Vergroten Z bereik

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Vergroten Z bereik

Bericht door Jasper »

Hoi cnc"ers

Ben al een tijdje afwezig geweest en heb ook het afgelopen jaar weinig met m'n frees gedaan.

Nu zit ik er naar te kijken en vind het Z bereik erg klein, ik heb er al meer mee zitten tobben en denk dat het langzamerhand tijd wordt om hier iets mee te gaan doen.

Huidige situatie:
Z bereik van 75mm
Afstand bed tot laagste boutkop 100mm

Echter om iets te frezen moet er een freesje in de spindel en die moet boven je materiaal uit komen dus zou ik graag willen dat ik de punt van de frees tot boven het laagste punt van de Z carrier of hoe het ook heet komt.

Ik heb al eens de Y assen vervangen doos 2 stukken rail met SBG 25SL lager blokken, die zijn van 2 lagers per kant linear 16mm ronde rail naar enkele SBG 25SL per kant dus daar heb ik nog 2 lager blokken van over en de 4 stuks 16mm.

Wellicht kan ik die gebruiken of de huidige hergebruiken en daar langere assen voor kopen?

Graag hoor ik jullie ideeën en wat ik eventueel over het hoofd zie.

Ja als ik die platte rail ga gebruiken zal ik hem eerst opfrissen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 26 feb 2024 11:30 Ja als ik die platte rail ga gebruiken zal ik hem eerst opfrissen :mrgreen:
Opfrissen? Beetje vliegroest is niet erg maar dit ziet er toch behoorlijk gecorrodeerd uit :shock:
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Jasper »

Haha, ja ze waren al 2e hands en ik heb deze rest stukken al enige tijd in de schuur liggen.

Maar net met staalwol een beetje het roest eraf gehaald en de lagerblokken gaan er aardig soepel overheen dus moet te gebruiken zijn indien nodig.

Ben even kwijt van wie ik ze destijds gekocht heb hier maar ze zijn al oud.

Zie dat ik de rail in 2019 van Ben gekocht heb, dus liggen denk ik nu 2 a 3 jaar in de schuur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 26 feb 2024 11:44 Maar net met staalwol een beetje het roest eraf gehaald en de lagerblokken gaan er aardig soepel overheen dus moet te gebruiken zijn indien nodig.
Meet even met een taster hoeveel speling er op de wagens zit als je er tegenaan drukt. Dat ie soepel glijdt dat kun je altijd voor elkaar krijgen maar is juist een indicatie dat het niet is wat je wilt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Arie Kabaalstra »

een langere Z-as is één.. maar monteer ook even een paar ribben aan de zijkanten van je Portaalsteunen.. dat zal de stijfheid van je machine aanmerkelijk vergroten.. Tevens.. Haal even een vijl over alle scherpe hoeken.. je haalt 't behang van je takken als je niet uitkijkt.. als ik vroeger zo een werkstukje inleverde op de LTS, dan kreeg ik een draai om mijn oren! :lol:

Kijk wat je hebt, en wat je daar mee kunt.. 't is inderdaad wel lekker als je met je langste frees zo hoog kan komen dat je met de onderkant van je frees zo'n beetje op Brughoogte kan komen.. dan kun je tenminste ook die maat als maximale werkstukhoogte aanhouden, 't moet dan inderdaad gewoon onder de brug passen..

Tevens.. maak de geleiding wat langer.. en met Rails die je op een grondplaat monteert ben je ook meteen een stuk stijver..en dat ga je ook terugzien in het freesresultaat..
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door sbos »

Gezien de foto, zou je ook de spindel zelf een stuk omhoog kunnen monteren.
Als dat niet voldoende is kan je het alsnog de z-as zelf aanpassen

Sjaak
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Jasper »

Dat kan en heb ik ook al een paar keer gedaan maar dan moet ik hem voor een klein/kort freesje weer laten zakken. En de Z travel is 7cm terwijl ik 10cm dik materiaal kwijt kan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door benkr »

Jasper schreef: 26 feb 2024 11:44 Haha, ja ze waren al 2e hands en ik heb deze rest stukken al enige tijd in de schuur liggen.

Maar net met staalwol een beetje het roest eraf gehaald en de lagerblokken gaan er aardig soepel overheen dus moet te gebruiken zijn indien nodig.

Ben even kwijt van wie ik ze destijds gekocht heb hier maar ze zijn al oud.

Zie dat ik de rail in 2019 van Ben gekocht heb, dus liggen denk ik nu 2 a 3 jaar in de schuur.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 25 mm lineaire rails heb gehad, maar van 2019 tot 2024 is heel ruim 4 jaar, als je ze 4 jaar in een onverwarmde schuur legt zonder een flinke laag vettigheid er op dan vraag je er denk ik wel om dat ze gaan roesten.
Gelukkig is het aardig hard materiaal dus erg diep zal de roest niet gaan, en inderdaad met wat staalwol en olie zal het denk ik wel weer goed komen, ik denk wel dat je ook je wagentjes een schoonmaak beurt moet geven, die roestresten kruipen ook daar naar binnen, zeker als je de wagentjes probeert op de roestige rails.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Jasper »

Heb ze december 2019 opgehaald toen, waren 2 lange stukken met totaal 4 wagentjes.

De wagentjes hebben wel in de hobbykamer gelegen. De 2 korte stukken rail zijn na het afslijpen van de stukken ter vervanging van de Y rails in de schuur blijven liggen :roll:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Sven »

Is de vergroting van 70 naar 100 niet aan de kleine kant?
Ok, het is 40% of zo meer maar dan nog ; )

Als je toch aan de slag gaat, dikkere en hogere wangen aan de brug en een nieuwe z-as?
Ik denk dat je alle onderdelen zelf kan frezen.

Ik heb mijn machine juist zo getekend dat hij een klein freesje over het hoogste werkstuk (ong 250 mm) kan tillen en dan nog steeds het bed zou kunnen bewerken.. Nog nooit voorgekomen maar het is wel een mooie limiet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Vergroten Z bereik

Bericht door Jasper »

Ja is ook een optie natuurlijk om gelijk verder te gaan en de brug te verhogen.
Plaats reactie