Update nu!: LAF probleempje met zeer korte lijnstukken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Update nu!: LAF probleempje met zeer korte lijnstukken

Bericht door Rob65 »

Hier een klein stukje uit een groter freesprogramma dat ik genereerde voor het graveren van een tekst:

3227

Zoals te zien is wijkt het uitgevoerde (gele) toolpath van USBCNC op een aantal plaatsen spontaan af van het G-code programma (blauw). Een paar vreemde pieken steken plots uit de te volgen freesbaan.

Dit probleem treed op bij zeer kleine lijnstukken in combinatie met een hoge snelheid en een grote LAF min.angle. Voor zover ik van Bert begrepen heb zijn in mijn programma de lijnstukjes zeer klein waardoor USBCNC de boel niet meer kan volgen.

Bert heeft dit meteen gefixed en er staat dan nu ook een nieuwe software versie op edingcnc.com.
Met deze nieuwe versie worden we weer heerlijk verwend; de Look Ahead Feed is uitgebreid waardoor USBCNC bij korte lijnstukken (zoals die vaak in gegenereerde 3D toolpaden van b.v. DeskProto voorkomen) nog beter vooruit kan kijken en een hogere snelheid vast kan houden dan de oudere versies.

Ga je fijn graveerwerk of andere jobs met korte lijnstukjes uitvoeren dan zou ik aanraden om naar nieuwste (3.49.7) versie van USBCNC te downloaden. Of op z'n minst even een dry-run uitvoeren om te zien of er vreemde dingen gebeuren.

Edit: nog een reden om te updaten kan zijn dat EasyCAM de pockets nu geheel van binnen naar buiten uitfreest.

Happy Milling,

Rob

P.s: ik had geluk; mijn 0.1 mm graveerfreesje is ondanks deze martelingen heel en ongeschadigd gebleven :shock:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie