CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Kees,
Heb ik het goed voor dat deze nieuwe machine eigenlijk gelijk is aan de jouwe nu + een paar dingen die beter kunnen?
Zo ja denk ik dat we gerust de specs van jouw huidige machine als guideline kunnen zien.


ivm die 5mm scrapplate,
Natuurlijk is dat een goed idee. Maar dan kan je die T slots (of ander klem systeem) in het bed niet meer gebruiken of begrijp ik het mis?

Als je een stukje hardhout of kunststof vastmaakt op de 4 hoeken en die blokjes op dezelfde hoogte vlak freest met geblokkeerde Z, dan zal de werkelijke hoogte van die blokjes de afwijking aangeven. Blokjes meten en die afwijking moet je bijstellen. Het design van het frame moet dit natuurlijk wel toelaten.

Andere mogelijkheid is die gevreesde blokjes nu tussen het bed en het frame te leggen en het bed daarop aan te trekken. Die blokjes zijn dus op maat gemaakte shims geworden. Dan moet er niks meer ingesteld worden denk ik. Nu stel ik me de vraag of de stijfheid nog goed is. Misschien geen blokje gebruiken maar een plaatje over heel de lengte. Zo dun mogelijk ivm hoogteverlies. Zo hard mogelijk ivm compressie.

Die afstelling kan ook pas gebeuren wanneer de router of zijn definitieve plaats staat.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Danny »

arjanw schreef:Het staat een ieder natuurlijk vrij een parallel project te starten, wat een ' zo goedkoop mogelijke' of een 'chinese 6090 concurrent' op moet leveren. Ik daarentegen heb wel vertrouwen in de know-how van de topicstarter.
Goed idee.
Twee teams, het ene team bouwt een degelijke machine en het andere team bouwt een goedkope machine.
Een soort "build off" a la Discovery Channel. :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het moeilijkste gedeelte van de hele machine, de Y-wagen + Z-as zo goed als klaar is om definitief uitgetekend te worden, per onderdeel.
Alleen het vast lagerblok van Damen (groen) vind ik iets te groot op deze plek.. toch even kijken of een BK10 hier beter gaat passen.. Wordt vervolgd.
Dat paarse friemeltje is een stukje loodgieterswerk van 6mm koperpijp om het moerblok dat tussen de wagens ingeprakt zit toch te kunnen smeren.. Het standaard blokje met smeer nippel is er met draaien en trekken zo uit te halen. Op die plaats komt dan het pijpje. Gewoon er in persen en eventueel schoonmaken en goed verlijmen. Het nippeltje moet dan weer in dat pijpje komen. Stuiken van het messing pijpje en schroefdraad tappen of eventueel (hard)solderen.
Compacter kan ik het haast niet bedenken..

7478

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

audiomanics schreef:Alleen het vast lagerblok van Damen (groen) vind ik iets te groot op deze plek.. toch even kijken of een BK10 hier beter gaat passen.. Wordt vervolgd.
Ik ben er uit: het wordt de BF10 en BK10.. Er zit een nadeeltje aan en dat is dat de BK10 geleverd wordt met een 608 lager (8x22x7mm) en de Isel spindels standaard geleverd worden met een floating end van 10mm.
Gelukkig bestaan er een paar lagers die deze 608 kunnen vervangen en die ook nog redelijk goed verkrijgbaar zijn. Een is de 61900 met 10mm ID, 22 OD maar slechts 6mm lengte.. Een andere fraaie optie is een naaldlager als de NKI-10-16 van INA.. Deze heeft 10mm ID, 22mm OD en een lengte van 16mm. Dat kan mooi in het huisje en schuift ook mooi over het as-eind heen.
Dit probleem geldt overigens niet voor de Z-as want daar volstaat het om de schroefspindel alleen aan de bovenzijde in het vastlagerblok vast te zetten. De onderkant hangt gewoon vrij. Het hele ding is nog geen 30cm lang.
Die familie lagerhouders is ook voor de andere assen wel te gebruiken voor zover ik kan zien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Top..... dan moeten we dat even vastleggen in de Spec-sheet.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

De Z-as is, wat mij betreft af voor 99% (moet nog een kabelrups aan enzo maar dat is detail..)
Kan ik verder met de X-as en brugsupport
7480
Hier de wat moeilijker deeltjes die dus uitbesteed moeten worden aan iemand die al zo'n geval gemaakt heeft..
Ja leuk, kleine freesmachientjes maken..
7481

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door marcoooo »

Geweldig

en zo jammer dat ik alles al in huis heb voor de x en de Y as ronde geleidingen 25 mm en kogel omloop 25x5

maar deze Z-as ga ik waarschijnlijk wel gebruiken :shock:
same same but diffrent
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Even toolpaths gemaalt en gesimuleerd:
Z-Plaat
7484
(de gele stipjes zijn de locaties voor de gaten als er een 65mm freesmotor gebruikt wordt ipv een 80mm (De klem is kleiner)
En de Y-Plaat
7483
Met al die gaten zou je bijna denken dat het goudse- kaaskleurig moet worden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door wstoof »

audiomanics schreef:Er zit een nadeeltje aan en dat is dat de BK10 geleverd wordt met een 608 lager (8x22x7mm) en de Isel spindels standaard geleverd worden met een floating end van 10mm.
Gelukkig bestaan er een paar lagers die deze 608 kunnen vervangen en die ook nog redelijk goed verkrijgbaar zijn. Een is de 61900 met 10mm ID, 22 OD maar slechts 6mm lengte.. Een andere fraaie optie is een naaldlager als de NKI-10-16 van INA.. Deze heeft 10mm ID, 22mm OD en een lengte van 16mm. Dat kan mooi in het huisje en schuift ook mooi over het as-eind heen.
Een naald lager is ook de officele methode van ISEL zelf.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Zit ik dus helemaal niet zo gek met mijn denkbeelden.. da's mooi!
Alleen zie ik die naaldlagers nergens gebruikt worden ... misschien even verder zoeken, maar als ik de eigenschappen van naaldlagers goed begrijp zou dit een ideale toepassing zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat je die eigenschappen goed begrijpt Kees... Naaldlagers zijn prachtige dingen voor louter radiale krachen.. axiaal kunnen ze niets opnemen.. zijn dus derhalve uitstekend geschikt als loslager...
(even ter vergelijk.. in de primaire versnellingsbak-as van mijn Ducati 851 zit een naaldlagertje voor de drukstift van mijn koppeling.. die MOET axiaal kunnen schuiven om de koppeling te bedienen.. )
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Overigens is er een Kickstarter begonnen voor een opensource Frees werkbereik 350mm wide X 350mm

Voor rond de 1300 euro een riem aangedreven machine, gelukkig wel met vertragingenbakken dus wie weet een goede balans tussen hoge ijlsnelheden/acceleratie en kracht

http://www.kickstarter.com/projects/196 ... n?ref=live

Greezt,

Markus
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Kan aan mij liggen maar ik mis waarschijnlijk compleet de relevantie met dit topic :?:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Uhhh

ok misschien doe ik hier wat fout, dit topic heet

Portaalfrees Project (open source)

en het kickstarter project heet

OSCNC - Open source CNC Machine using Mach3 / Linux CNC

beide zijn portaalfrezen en beide zijn open source

heeft wat met elkaar te maken toch ? ;-)

Greezt,

Markus
Plaats reactie