Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door niek_saxofoon »

Ik denk dat ik een frame ga maken van 15mm berken multiplex. Als dit enorm gaat tegen vallen kan ik altijd nog met aluminium profielen beginnen. Een paar van die houten platen kosten 20 euro. Aluminium profielen gaan weer 200 euro kosten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt jezelf afvragen.. wat is goedkoper, eerst een machine bouwen, en em na een jaar wegdonderen, of een machine bouwen die GOED werkt, GOED gebouwd is, en die jaren meegaat, één die je eventueel kan verkopen voor een goed bedrag, om een nieuwe machine deels te financieren..

als HOUT een goed materiaal zou zijn om freesbanken mee te bouwen, waarom doet geen enkele fabrikant dat?..

Trespa of Volkern kan op zich wel, dat is behoorlijk stevig, en heeft volgens mij niet veel last van vervorming als gevolg van temperatuur of vochtgehalte..
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door B.Reitsma »

Ook multiplex en hout in het algemeen zet uit bij vochtigheid. Ik heb bijvoorbeeld betonplex gebruikt als luik van mijn kruipruimte thuis en dat zat een paar dagen later behoorlijk vastgeklemd door de hoge vochtigheid. Tegenwoordig is de vochtigheid laag en ligt ie weer gewoon los met een paar millimeter speling.

Als je MDF goed 'sealt' kan er in principe niets mee gebeuren. Met 3 lagen PU lak erop moet je van goede huize komen om dat nog water op te laten nemen. En een hoge persing MDF zuigt ook veel minder vloeistof, lak of verf op dan de lichtere persing.
En zoals ik eerder zei, MDF haal je dus niet bij de houtzagerij in de bouwmarkt.

Voor de rest moet je het natuurlijk zelf weten maar ik denk niet dat die 15mm berken multiplex een beter resultaat geeft.

Als je beheersing van het Engels niet al te slecht is zou ik je echt aanraden om op cnczone.com te kijken naar die 2 topics die ik eerder ook al aangegeven heb. Daar is een schat aan informatie te vinden over wat er wel en niet mogelijk is met MDF.
Je kunt natuurlijk ook google translate gebruiken maar vertalingen zijn niet altijd even goed.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door niek_saxofoon »

Ik heb nog eens na zitten denken en rekenen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de machine die ik had ontworpen te groot is om binnen mijn budget te vallen. Ik ga hem een halve meter korter maken, dan hou ik geld over om ook de basis op te bouwen uit aluminium profielen. Het bereik van de X-as beperk ik tot 1,1m. Ik kom dan rond een prijs van 1500 euro uit (met motoren van 1,9NM).
Nog een vraagje. Waar kun je eigenlijk het goedkoopst van die aluminium profielen kopen. Ik ben terecht gekomen bij stappenmotor.nl. Is dit de goedkoopste? Ik had ook al een offerte aangevraagd voor een aluminium balk profiel van 100x15mm (MCB), maar dit bleek net zo duur als 4080 profielen(bij stappenmotor.nl).
Als iemand nog opmerkingen of tips heeft hoor ik dat graag.

Groet,
Niek
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Fredsan »

stappenmotor.nl is inderdaad een van de goedkoopste, echter het zagen is niet altijd haaks of exact op maat. Wat duurder maar nog steeds betaalbaar is boikon.nl zij zagen perfect haaks en goed op maat.

Koop je niet te lichte profielen, een machine met een bereik van 1.1 meter op x-as met 40x80 profiel, ik denk dat je wat zwaarder profiel nodig hebt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door skillalot »

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door niek_saxofoon »

Bedankt voor je advies over dat zagen. Ik denk dat ik dan gewoon een groot stuk bestel, aangezien ik zelf een zaagblad heb voor aluminium.

Zijn er meer mensen die ondersteunen dat een 4080 profiel niet stijf genoeg zal zijn bij een X-as van 1,3m? Anders kom je al snel uit bij 8080 profiel, welke 2x zo duur is. Je bevestigd natuurlijk ook nog de ondersteunde geleiding aan het profiel, wat ook voor extra stijfheid zorgt.

Btw, waarmee bevestig je eigenlijk een kopse kant van een profiel op een ander profiel? Ik had ergens gezien dat je hier speciale bevestigingsmiddelen voor had, maar kan deze niet vinden op internet. Of ik herken ze niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

de eerste grote Portaal machine die ik bouwde was "maar 800x600" en die was in zijn geheel al opgebouwd van 80x80 profielen..
zie ook : http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1826

op bladzijde 5 staan nog foto's van de opbouw van een machine van 1800x 1200 x 450 mm, en daar hebben we zelfs "torsie-boxen" gemaakt van 80 x 80 profielen, met als bijkomend voordeel dat de aandrijving, daar deels inviel, evenals de kabelrupsen, de PC, de besturing en de VFD.. zodoende stak er alleen maar 1 snoer met steker uit de machine...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door paulmajoor »

Ook ik ben van plan een "lichte" cnc portaalfrees te maken en heb al aardig wat doogelezen op dit infomatieve forum.
Ik wou geen nieuw topic starten, vandaar dat ik hieronder verder ga.
De toepassing van de te bouwen machine is grafeerwerk (2.5D) en evt nog wat freeswerk. (3D)
De snelheid van het frezen in aluminium is niet van belang, ik heb geduld.
Dit is mijn basis:
HIWIN type 25 geleiding voor de X-as.
Deels een stalen frame, misschien wordt dit toch aluminium profiel.
Werkbereik: 80x80x20.

Is het verstandig om 1 of 2 motoren voor de X-as te gebruiken?
USBCNC of LPT kaart? (chinese kaart van E-bay) En kan ik met USBCNC de 2 X-as motoren synchroon laten lopen?
En welk type USBCNC is het beste voor een beginner?
Ik ben niet van plan om er later een 4e as bij te maken.
PC met printerpoort is ook aanwezig.

Over USBCNC heb ik vele goede dingen gelezen, maar als er een goedkoper alternatief is waarvan er wel goede ervaringen zijn dan hoor ik dat graag.
Ik ga sowiezo een en ander bij Damen bestellen, maar ik snap nog niet goed welke besturing van hun bij mijn project zal passen?
Dit is misschien wel een alternatie voor USBCNC? : HP 5042 4,2A 50V driver 1/128 microstep (set van 3 stuks)
Daarbij komt dan nog de interface naar LPT?

Gr. Paul
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 14 jun 2011 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

Kijk eens bij http://www.planet-cnc.com een goed alternatief
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door paulmajoor »

Da's idd niet duur. Maar hun leveren geen motordriver?
Of is de motordriver van Damen die ik eerder noemde bruikbaar icm deze kaart?
Laatst gewijzigd door Erik op 13 jun 2011 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer-knop
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

Neen, we leveren van planet-cnc alleen de controllerkaart + software
Deze stuurt de digitale signalen uit van Step en Direction.
Die worden weer gebruikt om de stappenmotor drivers aan te sturen.
Zo iedere! stappenmotror driver kan dus aangesturud worden.
De driver die gekozen moet worden moet natuurlijk passen bij de
motor die gebruikt gaat worden.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door paulmajoor »

Bij Leeuwinga is dat dus het Model MK-1?
Leveren ze bij Leeuwinga ook drivers voor de MT6410- Nema 23- 2.5Nm motoren?
Of zijn dat de G203V en de G251?
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ontwerp eerste portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

ik heb je een PB gestuurd
zakelijke communicatie is op dit forum minder gepast
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Plaats reactie