Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hainjedaf »

xander janssen schreef: 18 feb 2024 08:23 Dit omdat een dieselmotor op deze schaal bouwen wel mogelijk is, maar extreem moeilijk is en nog buiten mijn bereik ligt. Uiteindelijk wil ik wel eens een diesel kunnen bnouwen.
En een 'diesel' zoals we die vroeger in de modelvliegsport kenden?
Op Ether? https://www.adriansmodelaeroengines.com ... ?cat_id=72

Daar zijn de compressieverhoudingen niet zo hoog, alleen moet je de contrazuiger instellen voor de juiste compressie.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Dat kan, maar die hebben hoge tot zeer hoge toerentallen, tot meer dan 10.000 omw/min. Dat is niet natuurgetrouw voor deze oude scheepsdiesels. Het origineel liep stationair 60 en max 300 omw/min.

Ik wil stationair onder de 200 omw/min komen bij een compressie van 4.5. Liefst nog een lager toerental maar de natuurwetten laten zich niet zomaar schalen. En zeker niet naar kleinere motoren.

Mijn 1:10 model heeft een cilinderinhoud van 1000x kleiner, maar het vliegwiel heeft een 10.000x lagere inertie dus 10.000x minder energie bij gelijk toerental. Dus factor 10 minder om dezelfde compressie te bereiken. Dus het toerental moet omhoog (wil ik niet) of de compressie omlaag. Lagere compressie is eenvoudiger bij een benzine- of gas-motor. Die werken zelfs zonder compressie. De zogenaamde compressieloze motoren. Diesel heeft altijd een minimum aan compressie nodig om ontstekings temperatuur te halen.

Ook hier werkt schaling negatief. Het volume (hoeveelheid warmte door compressie) is 1000x lager, maar het oppervlak van de cilinderwand (= warmte verlies) is maar 100x lager. Dus relatief gaat er 10x meer warmte verloren waardoor het mengsel minder makkelijk warm wordt. Sneller comprimeren helpt, maar daarvoor moet toerental navenant omhoog.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door HD13 »

Mooi gemaakt !
Gewoon uit intresse hoe word het benzine mengsel ontstoken ?
Met bougie's of heb je een andere methode ?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

HD13 schreef: 18 feb 2024 14:03 Mooi gemaakt !
Gewoon uit intresse hoe word het benzine mengsel ontstoken ?
Met bougie's of heb je een andere methode ?
Met bougies die ik maak van Macor. Een keramiek wat zeer hoge temperatuur aan kan en nog bewerkbaar (draaien, frezen en boren) is met HSS gereedschap. Wel prijzig. Staafhe van 3 mm diameter en 315 mm lang kostte in 2022 al €101,- excl verzendkosten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

xander janssen schreef: 18 feb 2024 13:25 Dat kan, maar die hebben hoge tot zeer hoge toerentallen, tot meer dan 10.000 omw/min.
...
Sneller comprimeren helpt, maar daarvoor moet toerental navenant omhoog.
Goede uitleg, je hebt deze 1:10 bouw grondig voorbereid!!!

Het ziet er mooi uit! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Macor... Ja.. daar heb ik ook wel eens mee gewerkt.. 't bleek alleen te bros voor de toepassing die wij in gedachten hadden..

'k heb vroeger gewoon in de buurt van Alphen aan den Rijn, waar "de Industrie" gevestigd was, en vaak hoorde je op de gouwe het karakteristieke geluid van een binnenvaartschip met een ééncilinder "industrie" motor..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 18 feb 2024 15:39 te bros
Is vrij bros ja, niet in de zin van veel gaatjes zoals een bekende chocolade reep met de naam Bros, maar zoals alle keramieken niet trek-sterk. Onder compressie wel sterk.
Arie Kabaalstra schreef: 18 feb 2024 15:39 'k heb vroeger gewoon in de buurt van Alphen aan den Rijn, waar "de Industrie" gevestigd was, en vaak hoorde je op de gouwe het karakteristieke geluid van een binnenvaartschip met een ééncilinder "industrie" motor..
Zeer mooi geluid, die langzaamlopers. De 2 cilinder klinkt nog beter. Poef, poef, niks, niks, etc omdat hij een 180 graden krukas heeft.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 18 feb 2024 15:44 maar zoals alle keramieken niet trek-sterk. Onder compressie wel sterk.
Precies.. we hebben getest met Macor als centreerpen in een lasmal, maar dan moet je het product er wel heel recht opleggen.. anders.. krak... uiteindelijk zijn we gewoon doorgegaan met RVS pennen, met een geisoleerde binnenbus, zodat de beide productdelen ten opzichte van elkaar geisoleerd waren.. anders kun je een projectielas wel vergeten.. :lol:

Met een RVS pen ging dat goed.. alleen die "krengen" waren lastig te maken, omdat het onderste deel net iets minder dan plaatdikte boven de ondermal moest uitsteken, en de Isolatielaag net in het bovenste productdeel moest zitten als de mal gesloten was.. dan heb je een dun laagje isolatie...
Maar.. RVS is taai, en die pennen gaven een goede levensduur.. een vezelverstekte kunststof zou ook een optie zijn geweest, als ze maar slijtvaster waren.. en Koolvezel is dan weer niet bruikbaar..want dat geleidt als een dolle..
xander janssen schreef: 18 feb 2024 15:44 Zeer mooi geluid, die langzaamlopers. De 2 cilinder klinkt nog beter. Poef, poef, niks, niks, etc omdat hij een 180 graden krukas heeft.
Als je aan één van de drukstbevaren Routes van Zuidholland woont, dan hoor je van alles langskomen.. die oudjes klonken inderdaad wel bijzonder..
en nu ik in Friesland woon.. er zijn hier jaarlijkse evenementen zoals de Sleepbootdagen in Woudsend. en daar komen allerhande slepertjes en slepers naar toe, maar ook mensen die een BRONS, of een INDUSTRIE motor hebben, en die dan tonen.. vaak lopend en wel.. en dat geluid.. wat ik dan vaak doe is de sleutel van mijn tuinpoort tegen het blok houden, en de andere kant tegen mijn oor.. dan hoor je wat er inwendig allemaal gebeurt.. een bijzondere symfonie van tandwielen, nokkenassen, stoterstangen en tuimelaars.. "Music to my ears".. echt een geluid wat je zou kunnen afspelen om 'savonds in slaap bij te vallen..
Mijn Oom heeft op de grote vaart gezeten, maar als ie thuis was.. leed hij aan slaapwandelen.. hij hoorde het vertrouwde geluid van de motor niet.. tot mijn Tante dan de stofzuiger aanzette.. "Ah.. geluid... !" en dan maakte mijn Oom Rechtsomkeert, terug zijn "kooi" in. :lol:
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door joopbos »

xander janssen schreef: 18 feb 2024 14:56 Met bougies die ik maak van Macor.
Ik ken dat als verspaanbaar glas. Verspaant best goed met een scherpe hss beitel. Rustig verspanen. Mooi is dat het in mens en dier geinplanteerd mag worden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Mcgyver »

En het werkt wel leuk met ultrageluid, wat dat betreft lijkt het op polustyrol (tpx)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Ik heb letterlijk 0% recht van spreken, maar ik mis nieuwe berichten in dit draadje.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rocnc schreef: 27 apr 2024 17:54 Ik heb letterlijk 0% recht van spreken, maar ik mis nieuwe berichten in dit draadje.
Ik heb binnenkort wat klusjes die eens niet onder een NDA vallen, dus openbaar gemaakt mogen worden..
Komende week een Draaiklusje in RVS (Aargh!.. ik haat dat spul!), maargoed klant betaald, dus klant bepaalt!..
Momenteel ben ik met het programma bezig, Maandagochtend even een paar dikke boren halen (1.2 en 2.5)..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Quepee »

Ik heb ook een leuk rvs klusje 316 wat ik mag laten zien :') ik gebruik van de week de uboor 40mm weer 140 diep (vinden de buren leuk).
Plaats reactie