automatisch homen werkt(e) niet

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

automatisch homen werkt(e) niet

Bericht door keesfrees »

nu heb ik dus de eindschakelaars aan de gang en dacht ik "even" te gaan homen
maar helaas dus
ik doe :
enable drives ( ik kan dan joggen )
dan F2 vanuit het hoofdmenu
dan F2,3,4,8 . .
er gebeurd niets
het is vast iets "wat je even moet weten" maar ik kan er niet achter komen
wie kan me in de goede richting sturen
bvd !
Laatst gewijzigd door keesfrees op 07 okt 2013 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door audiomanics »

Heb je op het tabblad "Setup" wel een snelheid ingevuld voor "Home Vel/Dir" ?? een min is in negatieve richting.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door keesfrees »

dank je wel !
dat zal het zijn, ga ik morgen proberen
met deze kennis kan ik het idd vinden in de handleiding nu :->
morgen verder
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door keesfrees »

het homen van alle assen werkt nu
ik zou er een heel verhaal over kunnen houden, maar wat ik me nu vooral afvraag is waarom het joggen zo traaag blijft gaan
de calibratie van de assen zit nu aardig in de buurt
als ik via het MSI scherm een commando geef met F<groot getal> dan schiet het nog niet op
iemand een idee hier over ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien bij instellingen homesnelheid aanpassen?
Het is gebruikelijk dat je met een lagere snelheid homed, anders schiet die machine met topsnelheid over je home punt, en dat zou wel eens te ver kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door JohnnyBerg »

keesfrees schreef:maar wat ik me nu vooral afvraag is waarom het joggen zo traaag blijft gaan
Het ligt eraan hoe het joggen is geïmplementeerd: als het via een G0 commando gaat, dan neemt ie de snelheid die in de machine is vastgelegd. Dat kun je dan ergens in de software instellen.
Als er gejogd (is dat een goed werkwoord?) wordt via een G1 commando, dan moet je of de snelheid meegeven, of bij initialisatie een default snelheid instellen.

Verder zou je nog eens naar je acceleratie kunnen kijken. Die kan zo laag staan dat je nooit je normale snelheid bereikt.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door ruudpg »

Wat ik vermoed is dat je het joggen bedoeld via het aparte menu-tje en dan met de pijlen joggen, dit gaat bij mij ook erg langzaam, via een G0 code is geen probleem, dan pakt hij de maximaal ingestelde machinesnelheid.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door audiomanics »

Joggen met de pijltoetsen gaat gelukkig langzaam. Als je tegelijkertijd de CTRL toets indrukt gaat het heel wat sneller en als je de SHIFT-toets indrukt ga je op max speed.. dus wel fijn dat het normale joggen niet zo snel gaat want dan kun je redelijk in de buurt parkeren en dan met F9-F9 en je handwiel precies, stapje voor stapje joggen..
Het is dus een kwestie van samen met de CTRL- en Shift-toets over je bed heen bewegen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In het jogmenu staat ook nog een F[...] wat heb je daar dan staan ?
En wat staat er in je tabblad bij home snelheid ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: automatisch homen werkt(e) niet

Bericht door keesfrees »

dank allen voor meedenken !
goede tips, ga ik direct proberen, hoe kan het nu toch zijn dat ik die niet gezien heb in de handleiding ?
gisteren had ik een heel lijstje vragen/opmerkingen gemaakt waar van ik er een groot deel later al weer opgelost had, ik probeer het forum niet te overvragen :-)
zodat er ruimte overblijft voor de echte vragen
maar ik zie ook dat schermafdrukken in de handleiding niet altijd overeenkomen met wat ik zie in de software
probleem is dat er best veel (!) instellingen zijn waarvan ik de functies moet leren kennen
dus veel experimenteren :-)
en zo kom ik nog al eens door de eindschakelaars heen
de stappenmotorssturingen stond bij levering op de laagste stroomsterkte, dat laat ik even zo, weinig kracht, handig voor experimenten
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: automatisch homen werkt(e) niet

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef:en zo kom ik nog al eens door de eindschakelaars heen
Ja, daarom moet je niet tegen eindschakelaars lopen maar erlangs. Op het moment dat de schakelaar getriggerd wordt gaat de afremfase in.. Afhankelijk van je snelheid en decelleratie is die afstand groter of minder groot, maar altijd nog enige mm tot centimeters. Alleen in de functie als limitswitch stopt de besturing abrupt.
Maar je moet je werkbereik ook in de software ingeven. Daarmee is de functie van een limitswitch overbodig want dan kun daar niet eens onbedoeld komen (als je niet honderden stappen verliest tenminste... in dat geval moet je toch even serieus naar andere zaken gaan kijken)... bij mij staat de functie limitswitch dus gewoon op uit en gebruik ik de eindschakelaars alleen voor het homen (mijn eindschakelaars zijn proximity-sensoren... bijna net zo goedkoop, veel betrouwbaarder en nauwkeuriger.. ik heb er ook maar drie actief: -X, -Y en +Z )
Oh ja nog even ter info: mijn proxy's worden op ongeveer 15mm van de kant getriggerd.. mijn homepositie ligt dus ca 15mm van de limit af.. Mijn machinebereik loopt dan van -15 tot +925mm voor de X.. En daar tussen kan ik dus overal mijn werkstuk leggen, met zijn eigen nulpunten.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie