M3 - Tool uitgang defect?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

M3 - Tool uitgang defect?

Bericht door Sjuul »

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om mijn tool uitgang kapot te maken en dat is me uiteidelijk ook nog gelukt ook :evil:

Toen ik de test rondjes heb gedraaid met de machine heb ik gebruik gemaakt van de stuurkast van de Padawan, hierin hangt een solidstate relais aan de tool uitgang, dus 220V relais gepakt daar een kabel met stekker aan welke ik op de toolout stopcontact kon steken en klaar.

In de nieuwe situatie heb ik een 5v relais van Finder gebruikt. deze heb ik aangesloten zoals aangegeven in de manual behalve dan die blus diode die had ik niet liggen.7151

Bij opstart merkte ik dat het relaitje zelf bepaalde wanneer hij aan of uit wilde.
Waarschijnlijk pikte hij wat stoorsignalen op dus kabeltjes wat langer gemaakt en relaitje tijdelijk uit de kast gegooid, probleem opgelost....

Alles werkte prima alleen de snijder wilde niet ontsteken... veel later bleek dat het relais niet aan en uit ging maar op een hele hoge frequentie ging klapperen waardoor mijn snijder heel veel start puljes kreeg en door de postflow eigenlijk alleen maar stond te blazen.
2 seconden na dat ik het door had kreeg ik een communicatie en een time out fout vanuit USBCNC.
Nu heb ik een uitgang die altijd aan staat :roll: :roll:

Is dit nog recht te breien?

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: M3 - Tool uitgang defect?

Bericht door Sjuul »

Heb nog effe wat dingetjes getest en ben tot de ontdekking gekomen dat alleen de Toolout defect is gegaan.
Nu vraag ik me af of ik usbcnc zodanig kan omkatten dat hij in z'n cam funtie ipv de toolout een andere out plaats.

Of moet ik nu boeten voor mijn fout door elke keer de code door te spitten in de edit modus en de M3 vervangen door bv m8?

Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: M3 - Tool uitgang defect?

Bericht door Mcgyver »

je kan je printje ook effe naar bert sturen en laten repareren... kost wat maar hoef je niet te boeten in het werk.....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: M3 - Tool uitgang defect?

Bericht door Sjuul »

Ik wist niet dat die mogelijkheid bestond.
Ik wil ook niet elke keer als ik een probleem heb Bert aan de jas trekken.
Mcgyver schreef:kost wat maar hoef je niet te boeten in het werk.....
een nieuwe kost ook 300,- dus mag et ook wat kosten

'k zal er eens een mailtje aan wagen
bedankt Mcgyver

ik hou jullie op de hoogte
Sjuul
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: M3 - Tool uitgang defect?

Bericht door DaBit »

Sjuul schreef:behalve dan die blus diode die had ik niet liggen.
En da's geen slimme zet geweest van je...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie