mach 3 z-as

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

mach 3 z-as

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Emco freesmachine voor houtbewerking, die draait op mach3 .
Meestal zonder problemen,maar toen ik vanavond wat wou frezen ging de z-as alleen maar naar beneden en niet meer omhoog .
Niet als ik de machine home ( Y en X-as homen wel normaal )en ook niet met de pendant.Wat me ook opviel is dat de softlimit switch uit was.Die gaat ook niet meer aan.Weet iemand van jullie wat hier aan de hand kan zijn?

Groet Henri
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach 3 z-as

Bericht door benkr »

Ik weet niet wat Rene allemaal heeft ingesteld, maar grote kans dat wanneer de Z-as sensor kapot is, of er een draadje los zit of zoiets, dat Pokeys vindt dat de Z-as niet meer mag bewegen, en dat dit nu precies is wat er bij jou aan de hand is.

Voor de mensen die het niet snappen, deze machine is een paar jaar geleden door Caesar omgebouwd naar Mach3 met behulp van een Pokeys57CNC kaartje.
Ik weet niet of hij limieten heeft ingesteld, maar als de sensor meldt dat er een limiet schakelaar is aangesproken dan zal deze de betreffende as blokkeren, of in ieder geval er voor zorgen dat deze niet nog meer in de limiet richting kan bewegen.
Omdat ik niet verwacht dat zo'n limiet switch, wat meestal een proximity switch is, kapot zal zijn zou ik het zoeken in een los draadje of zoiets, meten is weten.
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: mach 3 z-as

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hallo Benkr,

De machine geeft aan dat hij buiten zijn limiet is en de softlimit gaat dus niet aan de z-as beweegt alleen maar naar beneden welke kant je de pedant ook opdraait + of - maakt niet uit.Ik ben helaas geen techneut wat meten is weten betreft.(Kan intussen wel heel goed overweg met Aspire)
Is er misschien iemand in de buurt van(Gemonde) Sint michielsgesel.die er eens naar kan kijken uiteraard tegen betaling ,

Henri
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach 3 z-as

Bericht door benkr »

Henri cnc (leek) schreef: 29 mar 2024 11:23 Hallo Benkr,

De machine geeft aan dat hij buiten zijn limiet is en de softlimit gaat dus niet aan de z-as beweegt alleen maar naar beneden welke kant je de pedant ook opdraait + of - maakt niet uit.Ik ben helaas geen techneut wat meten is weten betreft.(Kan intussen wel heel goed overweg met Aspire)
Is er misschien iemand in de buurt van(Gemonde) Sint michielsgesel.die er eens naar kan kijken uiteraard tegen betaling ,

Henri
Henri, heb je Rene (Caesar hier op het forum) al geprobeerd te contacten, als hij thuis is vind hij vast wel een moment om bij je langs te komen, zo niet ga ik wel een gaatje zoeken hoewel dat eigenlijk nog helemaal niet uitkomt, ik moet eerst mijn schuur op orde krijgen voordat ik weer iets ander ga doen.
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: mach 3 z-as

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hoi Ben,
Ik heb contact gehad mer Rene over een andere vraag.
Maar Rene heeft het veel te druk.
Ik heb gedaan wat je adviseerde ,alles nagelopen, nergens iets los .
Machine werkte nog niet goed.
Alles uitgeschakeld, opnieuw opgestart en toen zag ik dat de softlimits weer ingeschakeld stond .Daarna kon ikmet de pendant de Z-as weer omhoog draaien ,en het homen ging ook weer goed.Het is voor mij abracadabra, omdat ik er 100 % zeker van ben dat ik nergens in de instellingen van Mach3 geweest ben.Ik blijf daar uit omdat ik er niet zoveel van weet ,en als het werkt waarom zou ik dan aan de instellingen komen.
Het werkt 99% van de tijd goed ,en die 1% zijn dan ineens van die dingen net als nu met die z-as .soms zelfs als ik dezelfde g-code draai.
Het enige wat ik heel jammer vind aan de Emco is dat de toolchamger niet werkt,dat schijnt moeilijk te zijn om in Mach3 in te stellen.
M.vr.gr Henri
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach 3 z-as

Bericht door benkr »

Henri cnc (leek) schreef: 31 mar 2024 13:34 Hoi Ben,
Ik heb contact gehad mer Rene over een andere vraag.
Maar Rene heeft het veel te druk.
Ik heb gedaan wat je adviseerde ,alles nagelopen, nergens iets los .
Machine werkte nog niet goed.
Alles uitgeschakeld, opnieuw opgestart en toen zag ik dat de softlimits weer ingeschakeld stond .Daarna kon ikmet de pendant de Z-as weer omhoog draaien ,en het homen ging ook weer goed.Het is voor mij abracadabra, omdat ik er 100 % zeker van ben dat ik nergens in de instellingen van Mach3 geweest ben.Ik blijf daar uit omdat ik er niet zoveel van weet ,en als het werkt waarom zou ik dan aan de instellingen komen.
Het werkt 99% van de tijd goed ,en die 1% zijn dan ineens van die dingen net als nu met die z-as .soms zelfs als ik dezelfde g-code draai.
Het enige wat ik heel jammer vind aan de Emco is dat de toolchamger niet werkt,dat schijnt moeilijk te zijn om in Mach3 in te stellen.
M.vr.gr Henri
Henri, nee dat is niet echt heel moeilijk, daar zijn zelfs standaard macro files voor te vinden. Moet je alleen niet bij mij zijn, ik heb standaard altijd ruzie met software dus ik ga er gewoon niet aan beginnen. Maar kijk b.v. een bij CSLabs, daar vind je een werkende Mach3 macro voor een toolchanger en anders op het Mach3 forum, ook daar vind je er meerdere. Het zal voor jou zeker ook wel acabadabra zijn, maar wellicht is er hier op het forum iemand die je wil helpen om ook dit werkend te maken.

Dat verkeerd opstarten komt me redelijk bekend voor, mijn machine deed dat zo af en toe ook.
Plaats reactie