Gcode in een ander vlak laten maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Gcode in een ander vlak laten maken

Bericht door marini »

ik wil in cambam in een ander vlak werken zodat er gesneden wordt in het Y-Zvlak,
dat komt doordat mijn y en z as de vertikale en dwarse beweging op mijn spanklem is.
anders moet ik alle instellingen en spanvijs iedere keer roteren als ik eens een schuimpje wil snijden.
ik kan natuurlijk aanvinken voor een g17 g18 g19 maar coordinaten blijven wel in x en y
De gloeidraad snijd dan in dus het yzvlak,
nu krijg ik het dus niet klaar om gcode te krijgen met yzcoordinaten. blijkbaar kan cambam geen arc mee roteren in een ander vlak, daar loop ik dus vast, dxf roteren in de xas geeft geen mooi figuur meer.
een 3d figuur van het zelfde en dan roteren geeft moeilijkheden want hij blijft wel in xy denken
Iemand een suggestie?
ga alvast proberen in een tekstverwerker alle x door y en alle y door z te laten vervangen maar dat moet wel beter kunnen.
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: Gcode in een ander vlak laten maken

Bericht door marini »

Tis blijkbaar een moeilijke,
voor zo ver ik zocht niet gevonden naar een cambamoplossing maar...

Ik heb in mach3 een nieuw profiel aangemaakt en vervolgens de instellingen van de assen anders ingegeven ,
De instellingen van Xas zijn nu Zas instellingen geworden, de instellingen van de Yas zijn verhuisd naar de Xas en de Zas is dus de Yas geworden.
Nog net wat draairichtingen aanpassen en klaar.
Als ik nu een lijnvorm in cambam laat gcode genereren dan blijven alle instellingen in cambam het zelfde maar in mach3 start ik dus het andere profiel op, waardoor het XYvlak nu mooi in het zicht staat en de gloeidraad dus netjes snijdt.
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: Gcode in een ander vlak laten maken

Bericht door len »

Kun je niet werken in het G17 G18 of G19 vlak
G code voor kiezen in welk vlak je wilt werken

Gr len
Plaats reactie