Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door VDFman »

Die Heidenhain, is dat een absoluut of een incrementeel meetsysteem? ( die je dus moet refereren? ) Ziet er wel mooi uit.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door JanSr »

Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes? Die hebben op het eerste gezicht veel meer handige functies. In geld is het verschil enorm.
Ik heb nu een jaar of zes een Easson, ik heb het ding nooit op een fout kunnen betrappen.

Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Dieselloco »

JanSr schreef: 18 feb 2024 12:58 Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes? Die hebben op het eerste gezicht veel meer handige functies. In geld is het verschil enorm.
Ik heb nu een jaar of zes een Easson, ik heb het ding nooit op een fout kunnen betrappen.
Ik heb nu zowel op de draaibank als op de frees Aikron A30 LCD DRO systeem met linealen, rechtstreeks gekocht in China, binnen 2 weken keurig geleverd door FedEx en werkt probleemloos. Bij een onverhoopte storing kan ik ze verwisselen. Kosten? Beiden systemen inclusief verzending en belasting en invoer voor net geen 1.200 EUR.

Kortom, meerwaarde Heidenhahn, voor hobbyist of kleine onderneming, geen.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

deze uitlezing gebruikt incrementele linialen, dus ja refereren. eigenlijk precies het zelfde als bij de voorganger de nd 780.
ik heb er nog niet veel mee gewerkt, maar tot op heden bevalt het wel. het enigste nadeel vind ik de opstart tijd, dat vind ik een beetje te lang duren.
Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes?
1. persoonlijk contact met de verkoper, deze komt gewoon bij jouw langs om te adviseren, uitleg te geven en de spullen in te meten.
2. onderdelen zijn zeer lang na leverbaar, dus als er iets stuk gaat kan je gewoon een losse kabel o.i.d. na bestellen. ook is reparatie van de onderdelen op lange termijn mogelijk.
3. bij inruil van een oud meetsysteem een aanzienlijke korting.
4. uitwisselbaar met mijn andere machines waar al heidenhain op zit.
5. garantie, wat je via eigen import niet heb.
6. stukje nauwkeurigheid, eenmaal de gereedschappen in gemeten heb je hier geen omkijken meer na. wijkt de maat dan af? even je plaatje wisselen en hij draait weer op maat.
7. na stroomuitval altijd weer op het nul punt terug komen, ongeacht of er aan de assen gedraaid is tijdens de uitval.
8. standaard voor draai of freesbank voor geprogrammeerd, andere machines kunnen op aanvraag ook ingesteld worden.
9. afhankelijk van de toepassing draaien of frezen, handige snel funkties en calculatoren.
10. tot 100 presets of gereedschap posities.
11. optioneel kan de teller ook de frequentie regelaar aan sturen, voor een constante snijsnelheid.
12. optioneel uitlezing van de hoofdas toerental.
13. optioneel uit te breiden tot een basis teach in besturing.
14. via rj45 te koppelen aan het netwerk, hierdoor kan je tekeningen opvragen en bekijken, gereedschap data bekijken en een uren registratie bijhouden.
15. usb in gang voor gegevens overdracht.
16. voor frezen radius compensatie.
17. voor frezen of meten verschillende taster functies.
18. programmeren van posities, voor gaten patronen.
19. uitzetten van cirkel patronen, voor freeswerk.
20. eventuele fouten in de liniaal kunnen via de software gecorrigeerd worden.
21. 2 digitale en 4 analoge in en uitgangen.

en zo zal ik best nog wel wat vergeten zijn, maar met de tijd zal ik wel wat meer foto's plaatsen van de mogelijkheden. voorlopig eerst eens verder met de verbouwingswerkzaamheden, hier gaat ook een hoop tijd in verloren.

tuurlijk zit dit systeem in een hele andere prijsklasse, maar goed alle waar voor zijn geld. daarnaast is het ook wel prettig om zo af en toe zakelijk wat afteschrijven, anders brengen we alles naar de belastingdienst.

in het verleden heb ik zelf ook 2 Chinese uitlezingen gehad, hier had ik zelf geen beste ervaringen mee.
onder andere een nieuwe teller kast die zo nu en dan in storing viel, nieuwe liniaal met een maat fout er in. op een bepaald punt telde hij dan een keer dubbel. ondanks dat dit ook geen goedkope waren.
een collega heeft sinds kort ook nieuwe uitlezingen uit China, als je deze aanzet wandelt er eerst een soort smurf over het scherm heen. dat komt toch ook niet echt professioneel over?

en aan de andere kant heeft de totale revisie al een behoorlijke kostenplaatje met zich mee gebracht, dan maakt die uitlezing ook niet meer uit kwa kosten. waar ik dan meer moeite mee heb is die rohm klauwplaat, die voor geen meter werkt.
Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
dat klopt, maar als de bekken al niet vlak aanleggen op een geslepen as heeft het denk ik weinig zin.
ik zal binnen kort eens vragen aan een collega of hij er een filmpje van kan samen stellen en online kan plaatsen.
dan kan ik het hier ook eens laten zien op het forum.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door JanSr »

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Voor de eenvoudige amateur zoals ik zijn pakweg 15 van de 21 argumenten niet van belang.
pieter dr200 schreef: 23 feb 2024 21:44
Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
dat klopt, maar als de bekken al niet vlak aanleggen op een geslepen as heeft het denk ik weinig zin.
ik zal binnen kort eens vragen aan een collega of hij er een filmpje van kan samen stellen en online kan plaatsen.
dan kan ik het hier ook eens laten zien op het forum.
Tsja, de klauwplaten horreur. Zelf ook mee te kampen. Gelukkig heb ik er bij mijn klussen weinig last van.
Misschien interessant voor een apart "run-out remedie" hoofdstuk.
Nu nog ff geen tijd vanwege een leuke ankerlier modificatie.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Dieselloco »

pieter dr200 schreef: 23 feb 2024 21:44 13. optioneel uit te breiden tot een basis teach in besturing.
OK, duidelijke uitleg. Alleen opties 1,2,3, 5 en 13 heb ik niet op mijn Chinese DRO. Optie 13 begrijp ik niet helemaal, is dat een leerfunctie? Is sowieso optioneel. Garantie volgens Europees consumentenrecht heb ik inderdaad niet, maar heb je zakelijk ook niet. Als ik betaal via Visa of PayPal kan ik via hen reclameren.

Maar geef eens een prijsindicatie voor 1 systeem voor draaibank en 1 voor freesmachine? Prijs is een belangrijke vergelijkingsfactor en die mis ik in je post. Een duur systeem inkopen om vervolgens te mogen aftrekken van winst om zo de schatkist te ontzien is natuurlijk je reinste onzin. Het snelste maak je winst door op je kosten te besparen

Opstarten duurt bij Aikron 4 seconden.

Oh ja, op de Aikron ook geen smurf gelukkig :lol:.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door janplastiek »

Dieselloco schreef: 02 mar 2024 18:35 Prijs is een belangrijke vergelijkingsfactor en die mis ik in je post. Een duur systeem inkopen om vervolgens te mogen aftrekken van winst om zo de schatkist te ontzien is natuurlijk je reinste onzin. Het snelste maak je winst door op je kosten te besparen
denk dat dit 1 van de grootste redenen is waarom er zakelijk nieuwe machines gekocht worden, na de afschrijfperiode van bvb 5jaar zijn de machines nog goed bruikbaar, maar boekhoudkundig is de afschrijving ten einde, dus nieuwe onkosten worden gemaakt om de winst binnen het bedrijf te houden ipv dat geld aan de belastingen over te dragen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Kjelt »

Plus nieuwe machine heeft garantie dus aantal jaren geen onkosten of productie stop.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Garantie volgens Europees consumentenrecht heb ik inderdaad niet, maar heb je zakelijk ook niet. Als ik betaal via Visa of PayPal kan ik via hen reclameren.
waarom zouden bedrijven in eens geen recht op garantie hebben? indien een bedrijf consumenten producten koopt kan er in een enkele situatie een uitzondering zijn, maar dat is zeer zeldzaam. op de lasapparatuur van lorch en fronius zit tegenwoordig 3 jaar garantie en 5 jaar op trafo's en gelijkrichters. bij hikoki elektrische gereedschap is dat ook 3 en 5 jaar.


een prijs indicatie ga ik niet in het openbaar geven, de rede hier voor is dat ik een goede zakelijke relatie heb met de betreffende leverancier en dat ga ik niet op het spel zetten. de afspraak met de leverancier was dat er geen prijzen in het openbaar gedeeld zouden worden.
daarbij komt dat de dr 200 vrij lange linialen nodig heeft, wat mede daar door een stuk duurder uit pakt t.o.v. een dr1.

door te investeren in nieuwe machines, apparatuur of gereedschappen verklein je juist de winst. hierdoor betaal je uiteindelijk ook minder belasting.
het is dus niet het doel om meer winst te maken.

tuurlijk zit er zat op wat waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden. ik zie het maar zo het is net als met auto's, je kan een fiat panda kopen of een aangeklede mercedes s klasse. het is alle bij een auto en ze brengen je alle bij van a naar b.
Tsja, de klauwplaten horreur. Zelf ook mee te kampen. Gelukkig heb ik er bij mijn klussen weinig last van.
Misschien interessant voor een apart "run-out remedie" hoofdstuk.
inmiddels weet ik wel hoe je een klauwplaat moet na slijpen op de machine, misschien in de toekomst eens een nieuw hoofdstuk hier over schrijven.
maar als je iets nieuw koopt moet het natuurlijk wel voldoen aan de normen. aangezien de heren nergens meer op reageren heb ik besloten om het maar uit handen te geven.

in de tussentijd ook de zolder kunnen maken het grote grove werk is daar grotendeels mee voltooid. maar nog zat kleinere werkzaamheden die nog gedaan moeten worden.

het plaatsen van de eerste balken.
Afbeelding

de staander voor de voor balk.
Afbeelding

even de zware bint op zijn plek hijsen.
Afbeelding

de eerste balken pas maken en plaatsen.
Afbeelding

de vloer dicht leggen.
Afbeelding

takel op gehangen en de laatste pas stukken gezaagd.
Afbeelding

vloertje schuren voor de 2e laag coating.
Afbeelding

nieuwe elecktrische instalatie aangelegen, de krachtstroom aansluitingen komen later.
Afbeelding

de nieuwe led lampen.
Afbeeldingafbeeeldingen

natuurlijk mag de radio niet ontbreken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door André-R »

wauw , ziet er goed uit... Wat een ruimte..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door andrefc101 »

kwa organisatie lijkt het wel een beetje op mijn hal ;-)
Plaats reactie