Het grote USBCNC vs Mach topic.

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Lude »

Waarom nou weer Groningen? ;-)
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Stephan »

" maar ja je moet maar denken hij komt uit Waddinxveen....."
Ik vind touchscreens geweldig hij zeurt hier altijd over, bij ons in de instrumentmakerij zijn wij gewend onze handen te wassen :P . Zeep hebben ze daar kennelijk ook al niet :lol: (geintje, maar dat begrepen jullie hopelijk al wel).

(vandaag tijd over / veel wachten, onze Schaublin 225PLUS (bj 2009) met toutchscreen moet een kleine serie draaien en ik sta er nu naast (haar te voeren) en daar word je wel een beetje melig van).

2201

Ik vind zelf ook dat je moet kiezen wat jou het beste lijkt,en goed bedoeld advies mag je mee doen wat je zelf wild.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door skillalot »

Iedereen probeert zijn favoriete software te verdedigen, en de ander onderuit te schoppen.
En dat zal op deze manier door blijven gaan denk ik.

Feit blijft, beide producten doen waar ze voor gemaakt zijn, en welke je fijner vind is persoonlijke smaak denk ik.
En over smaak valt niet te twisten.

Verder wordt er alleen gepraat over USBCNC, maar niet over cpu3, cpu4, en cpu5, wat toch verschillende producten zijn met verschillende kostenplaatjes. Ik lees hier veel dat USBCNC duur zou zijn, misschien voldoet voor een hoop mensen een cpu3 ook wel, welke weer wat goedkoper is...

Misschien een idee om in het eerste bericht een opsomming te maken met de voor en nadelen ten opzichte van elkaar? Of een lijst met kosten, benodigde extra's, mogelijkheden, etc, en deze aan te vullen met USBCNC CPU3, 4, 5, EMC2, ZeusCNC, TurboCNC, kmotion, etc etc etc.
Zo hebben nieuwelingen gelijk een overzicht wat kan helpen bij de keuze voor de besturing.

Vroeg ik mij alleen nog een ding af, de prijzen voor USB-CNC zoals ze bij damencnc op de website staan, zijn die nou inclusief of exclusief btw?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: maar ja je moet maar denken
hij komt uit Waddinxveen.....
Cees
daar heb je inderdaad een Punt Cees.. ook voor wat de rest van jouw betoog betreft.. Ik heb er genoeg gezien op dit, en op andere Fora, die zich een CNC machine bouwen of aanschaffen, maar van toeten noch blazen weten.. en CNC?.. nee.. dat leer je niet in een week..

Ook ik heb de hele leercurve moeten doorlopen.. maar ik zeg hier wel bij dat het leren op de Bridgeport, met zijn Heidenhain besturing veel vlotter ging dan bijvoorbeeld op de DWC200H Draadvonkmachine, met ISO besturing, of de eerste generatie Fagor Teach-in op de draaibank..
(zou ik daar nu nog werken, dan had de grote slijpmachine waarschijnlijk nu ook een USBCNC sturing gehad, en teach-in cycli voor het vlakslijpen van allerhande onderdelen , waarbij je in een dialoog het formaat van het werk aangeeft, waarna de machine zelf zijn verplaatsingen in zou stellen, evenals geautomatiseerd ritsen van de steen na 0.3 mm zachtstaal, of 0.1 mm gehard.. )

Waarbij ik dus wil aangeven dat een overzichtelijke GUI het leerproces aanzienlijk kan vereenvoudigen.. je raakt simpelweg niet meer verdwaald in de besturing van je machine.
Zoals ik met de Heidenhain en tweede generatie Fagor kon werken, zo kan ik ook werken met USBCNC, de structuur van de GUI is vergelijkbaar met professionele besturingen, met Softkeys.

Dat is in mijn ogen het eerste sterke punt van USBCNC, het tweede ( en eigenlijk belangrijkste ) de Communicatie, en daarbij behorende hardware.. USB, in plaats van de verouderde LPT poort..

( hier maak ik even een zijsprongetje.. EMC werkt ook met de LPT, dat schijnt op die machines ook beter te gaan dan met Mach op een "Dos-bak" omdat de interne architectuur van Linux niet om de haverklap aan de LPT zit te melken..
Met de Architectuur van USBCNC in mijn achterhoofd, en cross-platform programmeertalen als QT in 't voorhoofd..'t zou wel eens kunnen dat CNC via de LPT ook in Linux zijn langste tijd gehad heeft.. )

Voor wat de verschillen tussen CPU 3,4 en 5 betreft.. de 3 heeft een beperkte snelheid.. kan niet meer aan dan 25 KHz.. dat zal voor veel hobbyisten eigenlijk al goed genoeg zijn.. , de 4 is meer een CPU voor de wat serieuzere CNC-er, en de 5,.. die is eigenlijk bedoeld voor Professionele machines,
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door serum »

Feit is dat oa. Arie het voordeel heeft deze kennis te bezitten, hoewel ik het
niet altijd eens ben met zijn opmerkingen, maar ja je moet maar denken
hij komt uit Waddinxveen.....
Oef, Cees, filter ik daar zowaar een complimentje richting kabaalstra!? die gaat linea recta goudomrand de analen in..

ik werk met software/hardware die ik logisch en overzichtelijk vindt werken. Daarom werk ik niet met acad. (en niet met mach)

Wat een ander er van vindt? prima, ik moet er mee werken!

In mijn speurtocht naar fijn werkende software kwam ik bij alibre/solidworks uit. In dezelfde quest heb ik emc2 geinstalleerd. Dit vond ik ook overzichtelijk. Helaas liep emc2 niet goed; na 2 keer rebooten deed het systeem niets meer behalve hangen bij het booten van het OS. Van windows systemen snap ik eea, maar linux is een vers gebied voor me. Had er toen geen zin in dit ook nog eens uit te moeten zoeken. De hardware was standaard intel gebaseerd, met gerenommeerde hardware. Ik heb toen wel een touch-screen aan de praat weten te krijgen.

Na wat vogelen (simulatiemodus) met usbcnc was ik eigenlijk wel overstag. Makkelijk in te stellen, vlotte reacties met doeltreffende antwoorden van Bert hebben mij over de streep getrokken. De ontwikkelingen die ik nu zie bij usbcnc geven me ook een prettig gevoel. Eenmanszaak of niet; het is geen luie ontwikkelaar welke een succesproduct heeft gescoord en de ontwikkeling staakt. volop in ontwikkeling en niet hangend aan een protocol dat in je eerste product zit en wat je snapt; verder zoeken naar nieuwe ontwikkelingen.. (netwerk ipv usb, ipv parallel)

het schijnt zo te zijn dat usbcnc de data buffert ipv dat het op de windows pc gebeurt.

Ik denk dat ik emc2 verkies boven mach, omdat het (in mijn mening) overzichtelijk is.

Support voor mach; ik zag door de bomen het bos niet meer. Informatie is goed, maar een overload vereist al weer een filter, en dat filter heb je pas als je een en ander snapt van de materie.

Tot nu toe geen dag spijt gehad van usbcnc.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Leeuwinga »

Natuurlijk mag voor mij,om Arie een goud gekleurd randje (doublee is genoeg, trouwens)

Als ik zie welke aantallen Breakout bords voor Mach3 mijn fabrikant
CNCDIRECT maakt, met de wetenschap dat bij ieder bord een applicatie voor
Mach3 hoort...............
Daar ik ook licenties Mach3 verkoop heb ik wat inzicht in de verkochte licenties.
Ik denk dat "Bert" zijn "vinger zou aflikken" om dezeaantallen te verkopen.
Kortom Mach3 is nog steeds springlevend.
Zelf heb ik onder meer een klant die mijn borden en Mach toepast in speciale
lasmachines welke gebruikt worden in de olie en gas industrie. :shock:
(En het gekwetter om de communicatiepoort hebben wij genoeg gehoord.)

Cees
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

(En het gekwetter om de communicatiepoort hebben wij genoeg gehoord.)
Volgens mij het overige gekwetter ook...

Op slot die handel.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ome Cees schreef: (En het gekwetter om de communicatiepoort hebben wij genoeg gehoord.)

Cees
Daar wil ik toch nog even op inhaken.. want..
Serum schreef: het schijnt zo te zijn dat usbcnc de data buffert ipv dat het op de windows pc gebeurt.
Precies!.. en eigenlijk heb je daar meteen het grote verschil te pakken.. de timing van het hele geval..

als je vantevoren buffert, en tussen de fratsen van windows door je data eruit moet jagen, dan krijg je dus nooit een stabiele en regelmatige "Flow" van je pulstrein, niet dat ie vertraging heeft, maar hij schuift als een harmonica in-en uitelkaar...

da's dus Mach in de notedop..

als je je timing pas NA alle windhoos-timing-malheur regelt, dan heeft je trein weliswaar ietsje vertraging, maar hij rijdt daarna zoooo lekker door...

USBCNC, gooit zijn pulsen eruit, en buffert ze op de CPU, om ze daarna in een gelijkmatige stroom naar de drivers te jagen..

enneh.. Cees.. als amateur Edelsmid.. GEEN Doublé he?.. da's een belediging voor het ambacht.. dan maak je't randje maar wat dunnerder..
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Linki »

"niet dat ie vertraging heeft, maar hij schuift als een harmonica in-en uitelkaar..."

Heeft iemand hier een oscilloscoop beeld van zodat te zien is hoe ernstig dit is (of niet)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Leeuwinga »

Gewoon bang makerij van iemand die nog stroom maakt door
door een fiets op standaard te zetten en zich rottrapt om stroom
uit de dynamo te krijgen

Tip Ga eens naar het forum van Mach
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan doe je Bert's fiets toch echt te kort.. :lol: hij heeft USBCNC ontwikkeld omdat ie juist supervloeiende beweging nodig had voor zijn piepschuimsnijders.. daar is alles mee begonnen..
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Robo »

Ja ik heb een oscilloscoop maar denk dat dat wel mee zal vallen...

Ik zag dat ik bestempeld was als Mach3 fanaat en anti USBCNC, dat is niet het geval.
Ik heb nog nooit met USBCNC gewerkt en kan dus geen vergelijk trekken over de prestaties.

sterker nog ik vind dat je dit alleen kunt doen als je beide systemen om de zelfde machine hebt geprobeerd.
Snelheid, nauwkeurigheid kun je niet vergelijken op 2 machines...

Ik vind absoluut dat het USB een voordeel is t.o.v. LPT maar dan nog zijn de maximaal haalbare snelheid 9 van de 10 keer niet beperkt door de software maar door de machine lijkt mij.
USBCNC is nauwkeuriger? kan me niet zo goed voorstellen dat te behalen toleranties echt een verschil zullen zijn in deze 2 software pakketten...

Maar goed, ondanks dat ik het zelf wel echt een nadeel vind dat in usbcnc de gui niet aanpasbaar is geloof ik best in de kracht van de software, maar ik vind het wel echt onzin om mach3 te bestempelen als rotzooi.

Verder zou ik zeker usbcnc wel eens willen proberen, maar het nadeel vindt ik wel dat je dan eerst een behoorlijk bedrag moet neerleggen.

Is de gegenereerde G-code overigens zo goed als gelijk? (ivm beschikbaarheid van post processors ?)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je bent van harte welkom om binnenkort eens langs te waaien voor een "Stoomcursus" USBCNC.. alleen moet ik eerst de Beagle weer eens opbouwen.. ze krijgt nieuwe drivers..

de te halen snelheden en herhalingsnauwkeurigheden zitten em inderdaad nog vaak in de constructie en componenten van een machine.. te lichte steppers, slechte constructie, lage spanning op de drivers.. want het mag allemaal niet te veel kosten..
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Linki »

even een stelling:

Wat krijg je als Bert een plugin voor Mach zou schrijven.
Hij heeft een goed stuk hardware.
Hij heeft een goed stuk software, maar heeft nog lang niet de uitgebreide mogelijkheden van mach.
Als hij dit zou weten te realiseren zonder de nadelen van andere "smoothsteppers" dan????
Gesloten