Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door audiomanics »

Omdat ik toch redelijk veel een plank hout bewerk, die ik dan eerst moet uitlijnen en vervolgens de nulpunten moet bepalen heb ik het volgende gedaan:
Eerst een paar gaten in mijn bed gefreest ter grootte van een kop van een imbus M6 boutje. Daar kunnen de uitneembare afstandhouders in gedrukt worden, de plank er tegen aan en vastzetten.. De plank is dan meteen uitgelijnd. (voor deze toepassing is uitklokken een beetje overdone ;-) )
Met een G29 opdracht worden nu de x en y genuld. Alle benodigde waarden heb ik in een reset-functie ingebouwd zodat ik alleen maar even op F12 hoef te drukken.. Rest nu alleen nog het nullen van de Z-as, maar die is toch voor iedere frees anders..
Volgende bedenksel is misschien kantelbare afstandhouders die kunnen blijven zitten tijdens het frezen..
4466
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Soms... heel soms.. is in je bed frezen helemaal niet erg.. :)

op de "bridgeport-van-de-zaak" had ik een machineklem met 2 gaten ø16H7 , en daar gingen 2 paspennen in, kon ik zo in één klap de klem recht op de tafel gooien.. , alle malletjes die voor productiewerk gebruikt werden, hadden een rib van 17.98mm 5 mm hoog aan de onderkant, waarmee ie zo in de T-Sleuven van de tafel kon worden geklikt.. ( die hoogte van 5 mm , was ervoor dat je er zo een T-moer onderdoor kon schuiven.. ik kijk wel dom, maar ik ben niet slim.. :lol: )

als je geen T-sleuven hebt.. dan moet je wat anders verzinnen..
Je schrifjt dat je met een G29 (G92 waarschijnlijk) je X0 en Y0 vastlegt.. ehhh.. die zet je toch één keer weg in G55?.. dan is dat het coordinatenstelsel voor "plankenkoorts" en kun je G54 misbruiken voor "on the fly jobs"
't enige wat je dan hoeft te doen als je een plank gaat bewerken is G55 oproepen, en je Z-hoogte even nulstellen op de dikte van de plank.. makkie toch?..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:Je schrijft dat je met een G29 (G92 waarschijnlijk) je X0 en Y0 vastlegt
Euh... Yep, ik gebruikte de G29x0y0z0 om de waardes te kunnen uitlezen en overzetten naar de G92 in mijn resetknop..
Daar staat een heel klein scriptje dat een aantal dingen weer instelt.. Dat had ik gemaakt omdat ik, toen op Curacao woonde, nog al eens te maken had met stroom uitval.. en natuurlijk als je bijna klaar bent...
Ik heb een wat afwijkende controller die op een hoop punten wel lekker is (het voordeel vind ik mijn duimwieltje voor hele kleine stapjes en tijdens bedrijf, de feedrate te kunnen regelen) maar ook een aantal dingen niet duidelijk ondersteunt.. G55 is er daar een van.. G54 kent ie wel maar dat werkt ook net even anders...

Ik hoef nu alleen maar op de F12-knop te tikken en mijn Z te nullen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door Zitz »

Mooi, ik moet zeggen: Simpel maar super handige uitbreiding :D
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door snader »

waarom heb je niet gewoon een strip gepakt die in je groef past, en dat je hiermee het product recht legt?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door lelieveld »

Ja dat was mijn idee ook en die heb ik met paspennen onder mijn machine klem geschroefd zitten :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door audiomanics »

Omdat mijn bed misschien niet helemaal uitgeklokt ligt?? want zoals je kunt zien liggen er hardPVC-strips op geplakt en die zijn zeker niet uitgeklokt.. 't scheelt ook bijna niets, maar dit is zeker recht en haaks..
Ik heb ook een tijd met een paar van die strips lopen spelen maar dat werkte op een of andere manier niet zoals ik wilde.. ze kantelden, zaten steeds in de weg en de ruimte voor de klem was ook niet goed..
Maar ach, 't is zomaar een idee.. zo zijn er velen.
En misschien vind ik dit 't ook niet helemaal..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door rkr »

dat die strips of T-gleuven niet helemaal uitgelijnd zijn is toch niet zo'n heel groot probleem? eerste keer vastzetten en rechtfrezen, dan zal hij de volgende keer ook wel aardig recht liggen toch? in een andere T-gleuf zal hij dan weer niet perfect liggen, maar dat hoeft toch niet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door audiomanics »

Je hebt ook gelijk...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door skillalot »

Ik vind dit een mooiere oplossing. Je steekt die blokjes erin en zonder vast te zetten schuiven ze geen kant meer op.
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door B.Reitsma »

Je kunt ook kastplankdragers proberen. Zoals deze gast doet:
http://buildyourcnc.com/clamping.aspx
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Opzettelijk frezen in je bed (uitlijnhulpjes)

Bericht door Roy 1.6 »

Vind ik de oplossing van Kees mooier.
Plaats reactie