BF20/25 / G0704 inbouw chinese spindels.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

BF20/25 / G0704 inbouw chinese spindels.

Bericht door hex173 »

Veel ruimte is er niet dus moet er wat aangepast worden.
eerst de Y-as.
kogelomloop uit elkaar. 4340 4341 De moer is zeer :mrgreen: hard, kun je alleen (tenminste ikke) met de flex kleiner maken. Verder een aluminium houdertje gefreest (ja met cnc en nog de originele spindels) Tijdens het flexen goed koelen en de boel niet te warm laten worden, daarom alle plastic delen eerst verwijderen.
4342 dat lijkt te passen. Nu de kruistafel demonteren, eerst de motoren eraf. ( 6 imbusbouten)
4344 4345
Stelspieen eruit halen dan kan alles makkelijk uit elkaar. 4346
Nu kun je eerst de X-tafel eraf trekken, is zwaar. Dan zie je waar de nieuwe X en Y as moeten komen. Trapezium spindels verwijderen.
Even passen met de Y as moer of het zo ook in de X as kan, bijna :mrgreen: 4348
4349 In de houder voor de Y as moer M5 draad getapt voor een stukje 5 mm draadeind, is makkelijker monteren. 4350 en hier zit ie er in. 4351
Aan de fundatie heb ik niets veranderd, het ging net. De spindels heb ik bij Chai opmaat laten maken dus voor de Y as was alleen de moerhouder nog nodig.
Hier een tekening 4352
Volgende keer de X as.
Nu dus: de moer wordt ingeklemd door een drukblokje.
4353
Er is niet veel ruimte voor de kogelomloop-moer. Bij de trapezium spindels zit onder de de spindel ongeveer 0.8 mm 4355

Hier de spindel met aandruk blok. 4356
Even de X- tafel erop geschoven om de speling te meten, zoals aan de krassen te zien wordt de tafel geraakt door de moer ( zwarte afdrukken) 4357

Gelukkig heb ik zo'n oer solide :mrgreen: HBM16, dus maar een groef frezen van 2 mm diep. ( dit doe ik nooit meer zo :evil: ) maar is gelukt. 4358 4359436043614362

De spindel ingeklemd om te meten, de stukjes plastic geven de spindel een hoogte van ongeveer 1.2 mm, iets te hoog maar dat is gunstig om de speling te bepalen.4363

Nou, de X tafel schuift lekker heen en weer dus dat zit wel goed, nu de motoren er maar weer ophangen.
4364 Aan deze kant zit geen handwiel meer 4365, hoeft niet van Arie :lol: (grapje hoor)

En nu het blokje frezen voor de Z-as, tekening van Mosoft. (nog bedankt)
4366
X en Y lopen lekker, wel even de spoed in de software van 2 mm naar 5 mm gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie