Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door nonkel dw »

Hallo,

Ik kan dit type freestafel kopen complex machine model RF-30

Er zit echter veel speling op de X Y Z assen.
Kan ik deze er makelijk en goedkoop er af halen of is dit dwijlen met de kraan open ?

Heeft iemand mss zo een machine


M.v.g
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Zit die speling in de geleidingen of in de draadspillen? Beiden valt goed te verhelpen lijkt me, de zwaluwstaart geleidingen op de X en Y as kan je waarschijnlijk wel bij stellen. Als het de spillen zijn kan je er een extra moer bij plaatsen of de spillen vervangen voor andere (omloop)spillen. Ligt een beetje aan de prijs zou ik zeggen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door nonkel dw »

kennen jullie deze freestafels ?
Het gaat om zo een tafel alleen nog in beetje beter staat.
http://www.toptechcnc.com/products/used_rf-30.html
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Afbeelding
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door nonkel dw »

waar kan je dit kopen ?

En wat kost dit dan ?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Ik geleef dat deze machines oa. onder Vertex (staat in de Vertex catalogus) en RC worden geleverd. Echt te koop heb ik ze in Nederland niet gezien, maar er zijn wel Vertex leveranciers in NL. En ik geloof dat ik hem is heb zien staan in een Duitstalige folder van RC. Ik kan wel even kijken of ik die nog kan vinden en wat voor prijs er bij staat.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door klaas van gemerden »

http://www.buitelaar.nl heeft hem zeker weten
en je kunt ook even kijken bij http://www.vdhbv.nl

Regelmatig worden ze op marktplaats 2dehands aangeboden!

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Mcgyver »

Deze machines worden ook wel gemaakt door o.a. Rong-Fu. (ik heb zelf ooit de rf-25 gehad)
Het is een model wat is gemaakt door verschillende fabrikanten / net als de draai/freesmachines van Huvema,emco black and red etc..

Buitelaar was idd importeur van die modellen van rong fu . ik weet niet of ze ze nog verkopen.
Nu zullen ze wel een HBM versie hebben van dit apparaat. :mrgreen:

Die chinezen kopieren alles dus je zal hem best kunnen vinden....

Nu zal ik wel een hoop commentaar krijgen van iedereen :lol: maar zelf vind ik dit niet echt de meest ideale machine om om te bouwen. Als ik zelf een machine zou ombouwen van conventioneel naar cnc zou ik eerder een BF-20 of iets dergelijks nemen.
De kruistafel van die rf30 is leuk maar alles wat aan die kop zit is nou niet het meest ideale om om te bouwen.

Zo heb je een snaar aangedreven spindle (die je weliswaar regelbaar kunt maken d.m.v. een freq. regelaar), maar vooral het bereik van je Z as.
De kolom kan je omhoog en omlaag verplaatsen over die ronde buis, je zou dan een stappen motor kunnen maken aan het handwiel bij de driepoot maar dan is de slag van die z-as relatief klein en des te verder de pinole naar beneden gaat word het spul des te instabieler.. plus dat via die overbrenging nog het 1 en ander aan speling met zich mee brengt.


Met de Bf 20 heb je al minder problemen. deze heeft op de z-as een zwaluwstaart geleiding zodat je geen stappen motor op de "gokkastarm" hoeft te plaatsen maar gewoon kan bevestigen aan de as van het handwiel. Ook het toerental werkt niet via een snaar maar traploos regelbaar.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2570

Je zal waarschijnlijk wel de trapezium spillen /lagers etc. van zo'n machine aan moeten passen i.v.m speling en backlash.

Nogmaals er zullen wel mensen zijn die hier anders over denken en al zo'n machine al hebben omgebouwd maar zo kan je wel alle voor en nadelen voor jezelf onder elkaar zetten...


Succes met je keuze!!!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Wat betrefd de Z-as ben ik het met je eens, kan je beter een zwaluwstaart hebben. Maar de originele Z-as spil van een BF20 heeft backlash op de trapezium spil en op de haakse overbrenging (een BF16 heeft dit niet), uiteraard als je de spil vervangt is dat geen probleem meer. Wat betrefd de kop heb ik persoonlijk liever V-riem of vlakke riem aandrijving. Maar al met al leent een BF zich wel beter voor ombouw als dit model.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door wstoof »

Ik heb samen met een van mijn broers ook een Rong-Fu rf30 gehad.
En er na gekeken om hem om te bouwen, maar vervolgens toch een Optimum bf20 gekocht en omgebouwd.
De rf30 is op zich best wel een stabiele machine, maar je kunt gerust stellen dat het wat spindels/lagers betreft "standaard" met veel speling geleverd wordt.
Dat is er wel deels uit te stellen , maar de spindels lopen dan erg zwaar, het gietwerk is nou ook weer niet bepaald best te noemen (erg poreus)
De ronde z-zuil is voor ombouw een groot bezwaar, ook voor conventioneel gebruik is dat niet echt handig (verlies positie als je de kop verplaatste).
Mijn broer gebruikt hem nu nog voor het grove/lompe boorwerk , echter de ronde zuil zorgt ervoor dat de kop vaak zijdelings wegdraait.
Maar ondanks de "mishandeling" niet kapot te krijgen (maar tja, nauwkeurig is het zeker niet)
Voor het fijnere werk heeft hij net zoals ik een opti bf20 gekocht.
De rf30 is naar mijn mening meer iets voor in een boeren schuur om wat te klooien met ijzeren profielen etc (OK wat lichtelijk overtrokken)

De bf20 is ook wat beter geschikt voor ombouw doordat er wat meer wegwerk ruimte is tussen de componenten.
Zou ik nu overnieuw moeten kiezen... dan zou ik gaan voor de Opti bf30 , de bf20 is toch wel aan de lichte kant (maar past daar op tegen wel goed op een tafel)

groet, wouter
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Mcgyver »

Testa-Rossa schreef:Wat betrefd de Z-as ben ik het met je eens, kan je beter een zwaluwstaart hebben. Maar de originele Z-as spil van een BF20 heeft backlash op de trapezium spil.
@testa rossa

:mrgreen: daarom heb ik ook vermeld dat de trapezium spindles en de lagers aangepast moeten worden.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er het best kogel omloop spillen ingezet zouden moet worden.

Wat betrft de snaar overbrenging. opzich super degelijk maar in het geval vande rf-30 zeer vervelend.
om de snaar te verstellen moet de kolom eerst naarboven gezwengeld worden om de kap open te maken.
Aansturen via een freq regelaar is dan een oplossing maar voor het zwaardere werk met lage toerentallen loopt het niet lekker. Motor word warm en je mist een hoop kracht in de spindle

Voor de rest is de rf-30 naar mijn mening best degelijk maar ik zat mijzelf altijd te irriteren aan dat ding.
Zelf ben ik blij dat ik hem heb verkocht. voor mijn toepassingen was het een onding... Voor een beetje ram en stamp werk is tie idd best lollig.
Ik had zelf eerst MK3 spantangen direct voor in de spil maar dat werkt helemaal ellendig als je even gereedschap wil wisselen. Ik had toen beter een spantanghouder met er25 of er32 spantangetjes kunnen kopen..

Maar goedgenoeg over dat apparaat.

Mechanisch gezien is de bf-20 mechanisch gezien een leuker apparaat om om te bouwen...

Nog mooier is dit ding:

http://link.marktplaats.nl/166270264

Hier hoef je alleen een andere besturing op te zetten en je kunt aan de gang.
Toerental opgeven via de software, omloopspindles (zitten er al in) en bt-30 opname voor spantanghouders met er-25 spantangetjes.

Het berijk van de assen is wat klein maar mechanisch ben je gelijk klaar!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Ik wou ermee zeggen dat een BF20 dubbele speling heeft, eerst op de haakse overbrenging (waar je met CNC geen fuck aan hebt) en dan op de spindel zelf.

Ik heb zelf heel veel gewerkt met een Zwitserse Fehlmann, deze had hetzelfde concecpt, alleen geen gekloot met poelie's verwisselen want die had 'oldskool' vario, super machine! Was iets kleiner als deze.

Maar moet je bij die RF30 écht de hele kolom omhoog zetten om de poelieverhouding aan te passen :S? En komt dit alleen door de afdekkap?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Van wie is deze Emco ?

Bericht door Markus »

Effe off topic


Van wie is deze Emco ? van jouw Mcgyver ?



Ik had namelijk ooit hetzelfde probleem (niet met een emco)

En uhh 2de vraag heeft de F1 echt RDM564 motoren ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door wstoof »

Testa-Rossa schreef: Ik wou ermee zeggen dat een BF20 dubbele speling heeft, eerst op de haakse overbrenging (waar je met CNC geen fuck aan hebt) en dan op de spindel zelf.
Klopt... heb er daarom ook kogelomloop erin gezet, tevens gebruik ik de haakse overbrenging niet voor de motor, maar drijf ik de spindel rechstreeks aan

Testa-Rossa schreef: Maar moet je bij die RF30 écht de hele kolom omhoog zetten om de poelieverhouding aan te passen :S? En komt dit alleen door de afdekkap?
Ja, toen Mcgyver het schreef dacht ik : oh ja wat een K.. ding was het !!! eerst kop helemaal omhoog draaien anders blijft de schanierende kap achter de kolom hangen.
WIj hadden er trouwens ook een snelspanset bij , anders helemaal haast niet te doen.
Plaats reactie