Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Moderator: Moderators
Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Ik help bij het ontwikkelen van een proces om persoonlijke fietszadels te maken.
In CAD(fusion) wordt een zadel gemoduleerd waarin ook de deukje voor de < persoonlijke, deukjes voor de zitbotten zitten.
Er zijn op dit moment veel, standaard, 3D geprintte zadels te koop.
Wij hebben echter nog geen idee hoe zo een open structuur, in CAD, kan worden gegenereerd.
Wie helpt?
In CAD(fusion) wordt een zadel gemoduleerd waarin ook de deukje voor de < persoonlijke, deukjes voor de zitbotten zitten.
Er zijn op dit moment veel, standaard, 3D geprintte zadels te koop.
Wij hebben echter nog geen idee hoe zo een open structuur, in CAD, kan worden gegenereerd.
Wie helpt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Ik zou haast zeggen 'slicer, 3D honeycomb infill, 0 toplayers'. Maar of dat is wat je beoogt? Het is in ieder geval niet wat je op foto/render hebt staan.
Ik heb het wel eens gedaan op vrijwel platte vlakken met een array van zeskanten, maar Fusion word vrij onhandelbaar als je er zoveel gebruikt. Zowel wanneer je de array in een sketch doet en dat aan een cut-extrude voert als wanneer je de cut operatie zelf patternt (meestal vlotter).
Ik denk dat als ik voor dit probleem zou staan dat ik naar Blender of iets soortgelijks zou gaan en een texture zou gebruiken voor displacement van geometrie. Dan kan ik die persoonlijke kuiltjes ook vrij makkelijk doen want zijn dan lichtere vlakken in de texturemap.
Hoe dat exact zou werken weet ik dan ook weer niet overigens, dat zou ik zelf ook uit moeten proberen.
[edit]
Zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=EDVXIwW ... yanKingArt
[/edit]
Ik heb het wel eens gedaan op vrijwel platte vlakken met een array van zeskanten, maar Fusion word vrij onhandelbaar als je er zoveel gebruikt. Zowel wanneer je de array in een sketch doet en dat aan een cut-extrude voert als wanneer je de cut operatie zelf patternt (meestal vlotter).
Ik denk dat als ik voor dit probleem zou staan dat ik naar Blender of iets soortgelijks zou gaan en een texture zou gebruiken voor displacement van geometrie. Dan kan ik die persoonlijke kuiltjes ook vrij makkelijk doen want zijn dan lichtere vlakken in de texturemap.
Hoe dat exact zou werken weet ik dan ook weer niet overigens, dat zou ik zelf ook uit moeten proberen.
[edit]
Zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=EDVXIwW ... yanKingArt
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Die ervaring hebben wij inmiddels ookik heb het wel eens gedaan op vrijwel platte vlakken met een array van zeskanten, maar Fusion word vrij onhandelbaar als je er zoveel gebruikt. Zowel wanneer je de array in een sketch doet en dat aan een cut-extrude voert als wanneer je de cut operatie zelf patternt (meestal vlotter).
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Wellicht is dit een optie?
-
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Ik heb zoiets ooit gedaan in Solidworks (lang geleden): een tekst uitsparing in een bol. Ik zou het nietmeer zo 123 kunnen reproduceren, maar het ging middels een offset surface, daarop een tekst tekenen, en die dan "indent" in de bol.
Hierop moet je maar even Googelen.
Succes.
Hierop moet je maar even Googelen.
Succes.
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
In freecad gaat het maken van textures ook en dan wordt het ook traag. Op YouTube staan een aantal video's https://www.youtube.com/watch?v=4h3jXNUM7XE over hoe dit te doen. Om enigszins de snelheid er in te houden bij het wijzigen van de configuration parameters, kun je beter zoveel mogelijk parameters niet in een spreadsheet (configuratie tabel) zetten.
Edit:
een andere manier om het te doen is het maken van het patroon en dat wrappen om het object
https://www.youtube.com/watch?v=1H5LD5mxWsE
Edit:
een andere manier om het te doen is het maken van het patroon en dat wrappen om het object
https://www.youtube.com/watch?v=1H5LD5mxWsE
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Misschien is software als blender meer geschikt voor dit soort modeleerwerk.
Bijvoorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=xL6qf6WBois
Of misschien dat 'fill pattern' in SolidWorks dit misschien kan.
Bijvoorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=xL6qf6WBois
Of misschien dat 'fill pattern' in SolidWorks dit misschien kan.
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
ntopology levert software hiervoor
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
een jaar geleden heeft een van de studenten bij mij op het werk een project gedaan met Grasshopper for Rhino 3D.
die software is daar perfect geschikt voor geloof ik, het 'mappen' van een patroon op een ander oppervlak. zal wel een leercurve aan zitten, om de software onder de knie te krijgen
die software is daar perfect geschikt voor geloof ik, het 'mappen' van een patroon op een ander oppervlak. zal wel een leercurve aan zitten, om de software onder de knie te krijgen
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
'k denk even buiten de doos..Wat nu... als je het zadeldek als "Sheet Metal" maakt?.. dan Ros je daar eerst een patroon met gaatjes in, en dan buig je em?.. Geen idee of het werkt, maar 't is misschien het proberen waard..
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Als het ongelijke/willekeurige gaten zijn dan heet dat "voronoi".
Zoek maar eens op google "Voronoi".
Misschien door het aanpassen van de instellingen bij een voronoi patroon?
Maar misschien is er ook wel een andere naam voor.
Zoek maar eens op google "Voronoi".
Misschien door het aanpassen van de instellingen bij een voronoi patroon?
Maar misschien is er ook wel een andere naam voor.
-
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe wordt dit patroon gegenereerd
Kies in Solidworks de bewerking "wrap". Bestaat iets dergelijks ook in Fusion 360?