Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BvanRooijAEM
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2012 12:36
Locatie: Den-Haag
Contacteer:

Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Bericht door BvanRooijAEM »

Goedemorgen allen,

Ik zit met een vraag over een Heidenhain kt130 taster.
Gister kwamen we er op het werk achter dat we zo´n taster in de kast hebben liggen verstoffen.
Nu heb ik een beetje rond zitten kijken op het internet omdat ik erg benieuwd ben of ik deze taster mischien wel zou kunnen gebruiken op mijn haas vmc bank.

Ik ben vooral benieuwd of ik hiermee metingen in mijn machine kan verrichten en automatisch mijn nulpunt zou kunnen bepalen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

B. van Rooij
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Bericht door abs02 »

Als ik jou was zou ik eerst bij Heidenhain.nl zelf eens vragen of het mogelijk is. Heb je de bron te pakken en kunnen ze je wellicht verder informeren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heeft die Haas VMC een heidenhain besturing ?
Anders misschien met de Haas leverantier bellen ?
Er zijn wel wat aansluitgegevens te vinden http://www.practicalmachinist.com/vb/me ... be-205742/
Per slot is het eigenlijk toch maar een hele nauwkeurige schakelaar, kun je van alles mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BvanRooijAEM
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2012 12:36
Locatie: Den-Haag
Contacteer:

Re: Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Bericht door BvanRooijAEM »

Bedankt voor de reacties, ik ga dit even uitzoeken en ik laat nog weten of het is gelukt of niet.

gr B. van Rooij
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Heidenhain kt130 taster op cnc machine?

Bericht door Rob65 »

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.practicalmachinist.com/vb/me ... be-205742/

of je automatisch je nulpunt kan bepalen hangt af van je besturing en wat je durft ...
Die taster is een stukje precisiegereedschap dat zomaar heel makkelijk naar de eeuwige jachtvelden te helpen is. Eén verkeerde beweging en je taster duwt te ver je werkstuk-to-be in en het ding is overleden.

Op je besturing moet wel een probe input zitten, maar dan heb je vaak de mogelijkheid om relatief simpel je werkstuk nulpunt te vinden.
Ik ga er even van uit dat je materiaal een rechthoekig blok is en netjes haaks ten opzichte van de assen is opgespannen en (belangrijk) dat er voldoende vrije ruimte aan de linker kant (X-as) en de voorkant (Y-as) is.

Ik zet de probe met de hand zo dat de machine zowel in de Y+ als de X+ richting vrij kan bewegen zonder materiaal te raken en set daar mijn nulpunt.Vanuit die positie beweeg ik eerst naar X+20. Van daar uit gebruik ik het probe commando (G38.2) naar Y+5. Als de probe een signaal geeft stopt de machine en in parameter 5062 staat de Y waarde waarop de probe activeert. Dit is mijn nulpunt met de probe offset als offset (die zal je moeten weten of zelf bepalen), die waarde sla ik op in een user defined parameter.
Ga terug naar X0, beweeg naar Y+20 en voer opnieuw een probe commando uit met X+5, in parameter 5061 staat de X waarde waarop de probe activeert, weer bewaren.

Ga nu terug naar Y0 en nu kan je b.v. met G92 dit punt instellen op de juiste waarde.

Stel: de Y probe resulteert in +1.2, de X probe in +2.4 en je probe offset is 3mm.
Dan zit het nulpunt van je werkstuk dus op X = 5.4 ( 2.4 + 3 ) en Y = 4.2 ( 1.2 + 3 ).
Nu kan je (op je huidige nulpunt) met G92 dit punt instellen op X-5.4 Y-4.2.
Zou je nu naar X0 Y0 bewegen dan staat je spindel dus precies op 0,0

Voor de Z-as zal dit waarschijnlijk niet gaan. tenzij je taster volledig 3D is, de lengte van je taster bekend is en je een taster hebt om de lengte van je frezen exact te bepalen natuurlijk maar ik ga er even van uit dat dit er niet op zit.
Let wel even op: G38.2 resulteert in een beweging die pas een stukje na het gevonden punt stopt (afhankelijk van de in je besturing ingestelde acceleratie en de snelheid (F commando) en stopt pas op het ingestelde eindpunt.
Wil je je taster absoluut heel houden, zorg er dan voor dat dit ingestelde eindpunt nooit verder ligt dan het breekpunt van je taster.
afhankelijk van de taster heeft deze een vrije slag van een paar mm. Stel je de boel zo in dat bij aanvang het kogeltje net niet aan je werkstuk raakt dan heb je bij de meeste tasters (ik ben helaas zelf niet bekend met de kt130) zonder problemen automatisch je nulpunt kan meten.

Het asje met robijnen bolletje is verwisselbaar, bij veel tasters zit hier een M5 schroefdraad op.
Je zou even moeten proberen hoe dit bij de kt130 zit, het is geen slecht idee om die probe-tip er eerst af te halen en even een simpele probe te maken van een dun stukje rond kunststof (nylon, pom) om de eerste testen uit te voeren. Zelfs al doe je heel voorzichtig: zo'n rood robijnen probe tip kost al snel een paar tientjes of meer ...

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie