Home en limit switches

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Home en limit switches

Bericht door DaBit »

Ik heb op m'n X-as 1 switch zitten die X=0 en X=max pakt. Op de Y-as 2 switches want dat was mechanisch makkelijker. En op de Z alleen voor Z=0, dus helemaal bovenaan. Z=-max heeft weinig zin; de freeskop of boorkop duikt toch eerder het bed/klem/werkstuk in.

Diezelfde switches gebruik ik ook als homeswitch voor de assen. Het maakt immers niks uit waar die homeswitch zich nou precies bevind zolang de machine maar weet waar. Ik gebruik 3 aparte ingangen voor X, Y en Z, dan kan het homen van de assen tegelijkertijd in plaats van elke as na elkaar.

Na het homen doet normaal gesproken de software-limiet z'n werk en worden de limietswitches niet meer geraakt. Maar nodig blijven ze wel; als de machine ooit om wat voor reden dan ook stappen mist dan werkt die softwarelimiet ook niet meer...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door diode »

hugo stoutjesdijk schreef:
diode schreef:De home richting kun je in USB-CNC instellen. Zodra de machine gehomed is werken alle schakelaars als eindschakelaar.
Dat is dan een voorloper van de software limitswitch en geen noodstop-eindschakelaars.
Hoeven dus niet te functioneren als de software vind dat de machine door moet lopen.
Daar heb je gelijk in, het blijven softwarematige eindschakelaars. Als je ze echt via het noodstop relais wil hebben dan werkt het op deze manier niet.
Ik vraag me wel af hoe dit bij profi besturing zit. De eindschakelaars worden altijd op de I/O van de besturing aangesloten, niet op het noodstop relais. De besturing is wel weer met het noodstop relais verbonden.
Volgens mij zit het in de meeste besturingen ook softwarematig omdat je bij de IBS van de besturing zelf kunt instellen op welke I/O de eindschakelaars zitten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door skillalot »

Bij professionele machines zitten de eindschakelaars op de servoregelaar aangesloten, bij een eindstop stopt de drive en geeft een error naar de rest van de besturing.
Nakmans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 feb 2013 12:51
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door Nakmans »

floriske.nl schreef:Dank voor het meedenken allen! (speciaal voor leopard mét uitroepteken ;-) )

En verder denk ik dat ik een separaat circuit (buiten de CPU5B om) van in serie geschakelde NC sensoren ga maken welke de voedingsspanning onderbreken (relais) als de machine buiten zijn bereik loopt.
Hou er dan wel rekening mee dan je de assen nog handmatig kan bedienen, als een van de assen
op de switches loopt krijg je er niet eerder beweging in totdat de switch weer vrij is.

Een servoregelaar weet aan welke zijde de switch schakelt, je kan dan alleen de andere kant op
met jogging.

Ik zou persoonlijk vertrouwen op de USBCNC print, je gaat (hopelijk) niet je assen aandrijven
met een paar KW. Zoals eerder geschreven, een rubber blok als extra veiligheid is voldoende.
Minds are like parachutes, they only function when they are open..
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door floriske.nl »

Dat is volgens mij een kwestie van het probleem opsporen en oplossen en daarna het voedingsrelais even "handmatig" bekrachtigen zodat je de machine terug kan joggen buiten bereik van de switches.

Dit kan ofwel echt handmatig (er zijn relais waar je het contact met de hand kan sluiten) ofwel met een parallel circuit voor de spoelspanning met een pulsdrukker. Deze laatste optie zorgt echter weer voor een extra storingsgevoeligheid, blijft de pulsdrukker "plakken" dan heeft het circuit van limit switches geen nut meer.

Een andere optie is het relais tijdelijk overbruggen met bijvoorbeeld een schakelaar, maar ook hier geld weer dat als de schakelaar blijft hangen of verkeerd staat het het circuit van limit switches geen nut meer heeft.

Ik wil de machine straks wel af en toe "alleen" kunnen laten dus een separaat circuit dat de voedingsspanning schakelt naast USBCNC/EdingCNC lijkt me in dat geval toch geen verkeerde optie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Home en limit switches

Bericht door DaBit »

Je kunt het ook 'te mooi' maken he?

Je moet al serieus stappenverlies hebben wil je in de buurt komen van die limitswitches want daarvoor houd je besturing wel voor je in de gaten dat je niet buiten het toegestane bereik gaat (ik neem tenminste aan dat je in edingcnc ook het bereik van je machine op moet geven en dat-ie dat zelf ook in de gaten houd).

Heb je serieus stappenverlies dan heb je je limitswitches nog, via de software van edingcnc. Werkt dat ook niet, tsja, dan kun je tegen een mechanisch eind aan lopen. Wat met stappenmotortjes ook nog niet zo'n ultieme ramp is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door DirkSchipper »

Hmmm, ik ben zo'n newbie die probeert alles te lezen.
Even verwoorden om te zien of ik het goed begrepen heb ...

* je kunt met limit-switches niet alle ellende voorkomen, want als de software anders 'denkt' dat de switch aangeeft, gaat het toch verder. Daartegen helpt alleen: zelf erbij staan een opletten en zonodig op de noodstop rammen. Alhoewel, dan moet die noodstop wel de voedingsspanning afschakelen, want anders kan de software nog steeds zingen "Wij zullen doorgaan ...".
* NC is beter dan NO omdat je daarmee een kabelbreuk elimineert.
* inductieve schakelaars zijn minder gevoelig voor storing dan mechanische (vuil etc.)

Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken:
* waarom zou ik voor NPN of juist PNP kiezen?
* net als bij lineaire geleidingen en kogelomloopspul zijn de Chinese inductieve schakelaars een forse factor goedkopen. Bij dat mechanisch spul zie je dan dat het vuil is (eerst schoonwassen), er kleine beschadigingen zijn, ... Bij dit soort elektronisch spul zal dat ook vast zo zijn, alleen kan ik me er geen voorstelling bij maken waar ik dan aan moet denken ... Jullie wel?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door ruudpg »

Helaas Dirk, het is precies andersom,

Als je software denkt dat er nog ruimte is om te bewegen, maar in werkelijkheid is die ruimte er niet meer, bijvoorbeeld door stappenverlies, dan zal een softwarelimit de machine voorbij het eindpunt laten bewegen, maar juist een limitswitch schakelt op dat moment en zal de machine stopzetten.

De keuze tussen NPN of PNP wordt volgens mij eerder bepaald door het type dat vereist wordt door je besturing,
maar wellicht weet iemand anders dat beter!?!

NO of NC is wel een eigen keuze, en afhankelijk van de inbouw en detectie wijze waar je voor kiest kunnen ze beide veilig werken en draadbreuk detecteren. Zelf heb ik NO-type. Als er geen materiaal wordt gedetecteerd krijgt de besturing geen signaal en dus stopt de besturing, dus ook bij draadbreuk = geen signaal = stoppen. Hierbij moet je dus wel bijvoorbeeld een strip monteren over het volledige werkbereik die de naderings schakelaar dan kan zien.

Over het "Goedkope" chineese spul zoals inductieve benadering schakelaars moet je jezelf bedenken dat wat je hier lokaal koopt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komt, alleen zit er voor een prijsverhoging van pak-hem-beet 200% dan een mooi doosje om, als je geluk hebt...

Een mechanische schakelaar is gevoelig voor vuil, maar als je metaal freest en er komt restmateriaal bij de inductie schakelaar terecht, kan hij daar natuurlijk ook op reageren, maar voor houtstof bijvoorbeeld zijn ze weer volledig ongevoelig, maar met beide typen schakelaars is het natuurlijk ook belangrijk om dit al in de gaten te houden als je het gaat inbouwen.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door DirkSchipper »

Je hebt gelijk.
Ik doelde op de situatie dat de software die switch negeert.
Kortom: je kunt geen 100% save systeem bouwen.

Verder bedankt voor je reacties.

Dirk.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Home en limit switches

Bericht door Ian »

Je kunt de limitschakelaars ook de voeding laten onderbreken
Vaak zit er op de drivers wel een ingang voor
Dan weet je zeker dat het stopt met draaien
En heeft de software er niks mee te maken
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door floriske.nl »

Of je schakelt de 230V voedingsspanning met een relais (zie mijn eerder geposte schema), geen tussenkomst van software of je drivers.

Ook een relais kan blijven plakken, maar dat gebeurt niet heel vaak.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Home en limit switches

Bericht door audiomanics »

ruudpg schreef:maar als je metaal freest en er komt restmateriaal bij de inductie schakelaar terecht, kan hij daar natuurlijk ook op reageren.
Dan moet je toch al een behoorlijke hoop ferro metaal opstapelen wil dat ding daar op reageren.
Maar als je krullen van 10mm breed en 1mm dik afdraait ( :shock: ) kan 't er op reageren.. Dan is het tijd om eens na te denken of je die sensoren niet eens ergens anders zou moeten plaatsen..
Gewoon wat spaantjes die van de frees afvliegen zullen 'm echt niet trippen.. (ja, zelfs al opzettelijk geprobeerd te laten doen... niks dus.. Kan, mijns inziens als fabeltje bestempeld worden)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie