spanen in frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

spanen in frequentie regelaar

Bericht door hex173 »

half jaar geleden dacht ik nog..., moet de regelaar toch wat afdekken, maar niks gedaan. Blaas de boel weleens schoon en dan vliegen er wel wat spanen rond. Ja hoor, vorige week een klap en steekvlam.
9917
9918
het is een 1.5 kW Huanyang HY01D523B heb bij onze chinese vrienden 6 IGBT's besteld, kijken of het nog wat wordt. Zoals altijd zie ik het somber in, valt het altijd mee.
Dus de raad is je elektronica vrij van spanen houden, zoals ik hier al op he forum las. :shock:
Heb begrepen dat de igbt's nogal gevoelig zijn voor statische elektriciteit en zo'n pols bandje en een matje om te aarden heb ik niet, nou ik zie wel.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door DaBit »

Zolang je die IGBT's niet verwerkt op een kunststof plaat, katoenen kleding aandoet in plaats van synthetisch/wol en wat contact blijft houden met het metaal van de VFD-behuizing valt het allemaal nog wel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door hrscharft »

pols bandje en een matje om te aarden heb ik niet, nou ik zie wel.
stuk koper om je enkel en het andere uiteinde om een radiatorbuis? Whehe niet vergeten als je weg loopt om iets te pakken :P :evil:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door henkzelf »

Voor de zekerheid: Vergeet ook niet de punt van je soldeerbout te aarden. Ik bedoel maar: Er zijn bouten .....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door audiomanics »

Ik moet eigenlijk heel gemeen lachen... ik heb het al zo vaak geschreven en er voor gewaarschuwd.... 't is een harde leerschool maar je leert er wel van :mrgreen:
Dit geldt trouwens ook voor al die computers etc die ik regelmatig open en bloot ONDER de freestafel zie staan..
Spendeer een paar tientjes aan een tweede hands Rittal kast (op marktplaats zie ik ze regelmatig voorbij komen en daar heb ik ze ook alle drie vandaan). Perfect tegen stof en spatvloeistof..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door hainjedaf »

Dus die rittal 1038.500 was geen foute investering?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door keesfrees »

ik denk er over om wegens EMC redenen de VFD met filters in een aparte kast te monteren
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door hex173 »

bedankt voor alle goede raad, misschien leren andere er ook wat van. @audiomanics -heb ik ook weleens, de momenten van zie je wel zijn altijd leuk. :mrgreen: (geintje hé ) Dus met het ESD gevaar kan het meevallen. Ik heb een AOYUE 937 bout daar staat ESD safe op, maar er zit geen aparte aard aansluiting op, dus nog eens nakijken hoe dat zit. Als de spullen binnen zijn wordt het verhaal vervolgd.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door kevertje »

Ad, jammer van je Huanyang, hopelijk is ie met de nieuwe IGBT's weer snel de oude.

Dit is ook zo'n situatie waarvan ik steeds denk: "toch eens een kastje omheen". Met name bij verspanen van aluminium als dat hele vogelnest ineens meegepakt wordt en de spanen in het rondvliegen maak ik me zorgen.

9933

Vraag is waar haal ik een kastje van 200x250x150 mm (bxhxd) ? Kunststof is voldoende: zonder kast tot nu toe ook geen EMC problemen gehad.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door audiomanics »

kevertje schreef: Kunststof is voldoende:
Zelfs een beetje overmaats sigarenkistje werkt afdoende..
Eventueel open stukken afplakken met "afzuigkapfilterspul"
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door hex173 »

Kevertje bedankt voor de opmerking, alles komt altijd goed 8) je weet het hé, 1 spaantje en het is gebeurd...
net wat audiomanics zegt, wat filtermateriaal voor een afzuigkap (bij de marskramer ?) er voorlopig op met plakband. Opletten, vaak heeft dat filtermateriaal nog een stromings richting voor de lucht.

Ik wilde een computerkast gebruiken met wat passende afmetingen (HxBxD 360x300x175) die heb ik liggen. Moet nog kijken of het binnenwerk zo met de slijpschijf te bewerken is, dat het makkelijk toegankelijk is. Je moet hiermee altijd uitkijken dat de boel stabiel blijft.

Er moet de frequentie regelaar en de aansturing spindel van de standaard BF20 in enz. computer en drivers hou ik er maar even buiten. Zal met de EMC storingen dan wel meevallen anders maar wat blikken schotjes.
Monitor nog even bekijken of daar ventilatiegaten zitten die narigheid kunnen geven.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: spanen in frequentie regelaar

Bericht door hex173 »

na de spaan (spanen) in de frees inverter eerst maar een kastje om de inverter van de draaibank gemaakt. Niet mooi maar houdt de spanen tegen.
10255
de Huanyang Inverter HY01D523B doet het weer.
6x IGBT's besteld FGA15N120ANTD voor iets minder dan 10 euro bij onze chinese vrienden.
eerste de verbrande IGBT's eruit gesoldeerd. Twee x defect derde was nog goed, de rest maar laten zitten.
onderdelen aangekomen
10256
erin gesoldeerd nog een draadje op een verbrandde printbaan
10257
10258
tot mijn verbazing werkte het weer. Spanningen gemeten met een 5 euro multimeter, meet zo'n 530 Volt op de 3 fase uitgang. Toen met een Fluke 83 (rms meter) en die meet 256V op alle drie de fase. Dus zit er heel wat rommel op de sinus, lijkt mij verder wel goed.
Verder gegaan met de boel in een kast te plaatsen.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie