cnc pcb frees maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

cnc pcb frees maken

Bericht door keesijp54 »

Hallo allemaal


Ben nieuw hier en van plan een cnc pcb router te maken, maten 600 x 300 x 170 mm zodat ik ook frontplaten kan frezen.

zag op ebay veel spul uit china wat redelijk is geprijst, de thk is veels te duur en niet nodig, ik heb inmiddels een schema en print met pic die microstepping indersteund tot 1/16 stap, weg dus resonanties en kan worden gestuurd met mach3.

er zijn veel tekeingen van routers, maar wat is het beste te bouwen, voor de geleidingen kan ik lagers gebruiken met geleiders maar weet niet waar ze te krijgen zijn, deze geleiders kan je geheel spelingsvrij afsteppen als voordeel.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door xp7amrkr »

Als het enkel voor pcb's en frontplanes zijn, waarom dan 170mm z bereik?
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door orderit »

je moet een machine bouwen die voldoende nauwkeurigheid heeft voor wat jij wilt maken.
en kogelomloop is niet eens zo duur.
en inderdaad waarom zo'n grote z-as ?
kijk eens op de site voor een voorbeeld copy with pride http://www.bungard.de
dan zul je zien dat hier ook niet gebruik gemaakt wordt van een al te grote z-as
het venijn zit in de hulpstukken die op de spindel zitten.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door clements »

Ik heb een tijdje op ebay zitten kijken naar spindels. Er zijn 2/3 aanbieders die elke week 5 spindels van ong jouw maten aanbieden. Als je ze een tijdje volgt zie je vanzelf wat voor prijzen redelijk zijn. Als je mazzel heb zitten er ook gewoon goede lagerblokken etc bij.

zoek eens op selllers:
jak8858
yishi_xingtai
xyza.part
ASS-U-ME
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door skillalot »

Bovenstaande aanbieders ken ik niet, maar als je bij chai (linearmotionbearings2008) wilt bestellen, dan kun je hem gewoon een mailtje sturen welke maten je nodig hebt, en dan zet hij een aanbieding voor je in zn ebaystore die je zo kunt bestellen.

Gr Sascha
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door keesijp54 »

Beste allemaal


de Z as mag kleiner, ik heb de maten zo doorgegeven ik heb hier een bouwtekening van cnc-modelbau die is
een meter lang en 500 breed maar heeft een kleine z beweging van 30mm.


ik kan deze natuurlijk kleiner maken en of de maten van de standaard kogelomloop spillen.

Zijn die chinese dingen goed? natuurlijk is niet alles daar slecht natuurlijk, de tekening die ik heb werkt
wel met THK geleidingen die zijn wel erg duur.

Weten jullie trouwens waar ze kogel geleidingen hebben die zijn ook wel goed en veel gebruikt in het verleden die lagers lopen over een rail, lagers hebben dan een holte in de buitenring.

vrg en nog bedankt voor het meedenken.
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door keesijp54 »

skillalot schreef:Bovenstaande aanbieders ken ik niet, maar als je bij chai (linearmotionbearings2008) wilt bestellen, dan kun je hem gewoon een mailtje sturen welke maten je nodig hebt, en dan zet hij een aanbieding voor je in zn ebaystore die je zo kunt bestellen.

Gr Sascha
Ik zag verzendkosten op zijn site die soms hoger waren dan de spullen? 135 dollar verzendkosten is nogal wat dan kan ik beter hier in nederland bestellen, wat is jullie ervaring daarmee.


vrg
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door keesijp54 »

heb even zitten neuzen, maar de verzendkosten zijn niet misselijk, 42 dollar voor een item van 46 dollar wordt het nog duur.

hoe doen jullie dat met het verzenden dan, het lijkt nogal duur misschien goedkoper via een andere weg.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door skillalot »

Zoals ik al zei, mail "Chai" wat je precies wil hebben, en hij maakt een aanbieding voor je.

ondersteunde as geleidingen heeft hij ook, als je alles daar in een keer besteld vallen die verzendkosten wel mee.

Even te voorbeeld:

Ik heb daar de eerste keer besteld:
2 x 1200mm lange ondersteunde as 16mm.
2 x 700mm lange ondersteunde as 16mm.
2 x 350mm lange ondersteunde as 16mm.
12 x open aslager 16mm.
3 kogelomloopspillen 16mm x 5mm spoed, van dezelfde maten, met kogelomloopmoeren, los en vastlagers, en een setje flexibele koppelingen in de maten die ik nodig had (12mm stepperkant, 10mm omloopspil kant).
Ik was 350 euro kwijt voor de producten, 150 euro verzendkosten, en 70 euro douane kosten.
Totaal dus 570 euro.

Ik zou het knap vinden als je dit spul in europa nieuw kan kopen voor dezelfde prijs of 200 euro meer.

Gr Sascha
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door xp7amrkr »

Helemaal mee eens, ondanks dat ik zelf nog nooit iets bij linearmotionbearings2008 besteld heb, moet ik toegeven dat de prijzen inclusief verzending en douane nog steeds erg mee vallen! Als jij een ander adresje hebt waar je het spul kan halen in de buurt van die prijs, laat het ons zeker weten :P
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door keesijp54 »

Ja oke dan is het natuurlijk goedkoper, alwhoewel in toch al die extra kosten belachelijk vind.

maar dat is mijn mening.

ben momenteel aan het pic programmeren effe microstep testen.

basis is de software van picstep misschien nog wat verbeteringen..

enne een spindelmotor, hierbij ga ik voor brushless met een goed gebalanceerde model motor, bereik
van deze dingen is gemakkelijk 30.000 toeren, balans van de rotor is belangrijk voor de lagerslijtage.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door mlrs »

Ik denk niet dat je het zo letterlijk moet nemen met verzendkosten. Hier zit gewoon een gedeelte van de kosten van het product in verwerkt.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door Markus »

Ik zou het knap vinden als je dit spul in europa nieuw kan kopen voor dezelfde prijs of 200 euro meer.
Ja hoor Sascha dat kan , die europese aanbieders bestaan :) en dan krijg ook nog eens 2 jaar garantie een andere kwaliteit en het advies om geen flexibele koppelingen te gebruiken. Die kunnen namelijk hoekafwijkingen geven onder belasting waardoor je dus onnauwkerig freest. Beter is een Oldham koppeling, waarbij je erop moet letten dat de maximale toelaatbare Koppel van de Oldham koppeling groter is als die van je stappenmotoren.
zag op ebay veel spul uit china wat redelijk is geprijst
Ik lees wel eens dingen op het Forum van "Chinese Spindels" of "Chinese Stappenmotoren"

Als het zo gezegd wordt wekt het een beetje de indruk dat het schijnbaar allemaal uit een fabriek komt en ongeveer dezelfde kwaliteit heeft. Nou heeft China ongeveer 1,3 miljard mensen veel fabrieken die dit soort spul produceren. Over de laatste 5 jaar heb ik gemerkt dat er soms grote verschillen zitten in kwaliteit, afwerking en nauwkeurigheid tussen de verschillende producenten, en natuurlijk daarmee samenhangend de prijs. Het heeft echt zin om gebruikerservaringen na te lezen zodat je vooraf een idee hebt wat je krijgt voor je geld.

Greezt,

Markus
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: cnc pcb frees maken

Bericht door wilfred1970 »

stappenmotor.nl?
elektuur heeft in 1999 nog leuke stevige stepperdrivers getoond....
Plaats reactie