Te veel steps ?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Te veel steps ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Na het boren van die gaten, en de conclusie dat die niet overeen kwamen, is voldoende conclusie dat je machine niet haaks is. Als dat geprinte papiertje iets anders zegt ( wat het niet doet) had dat eerder aan de printer gelegen. :lol:

Nu de oplossing. :?:
Die kunnen we niet geven, we weten niet hoe die machine opgebouwd is. :mrgreen:

Welke as je moet stellen, is niet zo belangrijk, een van de 2 assen zit aan de vaste wereld, daar kun je niet mee.
Ik ga er van uit dat dat de Y-as is, dat je portaal van voor naar achter beweegt over de tafel.
Je X-as zit op de portaal en beweegt de Z-slede van links naar rechts.
Als je portaal met 2 schroefspillen synchroon van voor naar achter beweegt, zorgt dat er voor dat ie haaks blijft. Een van die 2 spillen loopt dan achter. Kun je misschien met homen oplossen.
Als je portaal met 1 spil aangedreven wordt onder de tafel, zul je moeten kijken of je daat iets kunt stellen.

O, hoe te meten.
Weer dat plaatje, boor 2 gaten over de Y-as ( door de plaat en in het bed ( of een spanplaat)) Meet dat met een klok langs de bovenzijde van die plaat ( dus de as loodrecht op de denkbeeldige lijn door die 2 gaatjes) De fout die je meet, noteer je. Draaid de plaat om, en meet nog een keer. Wanneer je X-as haaks beweegt, zal de fout mee gespiegeld worden. Met die wetenschap kun je de echt fout terug rekenen.
Als je die zijde voor de 1ste meting kunt frezen, meet je dus de 1ste keer 0, als je spiegeld, meet je de dubbele fou van de machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Te veel steps ?

Bericht door tweety »

De aandrijving zit onder de tafel, deze heb ik los kunnen halen, gelukkig kon ik deze bewegen zodat ik hem kon stellen, ik heb de tafel gesteld op de manier zoals jij aangaf, en na wat testjes was ik weer helemaal blij,
perfect gelukt dus, heel erg bedankt voor je aanwijzingen....
Probleem dus opgelost...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Te veel steps ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie