Nullen van de X Y en Z as

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:een toolsetter die je op je werkstuk zet bijvoorbeeld.. die snap ik echt niet.. een toolsetter staat VAST op je tafel..
Daar kan ik me juist heel goed een beeld bij vormen: even een verhaaltje "neem nu mijn geval":
Met enige regelmaat probeer ik iets leuks te maken in hout. De planken die ik gebruik zijn afgeschaafd op 17mm dikte.. Als ik ze na meet varieert dat per plank gemiddeld tussen de 16,3 en 17,2mm .. oorzaak?? de vandiktebank is toch van behoorlijk goede kwaliteit (zo'n 2000 kilo geval, massief gegoten staal enzo..).
Als ik dan iets leuks in de oppervlakte wil frezen moet ik de oppervlakte natuurlijk als nulpunt nemen, want het grafeer en freeswerk gaat de diepte in..
Hoe dik de plank de plank dan daadwerkelijk is, is niet belangrijk (als hij maar dikker is dan dat ik diep ga frezen)
Als ik nu een toolsetter heb van, zeg 25,4mm dik en die zet ik OP mijn werkstuk, dan weet ik dat ik bij contact (na een G38.2 Z-100 ofzo) de onderkant van de frees exact op 25,4mm boven het materiaal staat en dat mijn Z=0 dus de bovenkant van het materiaal is.
Als ik na het hele gebeuren het werkstuk wil uitfrezen hoef ik me ook niet heel druk te maken om de dikte van de plank: In de software zeg ik gewoon dat de plank 17mm dik is en dat ik dus 17mm diep moet frezen om 'm los van het materiaal te krijgen..
Nu zet ik mijn toolsetter OP het BED. En bepaal het punt 25,4mm boven het bed. Om nu absoluut niet in het bed te frezen zeg ik dat het punt 0,1mm boven het bed overeenkomt met -17mm .. reken reken.. Dus dat is het punt van contact (ook weer na G38.2 Z-100) gelijk aan 25,4 - 17 -0,1 = 8,3 =mm . Daarna nog even een relatieve beweging van Z+1.7 (G91 G0Z1.7 G90) en mijn frees staat dan keurig op ongeveer 10mm boven het materiaal maar exact 27,1mm boven het bed..

Juist omdat de dikte van het materiaal niet op voorhand bekend is, ook nog wat afwijkt En voor het uiteindelijk werkstuk ook niet cruciaal is, is het meten tov het bed niet relevant in die gevallen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik werk zelden met materiaal van gelijke diktes.. maar.. strikt genomen gebruik je em dan niet als toolsetter.. maar als nulpuntverschuiver.. en dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.. maar die handeling moet je dan met elk nieuw gereedschap herhalen..

Dat moet ik met een Toolsetter ook wel.. maar dat gaat automatisch.. ik zet er een nieuwe frees in, en omdat in mijn tooltabel de lengte van het gereedschap ook ingevuld wordt, hoef ik naderhand niet meer op mijn werk te nullen... dat doe ik maar één keer...

op de meeting laat ik het wel zien.. :)

Momenteel is het helemaal leuk... Y0 ligt op het hart van de 4de as.. X0 is de "borst" van de opname, en Z0 ligt ook op het hart van de as.. ik ben tandwielekes aan het frezen.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:ik zet er een nieuwe frees in, en omdat in mijn tooltabel de lengte van het gereedschap ook ingevuld wordt, hoef ik naderhand niet meer op mijn werk te nullen... dat doe ik maar één keer...

op de meeting laat ik het wel zien.. :)
Misschien gaat dan het licht bij mij branden.. ik snap het al heel lang niet namelijk...

Als ik nu een freesje in de kop klem steekt het de ene keer 25mm uit.. een andere keer weer 27mm of misschien zelfs 35mm maar nooit hetzelfde (als ik de freesjes doordruk tot de aanslag steekt er maar een paar mm uit en klem ik op de snijvlakken... en dat moet natuurlijk niet..).. Dus als ik dan de freeslengte in de tooltable zet moet ik dat iedere keer weer gaan doen... toch??
Als ik nu wist dat freesje 1/8" nr 2 altijd even ver uit de kop stak heb ik tenminste nog een referentie met Z-home..
Maar dan nog.. Als mijn materiaal de ene keer 15mm dik is en ik moet een kamertje van 3mm diep frezen. En de andere keer is het materiaal maar 14,3 mm dik.. Hoe weet het machien dan dat hij nu 0,7mm dieper moet graven???

En als ik bijvoorbeeld mijn freesmotor even in zijn klem verschuif (kan wel eens handig zijn bij diep werk in een kom bijvoorbeeld)... moet ik dan alles weer opnieuw doen??

Ja-arie ook ik kijk wel dom, maar ben niet slim...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ten eerste is bij mij "by default" de bovenkant van mijn werk Z0 (eventueel + een beetje overmaat voor nabewerking ) bij "plat werk"terwijl bij werk in de 4de as de centerlijn Z0 is.. en Y0..

Ik heb momenteel de Toolsetter nog niet klaar.. dus staat ie er nog niet op, en "Smokkel" ik nog een beetje zoals velen met mij..
Ik zet elke nieuwe tool op het werk om de Z-0 in te stellen.. maar.. eigenlijk klopt dat niet.. want mijn werkelijke Z0 veranderd niet.. de lengte van mijn tools veranderd..

Zodra mijn Toolsettertje klaar is.. dan wordt er ook niet meer genuld met een freesje op het werk, zonder deze eerst op te meten met de Toolsetter.. die meet immers hoe lang het tooltje is.. zet dat weg in de tooltabel, en als ik dan een freesje wissel.. dan meet ik em op met de Setter.. en that's it.. kan em zo in ijlgang naar een tiende boven mijn werk sturen..

in wezen maakt het niet uit waar je je nulpunt legt.. soms is het handig om em halverwege je werk te leggen.. soms de onderkant.. maar meestal wel de bovenkant..
Blijkbaar Kees, zet jij je werk Z0 op de onderkant.. gezien deze kreet..
Als mijn materiaal de ene keer 15mm dik is en ik moet een kamertje van 3mm diep frezen. En de andere keer is het materiaal maar 14,3 mm dik.. Hoe weet het machien dan dat hij nu 0,7mm dieper moet graven???
Simpel.. dat hoeft je machien niet te weten.. 't zal em an ze hol klontere dat je werkstukje 0.7 mm döner is.. als je Z0 op de bovenkant knoopt.. dan maakt het geen bil uit dan prog je 3 mm diep.. en klaar is kla.. Kees.. je moet er dan echter wel rekening mee houden dat als je met een onderdeeltje van 14.3, 15 mm diep gaat staan grondverzetten.. dat je wel een mijnschacht in je freestafel aan het hakken bent.. als je een spoilboard gebruikt?.. Lèkkâh Boeiûh!.. maar als dat niet het geval is.. ja.. dan heb je een probleem.. en dat wil je niet.. want dat moet je elke keer weer aanzien als je bij je machine komt.. en elke keer weer uitleggen als iemand anders je machine onder ogen krijgt.. ( ik baal ook al 5 jaar van die buts in't bed omdat een 6 mm bolkop besloot de VOF Kabaalstra te verlaten en voor zichzelf te beginnen als Bolkop & bekijk'tmaar.. en goed.. buts in mijn bed.. Køt...

als je een z-sledemotorhoogteverstellingstechnologyapplycationsytemdevice hebt, in combinatie met een toolsettert.. dan kalibreer je het geheel best in de lage stand.. zou je dan de motor omhoog schuiven.. dan zie je negatieve waarden,, of heel kleine waarden in je tabel verschijnen.. dan weet je dat je dan je motor omhoog moet takelen.. liekmeduudlijk.. :lol:

Ik ga even weer wat tekenwerk verszetten.. en de koffie verzetten.. maar 't kan zomaar andersom wezen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: Blijkbaar Kees, zet jij je werk Z0 op de onderkant.. gezien deze kreet..
Nou Nee.. tenminste niet als ik vanaf de bovenkant in het meteriaal wil gaan werken.
Maar ik begrijp weer uit het verhaal dat als de bovenkant van het materiaal bekend is (Z0) en ik vervolgens de toollengte ga meten, die volgens mij berekend wordt uit de gemeten Zhome en het triggerpunt van de toolsetter plus of min een vaste offset (bijvoorbeeld de hoogte van de toolsetter en misschien nog iets..)
Dan kan ik inderdaad terug gaan met een nieuwe frees, met een nieuwe lengte naar dat ene Z0 punt.
Dat is handig als je op EEN werkstuk een freesje breekt of gewoon wil vervangen, of misschien met een ander soort freesje verder wil gaan..
Maar ik gebruik een en het zelfde freesje voor honderden werkstukken en daarvan ligt de Z0 op honderden verschillende posities die absoluut geen enkele relatie hebben met welke toolsetter of fleeslengte ook..

Het enige waar ik de onderkant van het materiaal als Z0 (eigenlijk Z-17.1) gebruik is voor het uitsnijden waarbij ik dan keurig een tiende boven het bed blijf.. (voor hout meer dan zat en bij aluminium zit daar meestal nog een beschermfolie van die dikte die dan net aangetikt wordt)

Ja ik heb ook enorme butsen in mijn scrapplate maar dat werd toen veroorzaakt door alle ellende die ik had met een PC op USBCNC. Dat is nu gelukkig helemaal uit de wereld..

Misschien hebben we het wel over hetzelfde.. kunnen we op de CNC-dag nog eens een boom over opzetten misschien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

op zich maakt het geen moer uit hoe veel verschillende Z0 punten je hebt.. dat stel je gewoon per werkstukje in..

de gereedschapmeting met een toolsetter wordt inderdaad verrekend aan de schakelhoogte van de Toolsetter in machine coordinaten, in vergelijk met de positie van de kop in machinecoordinaten..

om kort te gaan.. stel dat je de gereedschaplengte meet vanuit de spilneus (=onderkant spanmoer) dan is de lengte : Positie Z-as - hoogte taster vanaf het bed

dus.. zeg dat je spil op machine coordinaat Z50 staat, en je toolsetter is 20 mm hoog.. dan is je toollengte 30 mm..
als je op die manier meet.. dan kun je met een gemeten frees je Z0 vastleggen op je werk.. ik doe dat met een 10 mm toolbitje.. ik jog met mijn gereedschap tot boven het werk, minder dan 10 mm hoog.. dan schuif ik het toolbitje tegen de frees, en ik jog met het handwiel langzaam omhoog..tot het toolbitje strak onder de frees doorgaat.. dan F12-F3-F4 Z=10.. klaar.. dan ligt Z0 op mijn werkstuk.. wil ik een overmaat van 0.25 mm , dan stel ik 10.25 in met het nullen..

ga ik nou een tool wisselen.. dan meet ik em meteen op.. stuur ik em dan naar Z0.25, dan staat ie dus 0.25 mm boven mijn werk..simpel..met de toolsetter hoef ik niet meer handmatig alle tools op mijn werk te nullen.. meten gaat halfautomatisch.. makkelijk zat..

Ik heb in het verleden wel seriewerk staan doen.. onderdeeltjes met meerdere frezen bewerkt.. klaar met frees 6, en moet Frees 2 erin?.. dan gaat de kop omhoog ( heb ik zo geprogrammeerd ( G00 G53 Z0 ) mijn machine Z0 is met de spil in de hoogste stand.. dan wissel ik mijn freesje, geef de lengte globaal in de dialoog ( rolmaatje voldoet ), druk op start, de machine gaat zijn tooltje meten, en gaat dan meteen verder met frezen..
zo kon ik dus ook met CAM gegenereerde programma's met meerdere gereedschappen automatisch aflopen.. ik hoefde alleen maar Freesjes te wisselen..
Gebroken freesjes?.. zelfde verhaal.. stoppen.. frees omhoog.. MDI Gosub Mtool (Measure Tool) Enter Heien.. dialoogje.. lengte ingeven.. enter.. meten klaar?.. F12 F4 F4.. kachelen met die bak..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

't begint me te dagen... 't is eigenlijk precies wat ik ook al schreef: als je bij EEN werkstuk meerdere freesjes wil gebruiken meet je eerst de oppervlakte (Z0) en vervolgens hoef je voor de volgende freesjes alleen de lengte te meten (in relatie tot die eerste frees is dan de Z0 ook voor die freesjes bekend)

Voor mij dus niet echt van enig nut want ik gebruik meestal maar 1 frees voor de bovenkant.. Dan is dat toollengte bepalen een extra handeling waar ik verder toch niets meer mee doe..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door ruudpg »

Misschien wel een hele domme gedachte van mij, maar is het niet zo dat uiteindelijk alle maten en afmetingen worden gerelateerd aan de home-positie en het bereik van je machine?

Dus, stel voor je Z-as:
De Home-positie is de hoogste stand van de Z-as en het bereik is 400mm
Als je nu een werkstuk op je bed legt van 50mm dik, dan is de bovenkant hiervan Z=0, maar de machine rekent dit op de achtergrond als een machinecoordinaat uit en dus is het eigenlijk Z=350 kortom de machine rekent met verschillende Z-waarden die aan elkaar gerelateerd zijn, daardoor weet de machine bijvoorbeeld dat 400-350=50 en dat hij daardoor niet IN je bed gaat frezen omdat dit buiten het werkbereik van de machine ligt, en deze Z-waarde kan je vervolgens weer beinvloeden door er de extra variabele bij in te brengen van de toollengte of de hoogte van je toolzetter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ruud,

Ik kan daar kort over zijn.. en daar wil ik het dan ook graag bij laten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Whoeha.. kijk mij eens lollig zijn..

Maar.. inderdaad.. ALLES is gerelateerd aan je machinecoordinatensysteem, je werkbereik, offsets van tools, coordinatenstelsels, verplaatsingen, rotaties, verschalingen ALLES...

't is niet dat je machine beschermd wordt tegen in je bed frezen, of je zou een extra No Entry Zone moeten hebben.. zoals de toolchanger collision Area in EdingCNC, maar.. dat beschermt je nog steeds niet tegen door je klemmen heen frezen..
Zelf de boel in de gaten houden, is wel beter..

Maar.. je rekenwerk klopt.. als je Z as nulpunt op 400 ligt, en je werkstukje op je bed is 50 mm hoog, en je hebt een freesje dat 20 mm uitsteekt, dan ligt de Z0 op 50+20= Z 70 in machine coordinaten.
Bij mijn machine is het andersom.. ik heb Machine Z0 bovenin liggen.. en ik kan 170 naar beneden.. mijn Z0 ligt dan op -170+50+20=-100
't rekensommetje blijft hetzelfde..

't is geen schande als je als hobbyist geen benul had van het belang van je machinecoordinatensysteem, er zijn genoeg professionals die er ook geen sjoege van hebben.. geloof me.. :mrgreen:
Plaats reactie