0,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Moderator: Moderators

Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

0,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Smeigel_12000 »

Ik ben bezig met mijn eerste cnc gitaar en tot nu gaat het best goed. De body is gefreesd, de ronding van de toets is gefreesd en de contour van de hals. Nu ben ik aangekomen bij het frezen van de Fretslots (sleufjes van 0,5mm breed waar de frets in geslagen worden). Ik heb hier een 0,5mm freesje voor aangeschaft. Ik had mijn freesprogramma ingesteld op een stepdown van 1mm maar lees nu dat afgeraden wordt om een stepdown groter dan 0,5x de freesdiameter aan te houden voor hout. Als ik het programma draai op 0,25mm stepdown ben ik meer dan 4 uur bezig :shock: . De snelheid van de beweging heb ik op 700mm/min gezet.

Wat is jullie ervaring met dusdanig dunne freesjes? Het te frezen materiaal is ebben dus ook niet bepaald de meest zachte houtsoort.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, dat is het lot nu eenmaal. Je kun niet sneller dan mogelijk. :lol: Bij mij duren sommige bewerkingen ook wel eens 20 minuten, vind ik ook veel te lang.
Maar... wat voor frees gebruik je, heb je al wat geprobeerd, en ging dat fout?

Even over de duim zitten rekenen, 4 uur? is 240 minuten, dus bij 700mm/min wordt dat 168000 mm.
Google zegt 19 fretten op een klassieke gitaar, is dus 8842mm per fret, ik gok zo'n fret op 80mm, zou je er dus meer dan 100 keer langs moeten. Geloof er niets van, want als je 25mm diep wilt met een freesje van 0.5mm maak je ergens een denkfout.

En ander iets met een zaagje misschien?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

is het deel van de Fret wat je in de toets mept echt niet dikker dan 0.5?.. Wat voeding betreft.. dat hangt ook af van wat je maximale toerental is.. volgens mij mag je in hout gerust "Full speed and a half" toepassen, en dan zit je nog aan de voorzichtige kant..

Even ter vergelijk: onlangs een 1 mm frees toegepast, Stepdown 0.1 mm, voeding: 2000 mm/min!.. in Titanium!!.. had de snijsnelheid wel op 90 meter staan.. zou ik hout willen frezen.. dan heb ik voedingssnelheden nodig die mijn Frees niet eens haalt..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 22 mar 2024 17:48 Even ter vergelijk: onlangs een 1 mm frees toegepast, Stepdown 0.1 mm, voeding: 2000 mm/min!.. in Titanium!!..
En hoe verhoudt dit zich met een 0,5mm frees in ebbenhout?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Quepee »

mjeuring schreef: 22 mar 2024 18:11
Arie Kabaalstra schreef: 22 mar 2024 17:48 Even ter vergelijk: onlangs een 1 mm frees toegepast, Stepdown 0.1 mm, voeding: 2000 mm/min!.. in Titanium!!..
En hoe verhoudt dit zich met een 0,5mm frees in ebbenhout?
Niet . is gewoon weer even laten weten dat hij titanium bewerkt.....

Volgens mij worden de gleuven van de fret gewoon met de hand in de nek gezaagd. 19x 6 seconde.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 22 mar 2024 18:20 Volgens mij worden de gleuven van de fret gewoon met de hand in de nek gezaagd. 19x 6 seconde.
Waarom nu weer zo simpel denken.... da's toch niet leuk!
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Quepee »

andrefc101 schreef: 22 mar 2024 18:38
Quepee schreef: 22 mar 2024 18:20 Volgens mij worden de gleuven van de fret gewoon met de hand in de nek gezaagd. 19x 6 seconde.
Waarom nu weer zo simpel denken.... da's toch niet leuk!
Sorry ! ik zou ook met een freesje van 0.5 mm 4 uur bezig zijn met de gleuven kan je veel koffie drinken tussendoor.

Maar echt .

https://www.youtube.com/watch?v=bP4rSCo ... eCreations
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door serum »

wist niet eens dat fret sluts bestonden. Met de dag wijzer.

Ik wist ook niet dat Arie titanium bewerkte. Lees het voor het eerst.

Eens kijken hoe strak je het kan krijgen op maximale snelheid/diepte. Niet te bang. Heb je al een frees verspeeld omdat je het te gek deed? (gewoon testen hoe ver je kan gaan en dan een stukje terug). Spaanafvoer is het belangrijkste bij die kleine diameters.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Quepee »

jij zegt nu dus gewoon dat een fret een slut is , kijk maar uit dat je de fretten gemeenschap niet over je heen krijgt nu.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door serum »

Was ik weer vergeten het (anti)seksealfabet op te dreunen? het blijft lastig. Moet nog even eroderen in mijn gewoonteprofiel.

Hier boor ik met een 0,3 of 0,4 mm boortje in HPL/trespa/volkern, 2mm diepe boring op diepte in een 6mm gat, ik heb getest met de feeds totdat ik tevreden was met de snelheid, ik was niet te bang om een boortje te verspelen. (doosje van 10 geeft je een onterechte mate zelfvertrouwen). En het waren veel gaatjes die geboord moesten worden.

https://youtu.be/wxhLeYY2vHY

*Gedurende het proces zijn geen boortjes teleur gegaan
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Quepee »

Dat vind de boortjes gemeenschap erg fijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door serum »

Hebben ook een stabiele achtergrond. Fijne ziel, Afvoer voor onzinnig materiaal is tip-top in orde. Nou je het zegt, ik denk dat ik ook wel fan ben van de boortjes gemeenschap. Zie je. We staan wel open voor nieuwe inzichten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kort en goed.. er is weer een hoop off topic onzin geschreven..
Gaatjes boren, en dan frezen, maakt dat de frees niet meer zoveel voor zijn kiezen krijgt, je zou ook kunnen boren met een freesje, omdat je dan een Overlap in de gaten krijgt, en met de Frees alleen nog maar hoeft na te bewerken..
Stel.. Freesje van 0.5, dan boor je 't eerste gat in een "Fretslot" 0.7-0.8 vanaf de rand van de Toets.. dan hoeft ie maar de helft te verspanen.. de volgende doe je diezelfde 0.7-0.8 mm verder.. tot aan de andere kant.. en dan kom je terug middenop de dammetjes die er dan zijn onstaan.. dan heb je tenminste een hele reeks met gelijkmatige belasting.

dan nakietelen.. klaar..

Wat ik met mijn eerdere betoog ook aan wilde geven, hoewel Ebbenhout een Knetterharde houtsoort is, is het in vergelijking met metaal natuurlijk zacht als boter.. hier geldt het adagium, zacht materiaal : scherpe Frees..

Maar .. de vraag die ik stelde is nog altijd niet beantwoordt, 'k heb het in de tussentijd zelf maar even opgezocht.. 't "voetje" van Fretwire is inderdaad 0.5 mm..

Eigenlijk... denk ik.. je weet waar de Frets moeten komen.. is het niet handiger om een "FretBox" te maken?.. een "Verstekbakje" waar je de toets in kan schuiven(al dan niet tijdelijk gefixeerd op een Rechte lat) , met aanslagen op, ofwel vaste posities, ofwel op verstelbare posities zodat je em op de juiste plek kan zetten voor elke Fret.. Nou ben ik geen Musicus, noch heb ik veel verstand van Muziekinstrumenten, maar 't lijkt me dat de positie van de eerste Fret vanuit de kop van de gitaar de belangrijkste is.. Immers, 't "brugje" waar de snaren daar op liggen die bepalen immers de grond-toon van een snaar, zolang ie niet op de toets gedrukt wordt.. de positie van de eerste Fret, geeft dan een "toontje hoger" en dat moet dan ook precies één toon zijn.. , tenopzichte van die eerste Fret, moeten alle andere Frets dan ook goed zitten..

Met een Fretzaagverstekbakje (mooi woordt voor Scrabble) ben je dan veel sneller klaar..

Of!.. je moet een Haakse kop op je Freesbank kunnen zetten, en dan een Zaagfreesje gebruiken.. dan ben je ook binnen een vloek en een zucht klaar..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 22 mar 2024 22:06 Kort en goed.. er is weer een hoop off topic onzin geschreven..
Al lang mooi dat je het gedrag ansich wél herkent. Kleine stapjes.
Plaats reactie