Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door PeterNl »

Binnenkort heb ik een freeskarweitje waarbij ik 10 dezelfde werkstukjes ga frezen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik deze uit 1 plaat (Trespa) kan frezen waarna ik de onderdelen uit de plaat kan 'breken'.
Kan zoiets in CamBam of moet ik de plaat eerst volledig tekenen in Draftsight inclusief breektabs en hem dan importeren in Cambam? De tab functie heb ik al gevonden en succesvol toegepast.

Alvast bedankt voor tijd en moeite.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door Mcgyver »

die tab funtie zit als het goed is al in cambam..
ben geen expert in cambam.. gebruik et zelf niet maar het heeft ook een beperkte cad functie...

volgens mij kan je zonder problemen je contour copieren en dupliceren in cambam,, en vervolgens op het geheel tabs aanbrengen...


Nogmaals ben geen expert maar wat ik mee gekregen heb zou het gewoon moeten kunnen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je meerdere identieke werkstukjes uit 1 plaat wilt maken.. dan kun je dat op verschillende manieren oplossen..

ten eerste.. als je het onderdeel in een ander Cad pakket tekent.. is het 't makkelijkste om ook daar een "array" aan te maken van 5x2 werkstukjes..

als je in CamBam tekent, dan kan dat ook.. gewoon 't eerste ding tekenen, selecteren, en dan rechtermuisknop, transform, array copy.

Tabs kun je met CamBam ook automatisch aanmaken.. je kunt ze dan handmatig op de gewenste plek slepen..
verder is het ook zo dat Tabs die dichtbij een andere contour liggen.. ook worden herkend als tab voor die contour.. je hoeft dus niet de tabs voor 2 contouren te laten overlappen, zodat ze niet doorgefreesd worden door de contour van het 2de onderdeel.. CamBam houdt daar rekening mee..
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door wrinex »

dat zou ik ook wel eens willen weten , ben nue altijd kopieen aan het maken in cambam.

de tabs kun je in cambam doen bij de mop instellingen stelt in hoeveel max taps en min taps en dan zet ik hem op tabs automatic. en sleep de taps waar ik ze wil hebben
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door wrinex »

enige waar ik dan nog mee zit is dat je dan wel de mops opnieuw moet toewijzen per copy, en al heb ik 3 mops dan moet dat aantal keer kopieen maal mops. of zou dit kunnen met mop en al ?
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 25 feb 2012 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageer knop
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door PeterNl »

Geweldig ! Het is voor elkaar.

Ik heb in Draftsight een array (heet in Draftsight : pattern) gemaakt van de werkstukjes met een tussen ruimte van 3.5mm (3mm frees en wat extra's omdat CamBam 3mm tussen de werkstukjes niet wilde fresen).
Vervolgens de DXF ge-importeerd, alles geselecteerd en de MOP profile gekozen. Hierna CamBam automatisch tabs laten genereren. Er worden inderdaad ook tabs geplaatst tussen de werkstukjes :P
Als je de MOP selecteert (tabs + werkstukjes worden geselecteerd) kunnen de tabs worden verschoven.
Rechtsklikken op een tab en je kan onderin in het menu 'holding tabs' tabs toevoegen en verwijderen.
Maar dat wisten jullie natuurlijk al..... :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door andrefc101 »

Vcarve Pro doet aan "nesting"' het programma formeert de onderdelen zo op een plaat dat het beste rendement uit het materiaal wordt gehaald. Werkt perfect!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

'tis alleen dat dit topic over cambam gaat... :lol:
Wat het aanmaken van de mops betreft..alles selecteren, en dat in één mop mieteren..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Meerdere werkstukjes uit 1 plaat

Bericht door andrefc101 »

Had ik even niet op gelet Arie, sorry hoor :P
Plaats reactie