Probleem USBCNC - Cambam

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toastman
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2010 16:18

Probleem USBCNC - Cambam

Bericht door Toastman »

Hallo Allemaal,

Ik loop bij het Cnc'en van onderstaande files tegen een eigenaardig probleem aan.
Voor ik start met frezen home ik de machine en bepaal ik het nulpunt van het werkvlak met een toolsetter.
Als ik dan naar Z-coördinaat 0 ga staat de frees keurig op het werkvlak.

Echter bij het frezen gaat de laatste pas telkens ca 1.5-2mm in het werkbed van de machine (onderdelen zijn reeds los na 3 passes ipv 4 in 8mm materiaal met depth increment van 2mm). Freesje is een 2mm 2-snijder end mill.
Als ik na het doorlopen van het programma terug home geeft Usbcnc een stappenverlies van gemiddeld 5 stappen aan (met microstepping 1/4) op de Z-as, dus quasi verwaarloosbaar denk ik. Als ik na het programma terug naar Z-coördinaat 0 ga, staat de frees weerom netjes op het werkbed.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn gegaan? Bij het frezen lijkt het alsof de eerste pas direct 4mm afneemt ipv de 2mm zoals opgegeven in Cambam/nc file...

Dank voor jullie input.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Probleem USBCNC - Cambam

Bericht door AnkoD »

Toevallig de Z hoogte niet goed genuld?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem USBCNC - Cambam

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je de verplaatsing van Z wel eens gecontroleerd, lijkt wel of het aantal stappen / mm niet klopt.
Of, hoe hoog is je toolsetter, en staan die gegeven goed ingevuld.

Als je die Z6 in je programma op Z8 zet zou je net over je materiaal moeten kietelen.
Begrijp dat je werkvlak het vlak is waar je je werk bovenop legt, en Z0 zou dus je werkvlak moeten zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem USBCNC - Cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

't eerste eigenaardigheidje in je verhaal is :
Voor ik start met frezen home ik de machine en bepaal ik het nulpunt van het werkvlak met een toolsetter.
Als ik dan naar Z-coördinaat 0 ga staat de frees keurig op het werkvlak.
maar in je CB file staat Stock surface op 8.. daklopnie!

verder... 't is niet fout.. stock op 8.. maar het is "common practice" om Stock Surface op 0 te zetten.. en dan naar ( in dit geval ) -8 te werken..


dit voorkomt dat je moet rekenen.. je clearance plane is 25.. , workplane is 8.. dus je veiligheidsafstand is 13?.. hoe doe je dat als je dunner of dikker werk hebt?.. 25 is nooit de absolute veiligheidsafstand.. .. moet je in de gaten houden.
Toastman
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2010 16:18

Re: Probleem USBCNC - Cambam

Bericht door Toastman »

Alvast dank voor jullie tips, ik loop deze avond nog eea na.

En met werkvlak bedoelde ik het bed van de cnc, vandaar dat dit 0 is en stock surface 8.
Ik draai dit in elk geval al om en ga in de negatieve z-richting werken.
Plaats reactie