U91 motor unimat sl

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 27 feb 2024 21:23 Als je een DC/universeel-AC motor de andere kant op laat draaien dan de normale draairichting af-fabriek dan lever je wel koppel in.

Net zoals een benzinemotor iets voordat de zuiger bovenaan is het mengsel ontsteekt doet een elektromotor iets vergelijkbaars; de elektrische commutatie loopt normaal een 15-25 graden voor op de mechanische om de stroom in de spoelen de tijd te geven om te wisselen.
Dus ja, je kunt de draairichting omdraaien, maar als de koolborstels op dezelfde plek blijven (soms kun je de houder verdraaien) moet je niet raar opkijken als de motor wat slapjes lijkt te zijn en wat warmer word.
Daar zit wat in, maar toen ik de Unimat SL verkeerdom aangesloten had nadat ik alle Koolgruis eruit gehaald had na jaren trouwe dienst heb ik niet getest of ie minder kracht had, 'k heb gewoon de motor weer gedemonteerd, en de aansluitingen verwisseld, de boel weer dichtgeschroefd, en doorrrr..

't is mijn vader ook een keer overkomen bedenk ik me nu, met een nieuwe motor voor een wasmachine 5 minuutjes later draaide ie weer de goede kant op, en hij heeft nog jaren dienst gedaan..

een U91 Motor is volgens mij gewoon hetzelfde verhaal.. kwestie van draden omdraaien.. en klaar..
met een verbrandingsmotor gaat dat niet zo makkelijk.. tenminste.. niet met een viertakt, omdat je nokkenassen ook niet zomaar de andere kant op kunnen draaien.. een tweetakt daarentegen.. Ja.. 'k heb eens een tweetakt gehad die net zo makkelijk achteruit liep.. geen kleppen.. dus geen probleem..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Who2024 schreef: 27 feb 2024 17:16 bij nader onderzoek blijkt het een U90 te zijn waar oorspronkelijk een schakelaar in zat om de draairichting om te keren maar die is door de vorige eigenaar verwijderd (alleen de bovenkant vd schakelaar zit er nog om het gat af te dichten).
Het lijkt hier toch echt te gaan om een motor die origineel al 2 kanten op kan draaien.



En bij een wasmachine motor is het eerder dat de condensator / hulpwikkeling verkeerd zit. Is iets heel anders dan koolborstels.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 feb 2024 07:49 Het lijkt hier toch echt te gaan om een motor die origineel al 2 kanten op kan draaien.
Precies, en in dat geval staan de koolborstels meestal neutraal. Hij zal dan in beide richtingen wel een beetje slapjes aanvoelen en iets warmer worden maar kan dan wel gewoon beide kanten op.
Who2024 schreef: 27 feb 2024 17:16 de koolborstelaansluitingen omgesoldeerd, motortje blijft echter dezelfde (verkeerde) kant opdraaien.
Volgens mij is dat "motor technisch" gezien onmogelijk...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 28 feb 2024 08:24
de koolborstelaansluitingen omgesoldeerd, motortje blijft echter dezelfde (verkeerde) kant opdraaien.
Volgens mij is dat "motor technisch" gezien onmogelijk...
Die mening deel ik volledig met je.
Ik doe niet aan kratten bier, maar waarschijnlijk zijn de verkeerde draadjes los gesoldeerd en verwisselt.

Maar ... iets met naaimachine motortjes weerhield me er van er iets over te zeggen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Harrycnc »

Hij beschikt blijkbaar over een shunt motor waarvan de stator windingen parallel verbonden zijn met de collector het is dus van belang deze 2 te scheiden en enkel de stator of het anker om te polen.
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Harrycnc »

Bij oudere wasmachines werden 3 fazen motoren gebruikt en geschakeld in driehoek waarvan de condensator parallel over een winding is verbonden om van richting te veranderen wordt er afwisselend spanning gegeven over de 2 klemmen van de condensator de 2e fase is verbonden met het knooppunt v.d. andere windingen
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door TestCase »

Arie Kabaalstra schreef: 27 feb 2024 14:49 ik durf er een Kist bier op te zetten (Jawel.. daar is ie weer) dat ie dat niet altijd gedaan heeft.. maar dat één of andere onverlaat em ooit verkeerd om aangesloten heeft.. en niet snapt wat ie nou verkeerd gedaan heeft..
Zat je alu-hoedje wat strak gisteren, maat? :mrgreen:
Je weet toch dat zulke uitspraken niet politiek correct zijn?
Dit zijn allemaal hoog-begaafde, hoog-opgeleide dokters en ingenieurs met bijhorend officieel papierwerk om het officieel te bewijzen!
Je hebt mijn adres in PB, stuur dat kratje bier maar op, dan geef ik het weg (stuur het je terug) want ik drink geen alcohol.




En wat jullie toch zitten te pielen met die motortjes is mij helemaal een raadsel. Motortjes zijn voor sissies.

https://hackaday.com/2024/01/07/worlds- ... mechanism/




Hier een beetje uitleg hoe een universeel motortje werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=nFsPqb58J6Q




Euh, bovenstaande met een licht sarcastische bril lezen. Daar kan je jezelf wat ad hominems mee besparen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

TestCase schreef: 28 feb 2024 13:39 Euh, bovenstaande met een licht sarcastische bril lezen. Daar kan je jezelf wat ad hominems mee besparen.
'k wilde al zeggen.. want eenieder die het zich meent te kunnen permitteren ondergetekende te betichten van het dragen van lichtmetalen hoofddeksels begeeft zich ofwel op glad ijs, danwel, bedient zich op dat moment van een gezonde dosis satire.. waarvan akte! :lol:
TestCase schreef: 28 feb 2024 13:39 Je weet toch dat zulke uitspraken niet politiek correct zijn?
het moge inmiddels bekend verondersteld worden dat ik als zodanig totaal niet politiek correct ben, omdat politiek niet correct is..

Verder, moge ook bekend verondersteld worden dat ik niet al te veel verstand heb van elektrische zaken, zoals een viend van mij het uitlegt.. 't is net als een Hydraulisch systeem.. Nou.. dat zou dan betekenen dat als je bij een Hydromotor de aansluitingen verwisselt..dat ie de andere kant uitloopt..
Het enige, en meest belangrijke verschil is echter wel, dat er niet zoiets bestaat als "Wisseldruk Hydraulische systemen", ergo.. de vergelijking gaat niet helemaal op..

Maar het komt er in mijn beleving, met mijn gebrekkige kennis van met name Electromotoren er desondanks wel op neer dat als de "Angry Pixies" van de andere kant binnen marcheren, de motor de andere kant op gaat draaien..
Plaats reactie