Het grote USBCNC vs Mach topic.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Erik »

Overal op het forum ontstaan discussies over welk programma er nu beter is, Mach(3) of USBCNC. Smaak valt niet over te twisten, of toch wel? Heren, brand los.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Appels met peren vergelijken?.. :lol:

Ok.. In mijn ogen de Pluspunten van USBCNC :
Dedicated Hardware, dus Plug and play
een overzichtelijke GUI
één GUI, dus hulp bieden is eenvoudig, iedereen heeft hetzelfde scherm, dezelfde functies aan de knoppen.
Muisvrije bediening: dus.. geen gehannes met een muistableau aan je machine, of gemier met een trackball
Moderne koppeling tussen software en hardware ( USB vanaf 2.0 )
Hoge communicatiesnelheid tussen Soft-en hardware (75 KHz CPU4 en 125 KHz CPU5)
digitale en analog IO op de hardware(CPU 5), of met een Advantronix IO kaart (CPU4)
mogelijkheid tot het aansluiten van 2 Handwielen (CPU5)
Probe-ingang ( CPU 4 en 5)
eenvoudig programmeren van Macro's, in dezelfde taal als de gewone programma's

Pluspunten van Mach?.. ehhhh..Ok.. ik heb nooit met mach gewerkt.. ik kan er niet mee overweg.. Fanuc?, Zeus? Heidenhain?, Fagor?.. geen probleem... Mach?.. nee sorry.. ik kan er niets mee..

de standaard GUI van Mach is in mijn ogen blaartrekkend slecht.. ik heb een paar screensets gezien op Internet.. en ... die zijn zo mogelijk NOG erger.. goedbedoelde hobbyisten die het probleem van een slechte GUI alleen nog maar verergeren..
't zelf kunnen maken van Screens is wel mooi, dat geef ik grif toe, maar da's niet makkelijk om het goed te doen..
Alleen een professionele gebruiker is in staat om een goede GUI te bouwen..

in mijn ogen en.. correct me if i'm wrong here.. Mach draait op verouderde tragere hardware.. de LPT poort.. de "Quasi moderne PC's hebben te weinig "prik" op de LPT om de drivers goed aan de gang te krijgen.. dus moet je de signalen gaan "Boosten.. (Extra kosten ) als je alles netjes aan wilt sluiten moet je een interface kaart gebruiken ( extra kosten), als je een nieuwe PC hebt, dan moet je er een LPT in maken (extra kosten), de indeling van de pins voor de communicatie kan naar volledige willekeur geschieden ( afgezien van de in- en output pins op de LPT ) , waardoor storingzoeken een hel kan zijn..

dat zelfde geldt voor de GUI, als je een andere screenset hebt, en niemand die je zou kunnen helpen heeft die set.. "you're on your own"..

Wat het schrijven van Macro's betreft. voor wat ik heb begrepen gebeurt dat in Mach in een .Net georienteerde taal.. gezien het feit dat veel CNC hobbyisten het programmeren in "plain and simple G-Code" al amper beheersen, vraag ik me af, of die lat voor velen niet een tikje of twee te hoog ligt..

Omdat ik zelf niet al te veel weet over hoe mach het probleem rond de timing van Windows omzeilt, ga ik het maar niet hebben over de verschillen tussen USBCNC en Mach op dit gebied...

om kort te gaan.. USBCNC is in mijn ogen een besturing, Mach een softwarepakket dat een machine kan aansturen..

Ook heb ik in allerlei topic's allerhande "rare" hardware voorbij zien komen, zoals K-Flop's, Smoothsteppers en andere zaken, blijkbaar nodig om alles uit de kast te halen met Mach.. 't zal aan mij liggen.. maar als dat allemaal er nog bij komt?.. waar blijf je dan met de "lage prijs" voor een Machlicentie?..

wat de kosten betreft.. even een vraagje.. je moet met de auto naar Peking.. wat kies je.. een Suzuki Alto van 200,- of toch maar die lada Niva, die weliswaar duurder is, maar beter voorbereid op de reis?.. Ok.. met een Alto zul je er ook uiteindelijk wel komen.. maar je zult em aan moeten passen.. dan liever een Lada Niva, die als enige voorbereiding een volle tank, genoeg olie in het blok, lucht in de banden, en water in de radiator vraagt?
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door marcoooo »

zonder brandstof staan ze beide stil

geef mij mach3 maar das meer uitdaging :roll:
same same but diffrent
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door create »

geef mij mach3 maar das meer uitdaging
dat is wel heel kort door de bocht ;-) leg eens verder uit!

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. en dan is een Alto makkelijker Duwen... :mrgreen:

als je ECHT een uitdaging zoekt?.. schrijf dan ZELF een besturing.. in plaats van op basis van iets bestaands wat te maken..

Ik heb eens een GUI geschreven voor een graveermachine op de USBCNC Kernel.. dat was een "eitje", zelfs met mijn beperkte kennis van VB.Net was ik in een weekje klaar.. ik heb de klant gevraagd meteen te bellen als er iets mis zou gaan.. ze moeten nog bellen..

enne.. Create.. jij hebt met beide systemen ervaring.. vertel eens?..
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Robo »

Bedankt Erik !
Ik begon mij ook al behoorlijk te ergeren aan het feit dat bijna elk topic voor zelfbouw machines hier op uit draaide..

Ik snap de 'reclame' prima, en geloof ook best dat USBCNC geweldige software is...
Zelf heb ik destijds Mach3 gekozen, ik kende USBCNC ook nog niet destijds, maar ben gewoon prima tevreden hiermee.

- Voor wat de GUI betreft, ja orgineel ziet mach3 er niet uit, maar met diverse screensets en de mogelijkheid deze te tweaken / zelf te maken zie ik dit niet als een bezwaar.

- Ook mach3 kan op iedere knop een toetscombi geprogrameerd krijgen zo ver ik weet (al gebruik ik onderdaad het muisje)

- de lage communicatie snelheid van Mach3 is inderdaad wel een vervelende bijkomstigheid... helaas haal ik hiermee op 16000 steps/rev slechts een snelheid van 8,5m/min (met een goedkoop 2de hands pctje)

-IO van USBCNC is inderdaad een behoorlijk voordeel, ondanks dat mach3 2 lpt's kan aansturen is dit niet ideaal. Zelf heb ik hiervoor een PoKeys55T aangeschaft (50euro voor 55I/O kanalen dat is dus extra kosten inderdaad)

-mogelijkheid voor pendant is er dus met een poKey ook

-Probe ingang is ook in mach3 aanwezig

-Macro's zijn ook in mach3 te programeren, al is voor ider macro natuurlijk enige script ervaring van belang, ongeacht de taal


Eigenlijk vind ik gewoon dat iedereen zelf moet kiezen wat zij fijn vinden werken, en ik denk toch dat er inmiddels wel eens genoeg over te vinden is zou ik zeggen...

Arie met alle respect, niet vijandig bedoeld maar ooit zij jij 'Ik heb geen aandelen in USBCNC' weet je wel zeker dat dat nog steeds zo is?
Ik ben echt heel blij met alle info die jij bijdraagt aan dit forum, maar ik denk dat je je punt over deze software echt wel duidelijk gemaakt hebt aan de lezers...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

Ik heb met beide systemen ervaring. Over beide ben ik positief. Momenteel werk ik met usbcnc.

Het flipperkast effect en dat het onoverzichtelijk is in mach vind ik grote onzin. Het werkt er prettig en is erg veelzijdig. Met behulp van de tutorial heb je e.e.a. al draaiend binnen een half uurtje. Ook dat je extra hardware moet kopen voor mach3 vindt ik geen negatief punt. Je kunt veel voordeliger een mach3 aansturing maken ten opzichte van usbcnc.

Usbcnc is ook prettig, maar de bediening (interface) is anders dan mach. Beide systemen hebben voor en nadelen.
Usbcnc is nog steeds in ontwikkeling, mach3 draait al heel lang. Ik mis helaas nog kleine dingen in usbcnc die er willicht in de toekomst wel aankomen bij een software update. Voor een huis tuin en keuken machine voldoet mach prima.

Het schrijven van scripts is wel plus in usbcnc. Je kunt makkelijk een toepassinkje schrijven en wegzetten onder een programeerbare knop. Nog een voordeel -> USB :lol: Een nadeel -> de macro file. Die moet je aanpassen voor je eigen scripts. Bij een software update moet je wel je Macro file doorpluizen en overzetten in de nieuwe macro file. Nog een nadeel aan usbcnc, je eindswitches doen het pas na het homen. Je moet dus altijd homen voordat die over gaan op eindswitches. Laat mij dat lekker zelf bepalen! Bij mach3 werkt dat net andersom. Altijd als eindschakelaar, maar pas in de home functie als homeschakelaar.

Tsja, wat is beter... Je zou eigenlijk beide moeten proberen. Pas dan kun je zeggen waar je je het prettigst bij voelt. Momenteel ga ik voor usbcnc, maar ik draag mach3 ook een warm hart toe. Ligt ongeveer 50% om 50%.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Mcgyver »

Mee eens !

Beiden hebben de voors en na's...

Ik vind het beide mooie besturings programma''s.. en alle welbekende voor's en na's

Waar ik nog even op in wil springen is dat er ook veel word gehamerd over dat er "extra hardware"voor mach nodig is...

Nou dit is juist wat mij tot nog toe tegen heeft gehouden bij usbcnc...

Ja het is zijn geld waard en ja het ziet er allemaal gelikt uit.....

Maar Nee de hardware vind ik nogsteeds niet af...

Voor mach heb je de keus uit diverse interfaces lligt er maar net aan hoeveel je uit wilt geven...
Veel van die interfaces zijn lekker compleet uitgerust... 0-10V, paar relaitjes, optisch geisoleerde inputs , en de mogelijkheid om input spul te schakelen met 24V.. dus prox switches... enz...

Kijk ik bij de cpu 5 die ik er toch erg goed uit vind zien :

- freq regelaar aansturen... tuurlijk kan die... effe printje voor pmw naar 0-10V


- spindle link en rechts..... leuk optocoupler printje om de poorten niet teveel te belasten en een paar relaitjes.
want solid states werken niet zo lekker om je regelaar fwd/rev te schakelen...


-eindschakelaars.... ding is bedoeld voor industrieele machines... laat ik nou een grote machine hebben staan...
Metertje of 8 kabel tussen de switches en de interface... en ik krijg maar 5V uit de print??? :shock:
Dus 2e optocoupler printje en ik kan mn switches of proximity switches schakelen met 24V om het verlies in de lange kabel te overbruggen..

Daar zit je met je dure printje van 399 euro :shock:


Beide systemen hebben zn voors en na's..maar ondanks de nieuwe cpu5 aanwinst vind ik de hardware nog maar half af..voor het gebruiks gemak..

Maar goed... overal is kritiek op te geven... Mach heeft een hoop nadelen... en ik denk dat er ook veel nadelen te vinden zijn over usbcnc...

Ieder zn smaak...

Je kunt pas echt oordelen als je de ins en outs van beide systemen hebt ervaren
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus 2e optocoupler printje en ik kan mn switches of proximity switches schakelen met 24V

Daar zit je met je dure printje van 399 euro :shock:
dat Dure printje heeft een aansluiting voor precies dat doel.. daar ga je met je optocoupler printje..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Mcgyver »

heb nog geen proximity switches..

zitten nog industrieele mechanische switches op...
Het spul is al in overleg met kevin bijna in bestelling ;-)

om de switches via 24V te laten lopen het welbekende optocoupler bordje..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Niels »

Mn beest word aangestuurd met USBCNC V5
Enorme snelheden en rustiger lopende motoren doordat de pulstrein stabieler is dan menig ander systeem welke ik geprobeerd heb.
Mach3 , USBCNC V3 en nu V5

Mijn mening :

USBCNC :
De mogelijkheid alles met bandkabels aan te sluiten gaf mij het modulaire en snel opbouwen ook een pluspunt.
Verbouwen van software kan, maar hoeft niet want je kan alles onder je Userbuttons plakken wat je aan Macro's maakt.
Alle outputs gebufferd en kunnen dus een tikkie hebben. USB poort aansluiting en dus op alle PCs aan te sluiten.
Minpuntje is de minder snelle support maar heb die nog niet zo zeer nodig gehad en als er meer mensen op het forum hier komen kunnen ze ook bijdragen aan de bouw en support.
Print en de werking is getest met een aantal gangbare drivers en dat doet het gewoon.

Mach3 :
Interface is wat rommelig en er zit heel veel op wat ik niet ga gebruiken en wat een ander ook niet gaat gebruiken.
Snelheidsbeperking parallele poort en de enorme CPU load als je hoge kloksnelheden gaat draaien. Missers door interferentie.
Centerfinder met een cam op je software :roll: Dat doe je toch met een taster en uitklokken ??
Veel mensen supporten en hebben allemaal een eigen mening hoe het moet.
Hardware in meerdere varianten te krijgen maar de support en betrouwbaarheid lees ik nogal wat negatieve dingen over of kortweg weinig. ( Warp9 of KFlop )
Interface is een bijelkaar rapen van onderdelen en wat minder overzichtelijke manier van bouwen en mogelijk problemen.

Deze onderbouwing komt van mijn eigen ervaring en kennis die ik heb opgedaan tijdens het bouwen van mijn machine.

Verder moet iedereen zelf kiezen wat ze willen kopen en gebruiken.
Beide systemen zijn goed in de vorm waarin ze ontwikkeld zijn en toegepast worden.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Erik »

Mach - USBCNC De tussenstand is 4 - 4.

Bij de mensen die twijfelden heb ik 1 - 1 gerekend.

My 2 cents;

Mach heb ik uitgeprobeerd en heb ik er na 2 avonden weer ge-uninstalled, werd er gek van. USBCNC (hier nog V3) is mooi, maar voor de nieuwe versies rijzen de prijzen de pan uit. Connectiekit € 75,- voor een paar kroonsteentjes. Ik hoop dat Bert meeleest, na 3 jaar toch een aantal minpunten ontdekt.

- Nieuwere versies software niet compatible met CPU V3, ik hoop dat het probleem inmiddels is opgelost, nog niet uitgeprobeerd.
- GUI is niet aanpasbaar, wat mij betreft zouden er nog onderdelen weggelaten kunnen worden. De GUI zou in een separaat tabblad aanpasbaar moeten zijn.
- Monitorresolutie moet minimaal 1024x768 zijn. Alle andere software kan wel werken met die resolutie, beetje vreemd.
- Er zouden configureerbare knoppen toegevoegd moeten kunnen worden aan de GUI om zelfgeschreven macro's op te roepen. Bijv. in hetzelfde tabblad als eerder beschreven.

Maakt de tussenstand Mach - USBCNC 4 - 5.
Gr.

Erik
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door lucas »

Mijn mening:
Er is nog meer dan USBCNC of Mach: EMC2, Turbocnc, Zeus...
Dus zou dit misschien USBCNC vs LPT based systems moeten zijn??

Voor een beginner en/of low budget machine is een LPT eigenlijk de enige optie.
Het USBCNC kaartje is gewoon te duur hiervoor.
Met een van bovenstaande programma's (gratis of evaluatie versie) en een deftige LPT-BOB heb je het nodige om te beginnen.
Er zijn natuurlijk ook nog drivers, motoren, voeding... nodig, maar dat is in beide gevallen zo.

Voor iemand met een totaalbudget van +-1000 Euro is USBCNC uitgesloten.
Kan er wat meer gespendeerd worden maar nog steeds krap dan vind ik het beter om de beshikbare fondsen te investeren in betere drivers, motoren en mechanica. Hierop besparen om toch maar USBCNC te kunnen kopen is m.i. een verkeerde beslissing, het kan later nog steeds maar ondertussen is de machine wel goed en bruikbaar.

Ik heb dus de indruk dat bijna iedereen hier die USBCNC gebruikt ook een relatief dure machine heeft?

Zelf ben ik begonnen met Turbocnc, motoren uit printers, simpele zelfbouw drivers, voeding en BOB. Kostprijs: +- 50 Euro voor alles. En bijna vergeten: een gratis Pentium1 PC.

Ik gebruik nu nog steeds Turbocnc op 2 eenvoudige frees machines, welismaar met betere elektronica (nog steeds zelfbouw), kostprijs is wel wat hoger maar het meeste is nog altijd recuperatie of Ebay koopjes.

De 2 grotere machines draaien met Mach3 op 2de handse P4's (70-100 Euro).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat "configureerbare" dat ben ik toch niet helemaal met je eens.. ik geef toe.. er zijn wel wat dingetjes die wat mij betreft ook anders mogen.. maar er is altijd wel wat aan te merken.. en zolang ik nog niet de perfecte GUI heb gezien (ongeacht de besturingssoftware erachter) vind ik dat niet zo heel belangrijk..

Feit is, aan een professionele besturing is helemaal niets aan te passen.. probeer maar eens de GUI van een Heidenhain besturing aan te passen.. gaat niet gebeuren..

zie het net als een auto.. je wilt misschien alles d'r op en d'r an.. airco, stuurbekrachtiging ABS, ESP, Sat-Nav, Cabriootje.. alleen.. alles wat je wilt.. vind je nooit in één auto.. en als je het vind, kun je em niet betalen..

Ik heb Bert indertijd geholpen met het bouwen van de nieuwe GUI, de vormgeving is eigenlijk mijn ontwerp, Bert heeft de functionaliteit erachter gemaakt..
Omdat ik voorstander ben van een muisvrije besturing is gekozen voor de Functietoetsen van het toetsenbord als Softkeys voor de meeste functies..
daar zit je meteen met een beperking. een toetsenbord van een professionele besturing heeft een hele reeks toetsen voor allerhande functies die je vanuit elk scherm kunt gebruiken..

In wezen staat het eenieder vrij om ook voor USBCNC een eigen GUI te bouwen, geheel afgestemd op eigen wensen en eisen.. op zich is dat niet eens zo moeilijk, en de mogelijkheden zijn in wezen onbegrensd.. maar zelfs een "eenvoudig" graveerprogramma kostte me een week om te bouwen..

Op zich is het installeren van een nieuwere versie even uitkijken voor de inhoud van je macro.cnc.. ik zou adviseren, zet je eigen code onderaan, en zet er een comment boven, zodat je dat deel eenvoudig kunt kopieren, en opslaan in kladblok, om het na installatie van een nieuwe versie gewoon weer in de macro te plakken..

Voor de functionaliteit en de stabiliteit vind ik USBCNC niet duur.. alle waar is naar zijn geld..

TurboCNC is in mijn ogen helemaal verschrikkelijk.. neem dan Zeus..

EMC is misschien ook wel goed.. maar .. ik weet niets van EMC, en ik weet heel weinig van Linux.. naar mijn mening zijn dat vooral systemen voor mensen die dol zijn op experimenteren..
Voor mij moet een machine gewoon werken.. dus.. als ik de schuur inloop, moet ik de machine aantrappen, en als de PC wakker is.. dan gaat er een USB-Stick in met een programma, dan klem ik een stuk materiaal op z'n rug, zet er een tool in, meet de lengte, leg de referentiepunten vast, en ik druk op de grote groene knop.. , dan loop ik de schuur uit, en kom ik pas terug als ie klaar is..

Bij USBCNC staan alle functies in mijn optiek netjes gegroepeerd ,en weet ik blindeling welke toetsen ik moet indrukken om de boel aan de gang te krijgen. ik heb liever meerdere menu's met een paar knoppen dan een heel scherm vol.. dat scheelt ook weer allerhande shortcuts uit mijn hoofd leren..

Tot slot zou ik nog willen opmerken.. een goedkope CNC machine bestaat niet.. regelmatig zie ik hier mensen op het forum opduiken die een machine willen bouwen op een budget van minder dan 1500,-.. bouw dan niets..
Ik ben ook "klein" begonnen met een setje lichte drivertjes, en een LPT besturing (Zeus) , daarna ben ik overgestapt naar USBCNC, en ik heb er een zwaardere voeding en drivers in gehangen.. nu sta ik wederom op het punt om de drivers te upgraden.. de oude drivers van de eerste upgrade heb ik verkocht.. de huidige drivers komen binnenkort ook beschikbaar voor liefhebbers ( zie tegen die tijd het marktplaats Topic )
Gesloten