Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Anders een rijtje supercapacitors plaatsen dicht bij de startmotor. Ik puntlas met die dingen, paar honderd ampere enkele ms.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 02 mar 2024 23:09 Die paar seconden starten kan wat meer niet zoveel kwaad. Maar zeker als het koud is kakt de spanning wel aardig in
Dank Het is niets een het starten maar alleen die misschien 0.5 sec optoeren van de startmotor .
Het starten is ook maar bijzaak. het gaat mij er meer om dat zo,n mooi compacte 305Ah set, ook een beetje buffer voor de radio is.
Heb om de oortjes wat te masseren er ruim 2Kw aan klasse A versterkers inzitten, en die schakelen nu zo af en toe uit vanwege onderspanning .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 02 mar 2024 23:31 Anders een rijtje supercapacitors plaatsen dicht bij de startmotor. Ik puntlas met die dingen, paar honderd ampere enkele ms.
Dat wordt allemaal al weer te gek.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 02 mar 2024 23:33 Heb om de oortjes wat te masseren er ruim 2Kw aan klasse A versterkers inzitten, en die schakelen nu zo af en toe uit vanwege onderspanning .
Sjonge... Ga je er mee rijden, of is het bedoeld als festival podium :mrgreen:

Ik denk, net als Dabit, dat een grotere stroom dan 1C gedurende een paar seconden helemaal geen kwaad kan. Die 1C (1 keer de capaciteit als laad/ontlaad stroom) is wat de cellen continue mogen doen.

De stroom wordt bij dat soort cellen verder niet beperkt. Dat is ook wel een beetje oppassen, bij een kortsluiting kunnen er enorme stromen gaan lopen. Dat is dan weer niet zo best voor de cellen. Als dat niet snel gestopt wordt kunnen ook LiFePo cellen wel losbarsten en nare vloeistoffen en gassen gaan verspreiden. Een zekering of andere kortsluitbescherming is aan te raden.

Dat is trouwens bij een 305Ah loodaccu niet anders. Ik heb eens een aluminium ladder gezien die zo naar de recycling kon omdat hij op de polen van een trekker accu was gelegd...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door serum »

spinningwheels schreef: 02 mar 2024 23:33
DaBit schreef: 02 mar 2024 23:09 Die paar seconden starten kan wat meer niet zoveel kwaad. Maar zeker als het koud is kakt de spanning wel aardig in
Dank Het is niets een het starten maar alleen die misschien 0.5 sec optoeren van de startmotor .
Het starten is ook maar bijzaak. het gaat mij er meer om dat zo,n mooi compacte 305Ah set, ook een beetje buffer voor de radio is.
Heb om de oortjes wat te masseren er ruim 2Kw aan klasse A versterkers inzitten, en die schakelen nu zo af en toe uit vanwege onderspanning .
2kw aan pure klasse A in de auto? Weet je dat zeker? Dat trekt in rust zo een kw of 4-8. Alles kan, maar dan heb je d'r een flinke kachel aan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

serum schreef: 03 mar 2024 12:47 2kw aan pure klasse A in de auto? Weet je dat zeker? Dat trekt in rust zo een kw of 4-8. Alles kan, maar dan heb je d'r een flinke kachel aan. :mrgreen:
Het spul trekt 2Kw , dat is al straalkachel genoeg. zijn idd al heel snel goed hand warm
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door andrefc101 »

Heb ik nu het idee dat een en ander door elkaar loopt..... kan ook zijn dat ik de weg kwijt ben uiteraard ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Ook een idee voor Ben, KIA 6 kopen die 3600W 230V kan leveren net zoals jouw gele bak. ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

De BMS van NKON mag max. 200A doen, dat wordt denk ik krap aan, zou liever 300A hebben, dan kom ik bijna automatisch uit bij Daly.
Maar waar koop ik die het beste? Gezien de prijs kom ik in het douane circuit of kan ik dat ook gewoon in Nederland of in ieder geval binnen de EU kopen?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Sven »



Als inspiratie, je gaat toch niet zoiets doen hé? ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

benkr schreef: 04 mar 2024 23:06 De BMS van NKON mag max. 200A doen, dat wordt denk ik krap aan, zou liever 300A hebben, dan kom ik bijna automatisch uit bij Daly.
Maar waar koop ik die het beste? Gezien de prijs kom ik in het douane circuit of kan ik dat ook gewoon in Nederland of in ieder geval binnen de EU kopen?
Als je naar 48 V gaat heb je nog maar 50A nodig

edit: en inverter wordt goedkoper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

En het accupakket wordt 2 x zo duur.

Maar inmiddels heb ik besloten dat het de Eve LF304 cellen worden, 304 Ah A-grade, 8 stuks, kosten 87,95/stuk, en een Daly BMS 8s 300A à 210 Euro plus nog wat met koper gevulde tuinslang 35 of 50 mm2 zekering en connector voor lader (Anderson 350A)
Nog even wachten tot de verhuizing achter de rug is en ik de schuur een beetje heb kunnen organiseren zodat ik er zelf ook nog bij pas, dan de boel bestellen.
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door bartbrouwer »

Ben,

Als je toch al 8 cellen gaat gebruiken, kun je ook naar 24 volt gaan. Helft van de ampere’s, minder verliezen.

Ik heb voor mijn accu’s overigens 70mm2 gebruikt naar de omvormers toe. Better safe then sorry en het scheelt maar een paar centen op de lengtes die jij nodig hebt. Verbinden met een Anderson “heftruckstekker” is slim👍🏻
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ja natuurlijk ga ik naar 24V, mijn omvormer is ook 24V, anders zijn de stromen helemaal niet te halen, ik ga nu al uit van 300A piekstroom.
Plaats reactie