Overbelasting van controller of niet?!!

Moderator: Moderators

bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: Overbelasting van controller of niet?!!

Bericht door bassraf »

Je zou zeggen dat wanneer de fabrikant opgeeft 8A per contact dat deze relais dat dus prima aan kunnen.
Vonken zullen ze wellicht en een wat grotere inschakelstroom zal er ook wel optreden voor enkele ms, maar daar zijn de zaken (stoppen) op berekend.

Waarom moeilijk doen, daar koop je zo'n controller toch voor? Gewoon aansluiten, mocht het relais er ooit mee ophouden kan je hem altijd nog vervangen voor solidstate.

My 2 cents :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Overbelasting van controller of niet?!!

Bericht door Kjelt »

[quote="BriBis"] Daarnaast nog even een noot van veiligheid: Als je de software je spindle (Kress in jou geval) aan-uit laat schakelen, zou ik ook een beveiliging inbouwen dat er alvorens kan worden begonnen met frezen bijvoorbeeld een veiligheidskap moet worden gesloten (dus een schakelaar op de kap moet eerst worden gesloten).. Het is nogal gevaarlijk om de PC de volledige controle te geven of jij je vingers mag houden tijdens het verwisselen van de frezen of niet :shock: [/quote]

Gewoon bij het verwisselen van frezen de 230VAC netkabel uit de Kress pluggen dat is niet voor niets een easy snap/click plug ;-) Better safe then sorry.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Overbelasting van controller of niet?!!

Bericht door BriBis »

Kjelt schreef:Gewoon bij het verwisselen van frezen de 230VAC netkabel uit de Kress pluggen dat is niet voor niets een easy snap/click plug ;-) Better safe then sorry.
Als je er toch voor kiest om de 230V af te schakelen, kan je de Kress ook gewoon met de hand "UIT" zetten hoor!!
De "easy snap/click plug" is niet voor dit doeleind bedacht denk ik persoonlijk :roll:

Alleen veel mensen (waaronder ikzelf ook trouwens) vinden het wel prettig als de frees softwarematig aangestuurd kan worden (dus zonder extra de freesmotor handmatig aan te moeten zetten). In zo'n geval is een een extra circuit-onderbreking een must!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Overbelasting van controller of niet?!!

Bericht door Kjelt »

[quote="BriBis"]Als je er toch voor kiest om de 230V af te schakelen, kan je de Kress ook gewoon met de hand "UIT" zetten hoor!!
De "easy snap/click plug" is niet voor dit doeleind bedacht denk ik persoonlijk :roll: [/quote]
Zo bedoelde ik het ook niet. De Kress wordt door de controller al via SW en een relais afgeschakeld. Dit is zoals terecht hierboven wordt opgemerkt onvoldoende om veilig aan de freesmotor zelf te werken. Daarvoor wil je 100% zeker weten dat er op geen enkele manier toch nog spanning op de motor kan komen en dit wil je ook visueel zien. De reden daarvoor is als je bezig ben en onderbroken wordt en later terug komt je meteen ziet dat het veilig is. Een schakelaar met visuele spanningsindikatie (lampje) op een plek waar je niet per ongeluk deze kunt schakelen is ook goed, ik geef zelf de voorkeur aan de kabel losmaken wan bij mij gaat de hele freesmotor toch uit de z as bij het vervangen van de frees.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Overbelasting van controller of niet?!!

Bericht door BriBis »

Kjelt, nu kan ik je volgen..

Op zich dus hetzelfde als dat je een kap over je machine maakt met een veiligheidsschakelaar welke alle spanningen uitschakelt
Plaats reactie