Heidenhain DRO 115V?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Heidenhain DRO 115V?

Bericht door parallax »

Beste cncer's

Afgelopen weekeind een oude 2 assige Heidenhain dro met glaslinealen gekocht. Nu heeft het kastje achterop een stand waarin je hem van 115V naar 220V kan zetten.

Inmiddels na wat research ben ik er achter dat dit systeem enkel op de 115V goed functioneerd aangezien hij op 240V de glasliniealen niet juist kan intrepeteren/ uitlezen.

Nu ben ik op zoek naar een trafo van 240V naar 115V, echter zie ik ze wel van 240V naar 110V of van 240V naar 120V , zou dit een probleem kunnen leveren of valt dit nog binnen de marges van de spanning fluctuatie?

Waarom deze vraag? Als ik hem op 240V aansluit met de schakelaar in de juiste stand kan je niets meer met de linealen beginnen, oftewel de uitlezing is niet meer te vertrouwen. Nu was ik beniewd of dit verschijnsel ook optreed in een marge van 115V naar 110V of 120V ?

Alvast bedankt voor het meedenken!
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door bassraf »

ik vermoed eerder dat het met de frequentie van het lichtnet te maken heeft, zou niet weten waarom de spanning (die toch terruggebracht wordt) van invloed zou zijn op de meting..

Wellicht gebruiken ze het lichtnet als frequentiebasis? (110v 60Hz, 220 50Hz)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou em maar es openschroeven en kijken wat die schakelaar doet, volgens mij schakelt zo'n systeem de primaire wikkelingen. Zou een probleem in de 2e helft van de primaire wikkeling kunnen zitten. (of slechte soldeerverbinding ) Theoretisch zijn die systemen natuurlijk voor 220v en niet voor 230v. Ook veroudering van elko's kan nog meespelen. Uiteindelijk wil die uitlezing natuurlijk een stabiele gelijkspanning ergens hebben ( 5v en 24v ?) Er bestaat veel documentatie over heidenhain uitlezingen, als je ook het exacte type + model nummer geeft komt er misschien nog wat meer info boven. ( vond niet zo lang geleden nog een manual van een antieke uitlezing op de documentatie afdeling van de heidenhain site ) bv. de tnc113 :http://www.heidenhain.de/doku/oma_contr ... /sa113.pdf
Kan me niet voorstellen dat de frequentie er wat toe doet, (behalve wanneer die niet afgevlakt wordt als de condesator overleden is) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
mie
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2010 00:12
Locatie: Tilburg

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door mie »

Beste parallax
Bij mij op het werk hebben ze een nieuwe lineaal gekocht bij heidenhain voor een oud systeem.
Er werd aangegeven dat de nieuwe lineaal niet zomaar werkt op het oude kastje en het kastje moet hun kant op voor een update. Je zou eens bij heidenhain kunnen informeren wat dat kost , bij ons was het 1000 euro voor de lineaal en de update gratis (dat zit er natuurlijk gewoon in verrekend). Ik had wel iets gevonden maar weet niet of dat het nou is? zie link.
https://www.smsllc.co/HCDRO/viewitem.php?productid=73

Mie
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door bassraf »

Hoe weet je overigens dat ze op 110v wel goed werken, ga je daar van uit of heb je dat gezien?
Ze kunnen ook gewoon defect zijn en (normaal) prima werken op 220 ?
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door parallax »

Heren alvast bedankt voor wat info,

Weet zeker dat hij functioneerd, aangezien ik hem van een bestaande machine heb gehaald waar hij op dat moment nog goed functioneerde. Daar zat hij aangesloten op een trafo van 115 volt die ik er niet bij kon kopen helaas aangezien meer van die machine op die zelfde trafo zat aangesloten (andere wikkelingen).

Nu zit er een stand op en daar kan ik hem van 115 naar 220V verschuiven echter verplaats ik mijn lineaal 100 mm en lees maar 30 mm af. bij 200, 60mm etc.

Nu las ik in een gebruikersmanual dat er in staat "ONLY OPERATE AT 115V" en dat de 220V functie enkel is om het toestel even kort te testen of alles functioneerd. Het heeft er de schijn van dat hij dan ook enkel goed op 115V kan draaien.

Concreet vroeg ik mij dus af welke trafo ik dan kan gebruiken, een 110 of 120V of enkel 115V, nu ben ik op zoek naar een 230V naar 115V en kan zo waar niet iets vinden wat ik makkelijk kan inbouwen in de draaibank.

Dacht ik gooi het in de groep misschien dat er mensen zijn die er meer van weten waarom hij dus niet goed functioneerd op 230V. Zal komende dagen toch nog even verder google'n naar een instructieboekje met electronisch schema.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik kan me moeilijkl voorstellen dat die grundliche duitsers iets gemaakt hebben voor alleen 115V.
( lijkt me een of andere smoes van iemand die het ook niet begrijpt )
:!: Wat is het typenummer van die DRO van je ? :?:
Misschien is er nog iemand met dezelfde DRO.
Waarschijnlijk is er iets stuk in de trafo en als je een vervangende voeding vind voor de juiste spanning ( waarschijnlijk een nette 5V )Wanneer je het voedingsprintje er los uit kan halen is het vast wel na te meten.
Ik heb ooit es iemand gehad die 220v op een kastje zette die op 115 stond, dat vond ie ook niet leuk.
Ik las op practical machinist een berichtje waarin geadviseerd werd dhr. Heida in Ens te raadplegen, weet niet of iemand dit kontakt kent.(wel bij jouw in de buurt denk ik )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door rkr »

240-120 V nemen en dan aansluiten op je eigen 230V in huis ( 120*230/240=115 ) dan ben je er al

of iemand zoeken met een variac ( regelbare transformator ) deze hebben een uitgangsspanning tussen de 4 en 280V en kan dus zo kijken welke spanningen wel werken

en anders je kastje open schroeven en een foto plaatsen, misschien dat er mensen zijn die er wat aan kunnen zien, kans is groot dat je het met een normale adapter ook op kunt lossen
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door parallax »

Heren al vast bedankt voor de tips, schroef hem morgen open en meet eerst alles even na!

Dan neem ik ook wat foto's het verhaal is en blijft idd wel vreemd.
bram#
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2013 19:42

Re: Heidenhain DRO 115V?

Bericht door bram# »

Is het na het openschroeven nog duidelijk geworden parallax?
Ik heb namelijk ook een heidnenhain uitlezing waar op staat:
only use 115 v.
Maar ik heb hem toch op 220v gezet, en hij doet het prima.
Plaats reactie