nema 23 3 amp welke drive.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door michel pet »

laat ik eens een paar dome vragen stellen want op het net kom ik er niet uit.
ik ga er van uit dat de stepper de stroom bepaald .
als dat zo is maakt het dan uit of de drive zwaarder is zeg een 4,2 amp drive ???
als ik de info over de drive bekijk en wat de in stel lingen zijn kom ik nooit aan de 3 amp maar dik er over of er onder van daar dus de dome vragen.
een knape 3 amp drive kan ik niet vinden van daar de vraag maar meschien zit ik er kompleet naast

ik hoor het graag.
.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door audiomanics »

Niet de stepper maar de driver bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen.. die kan ik instellen op een paar mA maar ook op bijv 20A (als de driver sterk genoeg is) maar dan leeft je motortje niet heeel erg lang.
Je kunt rustig een 8A stepperdriver aansluiten en dat heb je misschien al nodig als je de spoelen parallel zet. (dan verdubbelt ook de stroom die nodig is)
Gewoon de stroom opvoeren tot de motor na een half uurtje sturen lekker warm is geworden.. net niet heet dus..
Voedingspanning zo hoog mogelijk.. Heb je een 80V driver, dan mag je rustig een 75V voeding gebruiken, als je dat wil betalen... Minder mag ook wel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door michel pet »

ok iki zat er dus kompleet naast weer wat geleerd.
de 3 amp stepper is dus een beetje een lastig model als ik het goed begrijp.
als ik naar de drives kijk kwa info is 2,5 amp dus het max wat ik er uit kan halen.
3 amp drives ben ik nog niet tegen gekomen ja de geko maar die heeft printerpoort aan stuuring g450 meen ik en dat wil ik niet meer.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door Floppy »

Waarom zou die 3A stepper een moeilijk model zijn? Als ik bijvoorbeeld bij Damencnc (er zijn nog vele anderen met gelijke drivers) kijk naar de HP 5042 dan is die prima instelbaar voor jouw motor.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door michel pet »

ok hier ga ik eens verder naar kijken hoe en wat.
bedankt kon het niet vinden zit al tig uur te zoeken.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door audiomanics »

michel pet schreef:3 amp drives ben ik nog niet tegen gekomen
Als je even terug leest.... ik schreef al dat je er zelfs een 8A driver op kan zetten.. De stroom kan je namelijk instellen met een paar dipswitches. En op welke stand? Nou, dat staat er ook al: na een half uurtje sturen lekker warm.. 3A continue bij serie of 6A bij parallel schakelen kan al te veel zijn, maar misschien ook niet.. kwestie van even voelen en bij minder stroom beginnen.. (niet omschakelen als de zaak bij staat!!)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door benkr »

Hallo, ik wil me toch ook even laten horen.

Voor stappenmotoren geldt dat de zelfinductie bepaalt hoe de motor zich gedraagd.
Hoe lager de zelfinductie hoe sneller je een motor kunt laten draaien.
Hoe hoger de spanning hoe minder last je hebt van de zelfinductie, en dus hoe hoger het max. toerental is.
Als vuistregel kun je gebruiken: 32 x wortel van de zelfinductie (in mH) is de minimale spanning, zorg wel dat de stroom wordt begrensd op de maximale waarde die voor de betreffende motor is gegeven.
Laat inderdaad de motor een tijd (een half uur is goed) draaien om een en ander uit te testen, vooral de temperatuur is belangrijk.
Ook zul je merken dat er bepaalde snelheden zijn die minder goed klinken of presteren, dit is normaal.
in het algemeen geldt: microstepping voor lage snelheden en full step voor hoge snelheden, heel dure drives schakelen zelf om van de ene naar de andere mode.
Rekn ook uit of microstepping wel iets brengt, vaak is de resolutie zo hoog dat andere fectoren, o.a speling enz. bepalen wat de minimale resultie moet zijn.
Ja, 80V drivers zijn in de meeste gevallen ideaal, soms kom je ook uit met veel lagere spanningen.

Succes met de keuze van de driver.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: nema 23 3 amp welke drive.

Bericht door michel pet »

de set die ik gebruik voor me bf20 kan ik gebruiken als het goed is dit ga ik eerst eens goed testen en kijken hoe dat reageert kwa temp en de rest.
het id is om de nieuwe router er op aan te sluiten om dat de bestuuring die daar bij zit voldot voor de vuilnis bak dat gaat nergens over.
na deel is dat ik de steker van de motoren om moet zetten maar dat neem ik maar op de koop toe.
maar goed eerst het geheel in huis hebben en eens kijken wat er nu werkeluk op zit voor dat ik ga testen.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie