Weer een BF25L ombouw
Moderator: Moderators
Weer een BF25L ombouw
Ook ik ga maar eens een BF25L ombouwen.
Ik heb er vorig weekend een voor een mooie prijs kunnen kopen, en gelijk maar mee aan de gang gegaan.
Dit is hij, opgehaald in leeuwarden, 2 uur heen en 2 uur terug rijden, maar dat mag voor deze prijs :)
Thuis gelijk met 2 man uit de auto getilt, met een karretje naar de schuur gereden, en daar met heel veel pijn en moeite weer op de onderkast gekregen. Van de kast af de auto in gaat makkelijker als andersom heb ik wel gemerkt
De volgende dag al gelijk uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe we dit gaan ombouwen.
Na een beetje grofweg afgetekend te hebben wat er allemaal weg moet, vandaag maar eens naar het werk gereden om daar wat te hobbyen. Dus de voet onder de waterjet en het grootste stuk wat weg moest daarmee weggehaald.
Vervolgens met een oud kogelomloopje erbij wat passen en meten, en vervolgens met een lange 20mm ruwfrees erdoor om eens wat ruimte te maken.
Uit het zadel ook wat materiaal weggehaald om ruimte te maken voor de KO-moer, en onder het bed de boel een beetje vlakgemaakt en ook iets meer ruimte gemaakt. De flens van de KO-moer zal hier afgeslepen worden tot aan het ronde deel van de moer zelf, deze heeft nu bijna 2mm speling met de onderkant van het bed gekregen door deze sleuf te frezen.
En de boel opmeten en uittekenen, zodat ik kan zien wat ik aan onderdelen nodig heb en wat er allemaal gemaakt moet worden.
Motoren die ik ga gebruiken komen van mijn oude machine af, en zijn 2,8nm Nema34. Deze zullen waarschijnlijk wel voldoen, en zo niet dan kan ik ze altijd nog verwisselen met zwaardere nema34's. Als besturing zal het waarschijnlijk mach3 worden.
Ik heb er vorig weekend een voor een mooie prijs kunnen kopen, en gelijk maar mee aan de gang gegaan.
Dit is hij, opgehaald in leeuwarden, 2 uur heen en 2 uur terug rijden, maar dat mag voor deze prijs :)
Thuis gelijk met 2 man uit de auto getilt, met een karretje naar de schuur gereden, en daar met heel veel pijn en moeite weer op de onderkast gekregen. Van de kast af de auto in gaat makkelijker als andersom heb ik wel gemerkt
De volgende dag al gelijk uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe we dit gaan ombouwen.
Na een beetje grofweg afgetekend te hebben wat er allemaal weg moet, vandaag maar eens naar het werk gereden om daar wat te hobbyen. Dus de voet onder de waterjet en het grootste stuk wat weg moest daarmee weggehaald.
Vervolgens met een oud kogelomloopje erbij wat passen en meten, en vervolgens met een lange 20mm ruwfrees erdoor om eens wat ruimte te maken.
Uit het zadel ook wat materiaal weggehaald om ruimte te maken voor de KO-moer, en onder het bed de boel een beetje vlakgemaakt en ook iets meer ruimte gemaakt. De flens van de KO-moer zal hier afgeslepen worden tot aan het ronde deel van de moer zelf, deze heeft nu bijna 2mm speling met de onderkant van het bed gekregen door deze sleuf te frezen.
En de boel opmeten en uittekenen, zodat ik kan zien wat ik aan onderdelen nodig heb en wat er allemaal gemaakt moet worden.
Motoren die ik ga gebruiken komen van mijn oude machine af, en zijn 2,8nm Nema34. Deze zullen waarschijnlijk wel voldoen, en zo niet dan kan ik ze altijd nog verwisselen met zwaardere nema34's. Als besturing zal het waarschijnlijk mach3 worden.
Re: Weer een BF25L ombouw
mooi werk sacha!
wel erg spannend om dat onderdeel zo eff eonder de waterjet je leggen
ondanks dat er velen voor je zijn geweest ben ik erg benieuw naar je vorderingen!
wel erg spannend om dat onderdeel zo eff eonder de waterjet je leggen
ondanks dat er velen voor je zijn geweest ben ik erg benieuw naar je vorderingen!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
Ik ben zelf ongeveer op het zelfde stadium... ben benieuwd!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Weer een BF25L ombouw
Kijk eens aan. Daar is hij dan. En lekker bezig al!
Ik zelf heb voor de X en Y as Nema 23's 3nm. Zijn lichter in gewicht maar wel langer helaas.
Voor de Z as heb ik een Nema 34 4,5nm.
Voor de X-Y zegt mijn gevoel dat de nema 34 te groot zijn. Maar dat is puur verhouding gevoel voor zo'n kleine machine. Ik weet ook nog niet wat mijn Nema 23's aan kunnen. We zullen zien.
Ik zelf heb voor de X en Y as Nema 23's 3nm. Zijn lichter in gewicht maar wel langer helaas.
Voor de Z as heb ik een Nema 34 4,5nm.
Voor de X-Y zegt mijn gevoel dat de nema 34 te groot zijn. Maar dat is puur verhouding gevoel voor zo'n kleine machine. Ik weet ook nog niet wat mijn Nema 23's aan kunnen. We zullen zien.
-
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
- Locatie: bovenkarspel
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
leuk man.
heel Nijmegen staat vol met cnc spul zo veel uit die buurt.
heel Nijmegen staat vol met cnc spul zo veel uit die buurt.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Re: Weer een BF25L ombouw
Nadeel van direct aangekoppelde NEMA34's is ook dat ze boven het bed uitsteken. Lastig met langere dingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
Ook met NEMA23 heb je het probleem dat ze boven het bed uit steken.
Ik zit nu te broeden op een oplossing met snaaraandrijving op X en Y zodat motoren lager en naast het bed kunnen hangen. Als ik 1:1 op de X en Y as gebruik moet het net onder het bed vallen.
Ik vraag me af hoeveel nadeel het zou geven als je 0,5-1mm van de bovenkant van je motorhuis af freest bij een 3Nm stepper....
Ik zit nu te broeden op een oplossing met snaaraandrijving op X en Y zodat motoren lager en naast het bed kunnen hangen. Als ik 1:1 op de X en Y as gebruik moet het net onder het bed vallen.
Ik vraag me af hoeveel nadeel het zou geven als je 0,5-1mm van de bovenkant van je motorhuis af freest bij een 3Nm stepper....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Weer een BF25L ombouw
Ik zie het probleem niet zo.Normaal gesproken heb je een grote machineklem op je bed staan, en deze steekt ruim boven de motor uit. Mocht je een keer iets langs willen frezen dan leg je er een vulplaatje onder. Bij mij komen ze lekker recht achter de kogelomloop te zitten.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
Het probleem kan zijn dat je motoren errug ver gaan uitsteken als je vb links je motor hebt en rechts op het bed aan het frezen bent.
Bovendien, als je een direct drive op je X-as zet, is de machine bijna 90cm diep!
Met een snaar kan je de motor naast de X-as monteren, dat scheelt zo 15-20cm machinediepte...
Bovendien, als je een direct drive op je X-as zet, is de machine bijna 90cm diep!
Met een snaar kan je de motor naast de X-as monteren, dat scheelt zo 15-20cm machinediepte...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Weer een BF25L ombouw
Vind ik vreemd, wat bij mij komen ze volgens mij echt niet er boven uit...hainjedaf schreef:Ook met NEMA23 heb je het probleem dat ze boven het bed uit steken...
En Nema 34 ook niet...zo als RoboCNC dat heeft gedaan.
Bij de Y as zit er bij mijn bijna 200mm er bij. En eerlijk gezegd vind ik dat niet zo heel erg. Als je recht voor je machine staat en je wilt toch van dicht bij bekijken moet je bukken, en een stap terug nemen.
Nou ben ik er wel mee eens dat het beter staat als de motoren met tandriem aan de zijkant geplaatst wordt.
Mocht ik toch echt last hebben van de uitsteek lengte bouw ik dit om. En direct onderdelen cnc gemaakt natuurlijk.
Re: Weer een BF25L ombouw
Vaak steekt je klem ook klem ook uit naar voren, dus die ruimte ben je toch al kwijt. Verder vind ik ruimte ook niet zo'n probleem, ik heb een ruime schuur waar hij komt te staan.
Tandriemen geeft ook weer extra speling t.o.v. direct op de as.
Tandriemen geeft ook weer extra speling t.o.v. direct op de as.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
Hoezo geeft tandriem extra speling?
Slip is toch 0?
En neemt een tandriem niet ook trillingen van de motor weg?
Slip is toch 0?
En neemt een tandriem niet ook trillingen van de motor weg?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Weer een BF25L ombouw
Omdat een riem altijd iets rek heeft. Zal niet veel zijn, maar toch.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Weer een BF25L ombouw
Okee.. dus eigenlijk met een veer op spanning houden?
Niet dmv een omlooprol, maar vb door de motor tegen een veer in te monteren?
Niet dmv een omlooprol, maar vb door de motor tegen een veer in te monteren?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.