Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door PeterNl »

Ik wil graag een aantal 1.5mm dikke alu frontpaneltjes gaan frezen (gaten voor schakelaars etc.).
Dit wil ik gaan doen met een BF25 CNC en een 3mm freesje van Damen (http://www.damencnc.com/nl/gereedschapp ... frezen/226).

Ik heb al ervaring met Tin gecoate 2mm enkelsnijer freesjes in Aluminium met lampolie koeling en dat gaat redelijk goed. Zonder koeling plakt het alu aan de frees.
Toerental 3000 , feed 100. Beetje experimenteren geeft een goed resultaat.

Het probleem is echter dat de kastjes (waar de frontpaneltjes onderdeel van zijn) 15,- euro kosten dus ik wil wat gerichter kunnen experimenteren.

1) Aan welke feed en 'diepte per keer' moet ik denken bij het genoemde freesje, materiaal en een toerental van 3000?
2) Kan luchtkoeling voldoende zijn?
2) Zou het ook mogelijk zijn om op dit toerental tekst van 3 tot 4mm te graveren? Of heb ik daar meer toeren voor nodig?

Alvast bedankt voor tijd en moeite,

Peter
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door assink »

Tin gecoate freesjes moet je zowiezo niet gebruiken in aluminium. Deze coating bevat ook aluminium bestanddelen, daarom 'last' het te verspanen materiaal vast aan de freesjes.
Met lucht koelen kan dus, mits je de goede freesjes gebruikt. Maar koelen met een vloeistof heeft de voorkeur bij het verspanen van metalen.
Graveren doe je het best met een zo hoog mogelijk toerental.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef:... Deze coating bevat ook aluminium bestanddelen
TiN bevat GEEN Alu
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door assink »

Denk automatisch aan TiAlN, titaniumaluminiumnitride coating ;)
Met ongecoat gereedschap zit je zowiezo goed in aluminium.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door Arie Kabaalstra »

Juist... :lol: laat ik het niet meer zien he?.. potdikke...

Ik haal redelijke resultaten met gewoon hss.. niet te gek doen.. beetje lampenolie om te smeren.. bedenk dat ik een hele Boeing 747 uit Alu heb gepeld met HSS tools..
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Frezen Geextrudeerd aluminiumplaat 6063

Bericht door PeterNl »

Dan zit ik met het freesje van Damen dus in ieder geval wel goed.
Kun je met die lampolie ook nevelkoelen? Ik bedoel : het blijft toch brandbaar dat spul.
Als ik nu koel gebruik ik een spuitje waarmee ik de olie op het raakvlak frees/werk stuk spuit. Echt goed te doseren is dit niet dus meestal gebruik ik veel te veel.

Vwb het graveren : klopt het dat met een toerental van 3000 op een lage feed (100) ook goed te graveren is in dit alu?
Plaats reactie