Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Testa-Rossa »

Uiteraard, als je de spindel vervangt werkt de haakse overbrenging ook niet meer :mrgreen:

Wat betrefd de RF30 snap ik het probleem niet helemaal... als de kap niet los kan, maak je hem toch 2 delig, zodat ie naar beide kanten uitklapt?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door wstoof »

Bij mij werkt de haakse overbrenging nog steeds ( voor me de hand natuurlijk, de z-motor zit bij mij onder de kruistafel)

Idd Als je de schanier loshaalt kan de kap er ook af zonder het geheel omhoog te draaien... iedergeval is het ontwerp niet echt optimaal, dat geldt niet alleen voor de kap ,maar tevens voor de hele machine, dat is wat ik bedoel iedergeval... ;-)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Mcgyver »

hahah er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. maar goed dit was niet de essentie van het verhaal.

effe ontopic:

Het ging over of de rf 30 makkelijk en goedkoop om te bouwen was. we zijn inmiddels eens dat het niet de ideale machine is en dat een bf20 al meer perspectieven bied voor ombouw. en dat een bestaande cnc machine verbouwen naar een andere besturing nog het makkelijkst is en uiteindelijk het meest goedkoop.

@ markus

Dat is inderdaad mijn machine. dat probleem is inmiddels verholpen door wat andere instellingen in mach. bij de verkeerde (te lage instellingen van velocity en acceleration ) gaven de motoren een rare resonantie kreun. door hogere instellingen en de stroom te verhogen van de berger lahr d-450 drivers is het probleem verholpen.

De F1 cnc heeft volgens mij niet de rdm 564 motoren maar de pc-mill 50 die ik heb wel.
Je kan het beste even aan boutje vragen welke motoren de F1cnc heeft. die heeft er meerdere in zn vingers gehad..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door nonkel dw »

Ik zit nu te klooien met een profiler.
maar de z-as die schiet wat te kort.
Ik had graag een robuste machine waar ik metaal, alu , pvc, hout,....
me kan bewerken.

Echter weer ik niet wat te kopen.
Dat mijn wensen vervult worden en niet te duur is :)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door Mcgyver »

als je echt metaal en dergelijke wil frezen kan je het beste een "gewone"freesbank aanschaffen met een sterke spindle. i.p.v een profiler/router/portaalfrees.

Over het algemeen zijn de spindles in de laatst genoemde machines van kress of iets dergelijks hoog toerental spindles wat minder geschikt is om staal te frezen .

ALs je een machine hebt wat rond de 3000 toeren kan frezen met een behoorlijke opname dan ben je al een heel eind..
Een kress motortje kan hooguit freesjes opspannen tot 8 of 10mm. en dat toerental zakt gelijk als je een flink stukkie voorzet. zeker in staal.... en ik denk dat die lagertjes dat ook niet prettig vinden...


maar goed het gaat er om wat je ongeveer wilt maken, in welk formaat en in welk materiaal ongeveer....

Dan kan je het beste een keuze maken voor welk soort apparaat je moet kopen.

Met portaalfrees machines word het meest vlakke werkstukken gemaakt met in verhouding een groot oppervlak, en meestal word daarop kunststof , hout, en zachte metalen gefreest. die machines worden vaak van aluminium gemaakt.


Met een "normale"vertikale freesmachine kan in weze vanalles gemaakt worden en ook werkstukjes uit staal.
Deze machines zijn vaak voor een groot deel uit zwaar gietijzer wat een hoop stabiliteit met zich mee brengt..
Vaak zijn de toerentallen wat lager van zo'n machine maar is de spindle wel krachtiger.

Dus... keuzes keuzes hahah


succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
id046904
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2014 13:59

Re: Freestafel revizeren en ombouwen tot cnc

Bericht door id046904 »

Dit is mijn voorlopige ombouw van een oude rf30 naar cnc, voorlopig enkel x en y-as omgebouwd met ball-assen van 20mm diameter en een stap van 5mm. Ik gebruik nema 23 motoren 3Nm (3A). De stuur modules die ik gebruik hebben een tb6600hg aan boord. Deze modules werken in de originele setup niet goed. Er wordt aangegeven dat deze modules 5A peak kunnen geven. Bij eerste gebruik kon ik mijn motoren met de hand makkelijk tegenhouden. Na enkele metingen werd het duidelijk dat ik max 1.2A kon trekken uit deze modules. Na wat googelen vond ik de oplossing. Blijkbaar hangt pen 3 van de driver aan massa en d.w.z. dat de module zo ingesteld staat dat ze max 30pct van haar max stroom kan leveren. Ik heb dan pen 3 losgekoppeld van de print en pin 3 en pin 4 samen gesoldeerd. Let wel ik heb dit niet zelf gevonden. (ere aan wie ere toekomt). Met deze wijziging leveren de modules 3 maal meer stroom dan voorheen. Dit is ook voelbaar aan de temp dat de motoren nu krijgen. Vroeger hadden ze koud en nu loopt de temp op tot +/- 60 graden wat normaal is voor deze motoren. Bij sommige modules wordt de stroom beperkt wanneer ze gedurende bep tijd niet moeten werken, maar deze feature zit niet ingebouwd in mijn modules daardoor blijven ze altijd warm krijgen, werken of niet. Al bij al modules zijn nu sterk genoeg om hun werk uit te voeren.
Zie enkele bijgeleverde fotos van de ombouw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie