1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DiXi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2011 16:49
Locatie: Winterswijk

1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door DiXi »

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Martijn Diks, dus nu weet je ook waar mijn bijnaam vandaan komt. Ik ben 27 jaar en kom uit de Achterhoek. Van beroep ben ik elektromonteur bij een grote machinebouwer die machines maakt voor de industriële bakkerij. Van kinds af aan ben ik al druk met dingen maken en de passie voor dingen computer gestuurd laten bewegen zit er ook al heel lang in. Dus zo doende ben ik sinds kort op deze hobby gestuit.

Een paar maanden geleden kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk wel aardig klaar was met mijn huis (op wat details na ;) ). Zodoende werd het tijd voor een nieuwe hobby. Ik weet niet eens meer precies hoe maar ik kwam op marktplaats een zelfbouw portaalfrees tegen voor een mooie prijs, compleet met besturing. Dat is mooi dan kunnen we meteen aan de gang. Maar hoe langer ik er mee bezig was hoe meer problemen ik tegen kwam.... Geen eindschakelaars, geen home positie, scheve constructie, de motoren werden gloeiend heet na een tijdje aanstaan enz enz.... Eigenlijk was er weinig goeds aan de machine wat de prijs al gauw steeds duidelijker maakte. En tot overmaat van ramp heb ik ook nog eens de printerpoort van mijn pc opgeblazen. En heb besloten om hem opnieuw te bouwen en alleen de voeding, de motoren, de parallel geleiding, de frees en de complete Z as.

Even kijken wat de baas aan zaag afval te bieden heeft voor het frame. En daar op verder geborduurd, waar is deze tekening uit ontstaan is:
Afbeelding
Het basis frame wordt opgebouwd uit perfect op maat gezaagde 150x80 Aluminium profiel en het portaalframe bestaat uit 100x50 Aluminium profiel

En hier de 1e foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Morgen zal ik meer foto's plaatsen.

Mvrg,
Martijn Diks
Mijn CNC Picasa Album: Link
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door Sven »

Goeie start! Ik wou dat ik kon beschikken over zulk afval!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

't wordt tijd voor een nieuwe werkbank... deze is leeg.. :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door Leeuwinga »

Beter een lege werkbank ...als een leeg hoofd :lol:
DiXi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2011 16:49
Locatie: Winterswijk

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door DiXi »

Hallo mensen,

Tijdens het bouwen schieten mij nog een aantal vragen door het hoofd; zoals jullie op de foto's hier onder kunnen zien drijf ik de y as aan met 2 motoren 1 slave as dus. nu is mijn vraag moet deze as zijn eigen limit schakelaars en home sensor? of kan hij mee liften op de signalen van de werkelijke y as?

Al mijn elektronica moet straks in een kast komen welke ik onder de machine wil monteren. Zijn hier standaard behuizingen voor te krijgen?

En zoals te zien is op de foto's mijn freesje is niet echt ideaal te noemen ;) deze zat bij het oude frame zoals ik hem gekocht heb. Ik wil graag een andere frees hebben eentje waar ik "universeel" mee kan frezen en in de toekomst wil ik mijn frees graag gaan uitrusten met een automatische toolchanger. Een kress is een mooi apparaat maar kan ik daat ook metalen (zoals aluminium en staal) mee vrezen? Eventueel heb ik nog een 1,5kw frequentie regelaar liggen zijn daar goede freesjes voor te krijgen die ik eventueel kan uitrusten met een toolchanger?

En even de foto's zoals gezegd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn tijdelijke spindle:
Afbeelding

Groeten Martijn

P.S. leet even niet op de bende ben ook bezig met wat nieuwe kozijnen aan het maken waardoor de schuur een beetje vol staat :D
Laatst gewijzigd door DiXi op 11 jul 2011 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn CNC Picasa Album: Link
DiXi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2011 16:49
Locatie: Winterswijk

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door DiXi »

Sven schreef:Goeie start! Ik wou dat ik kon beschikken over zulk afval!
Ook afval moet bij mijn collega's betaald worden met een bakje bier. Maar ze zeggen altijd wat de baas u bied koop dat bij de bouwmarkt niet ;)
Arie Kabaalstra schreef:'t wordt tijd voor een nieuwe werkbank... deze is leeg.. :lol:
Er staat nog een paar in de koelkast ;)
Leeuwinga schreef:Beter een lege werkbank ...als een leeg hoofd :lol:
Als je zo'n werkbank leeg hebt zit er ook niet veel meer in je hoofd ;)
Mijn CNC Picasa Album: Link
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 1e Zelfbouw aluminium portaal frees

Bericht door skillalot »

Je moet twee home sensoren per motor gebruiken. Als je twee sensoren voor de complete as gebruikt, weet je nooit of je portaal recht staat. Met twee sensoren per kant wordt je portaal altijd recht gezet met homen.

Verder kun je staal vergeten met deze constructie, dan zul je echt een flink zware machine moeten hebben. Aluminium zal in lichte maat wel gaan, maar verwacht niet dat je er zwaar mee kunt verspanen, dit zal eerder in vele dunne stapjes wat eraf schillen worden.

Een kress is geschikt voor een toolchanger. Sorotech.de heeft toolchangers te koop welke zo over een kress heen schuiven. Hoe ze presteren weet ik verder niet, ik heb op cnczone.com wel eens gelezen van iemand dat de lagers binnen 65h draaien eruit lagen, maar dat kan ook een enkele pechvogel zijn natuurlijk.

Wat betreft standaard behuizingen is er genoeg te krijgen, of er bij zit wat je precies wil weet ik niet. Ik weet ook niet hoeveel er in je kast moet komen, en hoe groot je machine wordt.
Ikzelf wilde voor mijn machine een kast hebben met een schuine bovenkant, waar ik een bedieningspaneeltje in kan maken. Ik heb uiteindelijk besloten om een kast uit 2mm plaat te laten laseren en zetten. Met gelijk alle benodigde gaten erin. Achterwandje erin uit twee 3mm aluminium platen. Ik was 100 euro kwijt. Dat kost een complete rittal kast ook ongeveer in dezelfde grootte. Het is maar net wat je zoekt...

Mvg Sascha
Plaats reactie