseerde zeer vrijblijvende en gezellige CNCBrabantdag te gaan, of de jaarlijkse CNCzonedag meestal ergens in November.
Maar als je je woonplaats ook vermeld is er misschien iemand in jouw buurt waar je wel even over een schouder mee mag kijken.
In het kort heeft het te maken met:
Homing van je machine, daarmee ligt het machine nulpunt vast (G53)
T.o.v. het G53 punt zijn er diverse nulpunten te kiezen, vast te leggen, te programmeren. ( G54, G55, G56 en nog wat)
Je product heb je een programma voor gemaakt, dat doe je t.o.v. een door jouw gekozen nulpunt.
Nu moet je er dus voor zorgen dat jouw gekozen tekening-nulpunt overeenkomt met het door jouw gekozen programma-nulpunt (een van die G54...enz)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Planet CNC - Vast startpunt werkstuk instellen

Bericht door hfjbuis »

Aansluitend bij wat Hugo zegt:

Ik home mijn machine en daarmee ligt de eerste positie vast (G53).
Op de tafel staat mijn machineklem. De hoek links achter (vaste bek) is positie 0;0 in G54. Die stel ik eenmalig in met een kantentaster.

Ik zou een 2e machineklem op de tafel kunnen zetten en het nulpunt daarvan in G55 op nul kunnen zetten. Zo kan ik meerdere machineklemmen gebruiken voor serie werk. Bij het starten van de frees, moet ik dan wel de juiste machine klem selecteren. :mrgreen:

De laatste positie om in te stellen is de Z positie. Die is afhankelijk van de geplaatste toollengte (boor, frees, etc) en de hoogte van het werkstuk. Z stel ik in op de bovenkant van het werkstuk (Z=0). Er zijn meerdere manieren, maar ik meet de hoogte van het werkstuk en probe de tool op een vaste sensor met een offset. De offset is de (vaste) kalibratie waarde van de probe sensor minus de hoogte van het werkstuk.

Je kunt ook een losse probe gebruiken die je op het werkstuk legt om de Z op nul te zetten. Er zijn ook 3D probe sensoren waarmee je de positie van het werkstuk kunt meten in X,Y en Z richting.

Het beste kun je bij iemand in de buurt gaan kijken (CNCbrabantdag) en natuurlijk is op YouTube veel te vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie