Goede gehoorbescherming?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat is met name het risico met die gele schuimpies.. alles wat aan je handen zit.. gaat mee je gehoorgang in.. ik HAAT die gele dingen..

Ik gebruik al zeker 15 jaar Otoplastieken.. die dingen moet je regelmatig schoonmaken.. je trekt toch ook regelmatig een schone onderbroek aan?.. of wacht je daarmee ook tot je em met een plamuurmes van je kont moet schrapen?.. :lol:
je oren "uitbaggeren" met een wattenstaafje is ook wel eens handig..

Bovendien, krijg je bij een setje Otoplastieken meestal ook wel een "schoonmaaksetje" of in elk geval een pinnetje om de ergste bagger uit je doppen te halen..

Zie het als met Contactlenzen.. die maak je ook dagelijks schoon.. die leg je niet zoals je bril (lees oorkappen) gewoon op je nachtkastje..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door DaBit »

Ik ben een viezerik; ik sabbel altijd eerst even op die dingen zodat ze moeiteloos in m'n oren glijden. Dat houd ze ook best redelijk schoon; die keren dat ik ze extra schoonmaak is meer voor het ontsmetten dan omdat ze zo ranzig zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Sven »

Zo, het heeft effe geduurd maar het is gelukt.
Ik heb twee conclusies:

1 Als je 'm snel wilt hebben, ga dan niet naar een winkel. Die weten niet wat het is. Peltor? Oh. Welk type zegt u?
Internetshop dus.

2 Peltor x5a, Superding.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door floriske.nl »

Ik heb ook zien kijken naar oorkappen van Peltor, maar heb geen idee welke demping Ik moet kiezen.

Ik neig naar de Bullseye III met 35Db SNR voor slechts 23,95 of de Optime II met 31Db voor 19,95 , maar vraag me af of dit niet teveel dempt.

Bij freeswerk met de bovenfrees werk ik op gehoor. Je hoort wel of een frees lekker loopt of niet.

Ik vraag me af of dit bij 35Db of 31Db demping nog steeds goed te horen is.

Hetzelfde geld straks bij m'n cnc machine natuurlijk. Ook daar wil ik kunnen horen of de machine lekker loopt.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Mcgyver »

kan je mbeter aangemeten oordopjes nemen


sound barriers waar je het obver hebt dempen wel geluid maar noiet voldoende op de schadelijke frequenties..

aangemeten oordopjes beschikken over filters.. dopjes passen in je oor en laten een gedeelte van het "spraakgebied: door..

je kan met die dopjes wel praten en je hoort bepaalde dingen maar je gehoor word beschermd tegen de te harde frequenties die je gehoor beschadigen...

bovendien kunnen oordopjes getest worden op "lekken" sound barriers niet... waardoor je alsnog schade kunt oplopen als deze niet goed aansluiten .

je kunt niet afgaan op je gevoel als het gaat om schadelijk geluid... zo van het klinkt minder hard dus mn gehoor word niet beschadigd... das wat onze doppenboer heeft uitgelegd :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door wilfred1970 »

Of hoorapparaatje uitzetten/volume dempen, als het al te laat is.....:(
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door floriske.nl »

Ik heb voor de motor een setje Alpine Motosafe besteld:

http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motosafe/

De gele dempers die daar bij zitten hebben dezelfde demping als de Worksafe dopjes:

http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/worksafe/

Ik werk hooguit een paar uurtjes per week met machines en hoop eigenlijk/ga er van uit dat deze afdoende dempen.
Plaats reactie