PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen?

Moderator: Moderators

ZeTo
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2007 14:51
Contacteer:

Re: PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen?

Bericht door ZeTo »

Dat ziet er goed uit Joost, complimenten!

Haal je je meetkundige kennis van internet of heb je een opleiding in die richting?
Ik heb er wel iets over geleerd op school maar die kennis zit vrij ver weg inmiddels. ;-)
Kwestie van oppoetsen door zelfstudie dus...

Wat ik bijvoorbeeld nog niet helemaal begrijp is het plaatje met het willekeurig gekozen punt, en de 3 zwarte blokjes eromheen waarmee je de "helling" bepaald.
Doe je dat om de hoogte op punten tussen de probe-resultaten uit te rekenen?

Welke freesjes gebruik je eigenlijk voor het maken van pcb's?
Graveerstiftjes laten bij mij soms zoveel bramen achter dat ik bang ben voor "kortsluiting".
Ik heb wel VHM-bolkopjes gebruikt met een hele kleine diameter, dat leverde een mooi braamvrij resultaat.
Ze zijn alleen vrij duur en slijten volgens mij nogal snel door het glasvezel.
Maar dat zou op deze wijze opgelost kunnen zijn... :P

Ben wel benieuwd naar een fototje van het frees-resultaat...

Dick
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen?

Bericht door Joost »

Bedankt! Ik studeer elektrotechniek aan de TU in Eindhoven en die opleiding bevat de nodige wiskunde...
Door de drie punten wordt een vlak opgespannen (oftewel een helling in de X en in de Y richting). Met die gegevens wordt inderdaad de hoogte tussen de meetpunten geïnterpoleerd (benaderd). Op deze manier wordt de gehele oppervlakte verdeeld in kleine (meestal scheefstaande) driehoekjes waarvan de randen aansluiten aan die van de omliggende driekhoejes.
Een alternatieve methode is om de gemiddelde hoogte uit te rekenen voor het gehele vlakje (dit doet die andere kerel, met vierkantjes). Het nadeel daarvan is dat je hoogteverschillen krijgt aan de randen van de oppervlakte stukjes. De fysieke hoogtecompensatie door de Z-as gebeurt dan alleen op de grensgebieden; bij een bepaalde kromheid moet je probe resolutie dan omhoog wil je dit niet terugzien in je freeswerk.

Als freesje gebruik ik momenteel een V cutter.
Afbeelding
Dat gaat prima alleen werden ze bij mij ook snel bot wat rafelige resultaten gaf. Ik hoop dat ze het nu langer volhouden.
Professionele pcb routers gebruiken heeele kleine tweesnijders, sommige met een doorsnede van slechts 0.3mm! Deze worden gebruikt in combinatie met een tastvoet die over de pcb schuift. Ik heb een paar van die freesjes meegekregen, maar ik heb ze nog niet durven inspannen. Dat zou nu in principe wel moeten kunnen..

Ik heb het deze maand nogal druk, maar ik zal proberen komende weken een printplaatje (moet nog ontworpen worden..) te frezen en het proces vast te leggen.
LinuxCNC user
ZeTo
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2007 14:51
Contacteer:

Re: PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen?

Bericht door ZeTo »

Ok, ik snap geloof ik ongeveer wat de bedoeling is van de driehoekjes...
Slim, je wilt natuurlijk geen "drempels" hebben..
Zijn solids in sommige cad-programma's ook niet opgebouwd uit dergelijke driehoekjes?

Ik had het idee om de tussenliggende punten uit te rekenen door de gemiddelde hoogte te bepalen en de nabijheid tot een bekend punt daarbij te betrekken... (een soort gewogen gemiddelde dus..)
Hoe dat rekenkundig aan te pakken weet ik nog niet, dat zien we nog wel.
Google zal helpen, denk ik...
Heb nog alle tijd, eerst machine verder her-opbouwen.

In het begin van het topic had je al gemeld welke freesjes je gebruikt, ik had het dus kunnen weten... :oops:
Gezien de bramen zullen mijn graveerstiftjes wel niet scherp meer zijn geweest...
Het bolkopje dat ik gebruike had een diameter van 0,8mm. (ze zijn bij mijn leverancier ook te verkrijgen tot 0,3mm :!: 8) )

Dick
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen

Bericht door Joost »

Het werkt ook voor grotere printplaten :P

Resultaat na het proben (met het freesje) van het hoogte verloop van de printplaat.
3734

Na het frezen en het solderen. Het printje wordt o.a. gebruikt om de temperatuur van de 3D printkop uit te lezen en deze door te sturen naar de EMC desktop. De aansturing van de printkop verwarming (veel stroom door een elektrische weerstand) wordt ook door deze printplaat verzorgd.
3735
LinuxCNC user
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: PCB hoogte regeling door aftasten/proben voor het frezen

Bericht door keesijp54 »

Zag jullie al oude verhaal.

ja proben is de manier voor professionals, ik zag dit flmje daar.

http://www.datron.com/products/samples/ ... mples.html

lpkf gebruikt zwevende z as.

knap dat jullie het hebben laten werken iets voor in te bouwen in de bestaande software zoals mach 3.
Plaats reactie