2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Probleem deels opgelost, maar zal toch nog een (hopelijk) garantie geval worden.

Van de drive waar geen leds meer van aan gaan ziet het er naar uit dat de power led stuk is. Bij meerdere tests op een losse motor blijkt alles te werken. Even laten draaien op 4000rpm zodat hij zou stallen werkt en gat hij in foutmodus, de led op de driver begint ook te knipperen.

Bij de driver waar beide leds branden helaas minder succes. Daar staan de motors wel onder spanning maar geen beweging in te krijgen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Vandaag de X-as tot beweging gebracht.


Helaas de mooie spiegelhouder moeten vervangen door een ander model omdat ik anders problemen had met de riemen.
Morgen de spiegels uitlijnen en dan een snijtest doen.

Weet er trouwens iemand een goed adres voor een askoppeling van 5 naar 8mm en inductieve sensoren voor de home schakelaars?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Rob65 »

Zo te zien loopt je riem scheef. Ik zie de riem een flink stuk heen en weer bewegen over de pulley.
Is er een manier om je pulley te stellen?
Probleem deels opgelost, maar zal toch nog een (hopelijk) garantie geval worden.
en alleen daarom al betaal ik vaak liever iets meer bij een gerenomeerde leverancier.
Ik heb in Maart een CO2 buis + voeding en koeler gekocht in China. Nu mijn eindelijk draait blijkt de buis defect en op de website van Reci lees ik dat ze begin dit jaar productie problemen hebben gehad.
Contact opgenomen met de leverancier (Jinan Nice Cut) en na opsturen van een filmpje waarop te zien is dat de buis het niet doet en vervolgens 2 fotootjes van een vernietigde buis stond er hier 5 dagen later een houten krat met een nieuwe buis op de stoep - geheel zonder kosten aan mijn kant uit China geleverd.

Prima service.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

hoe staat het hier eigenlijk mee?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Rob65 »

skillalot schreef:hoe staat het hier eigenlijk mee?
Dat hangt er een beetje van af wat je met "hier: bedoeld.
Hier in Nijmegen ligt de bouw een beetje stil.
Mijn - nu goed werkende - laserbuis hangt in de oude, zelfbouw, lasersnijder die ik van de buurman overgenomen heb toen hij een grotere machine in China gekocht heeft.
Het idee was dat ik daar ideëen mee op kan voor een eigen ontwerp - en dat werkt - maar meer dan ideëen zijn het momenteel niet want er liggen nog te veel andere leuke, en minder leuke, klusjes die ik moet doen.

Project EdingCNC 3D printer begint een beetje op de jachten-jacht van de rijken te lijken: zodra en printer werkt wil ik 'm nog beter en nog mooier maken ... Maar die 'hunt for perfection' is nu bijna ten einde. Het ding draait goed en is op het afwerken van de bedrading na klaar.

Dus nu is de lasersnijder eindelijk weer aan de beurt.
Het afstellen van de spiegels blijft een klus waar ik nooit echt zin in heb. Onjuist afgestelde spiegels zorgen voor problemen bij het snijden en graveren van grotere voorwerpen. Staan de spiegels niet goed in lijn dan loopt de straal een klein beetje weg en dat zie je terug in het snijresultaat doordat het vermogen dat uit de kop komt kan variëren.
De ruimte waar de machine komt te staan is ook beperkt, dus de laser achter in de machine leggen kost nogal wat nuttige snijruimte. Hoogte is er genoeg. Dus nu is het idee om de laser op de brug te plaatsen.
Maar voordat de bouw kan beginnen zal ik eerst mijn werktafels moeten verplaatsen, daarvoor moet dan wel ruimte komen dus moet o.a. de stickersnijder op wieltjes zodat die aan de kant kan (done!) en zo nog tien andere klusjes ...
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Deze maar terug even van onder het stof te halen.

Het frame heeft ondertussen dus z'n epoxylaag gehad, vandaag het frame uitgepakt helaas heeft aan de rechterzijde zich een vervelend probleem voor gedaan. Ik had de zijwanden gemaakt uit resten plexiglas die ik hier nog had liggen. Deze heb ik dmv siliconen op het frame gelijmt (voor makkelijk verwijderen achteraf). Vanwege het plaatmateriaal dat ik had liggen om af te dekken en stof/houtspaanders die hier vanaf konden komen, heb ik geopteerd om aluminiumfolie over het gegoten epoxy te pannen. Ik had dit vast gekleefd met tape op enkel plaatsen. Bij het verwijderen van de afdek platen kwam ik tot de vaststelling dat de tape op een paar plekken gelost is en dat het aluminiumfolie vermoedelijk door de luch werveling van de kachel in het epoxy is gevallen.

Met dit als resultaat

Afbeelding

Het mislukte deel begint op ongeveer 1m van de achterzijde en is zo'n 65cm lang. Er zitten stukken bij die hoger zijn maar ook lager als het vlak, ik weet nog niet in hoeverre de laatse 1m (die er nog goed uit ziet) hierdoor beinvloed is tov de rest. Hopelijk blijft de schade beperkt tot de 65cm netjes vlak krijgen met een schaaf en wat snelhardende epoxy.


Dit is de linker zijde

Afbeelding

Nu zit ik met de volgende vraag. In de linker zijde had ik al gaten geboort om de rail op te monteren en vlak te stellen dmv stelschoeven. Bij het monteren toen merkte ik dat er enkele gaten niet 100% goed zaten.

Nu zou ik deze rail dus een offset willen geven tov de bestaande gaten en nieuwe boren. De vorige waren gedaan met de magneet boor maar aangezien de epoxy laag zo'n 8mm dik is gaat dit niet lukken.

Hoe raden jullie aan de gaten (120!) te boren door de epoxy en daarna door 12mm staal?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Breaker »

Als een spiegel, ben wel benieuwd wat je meet maar ziet er mooi uit. Echt jammer van die folie :cry:

In eerste instantie zou ik zeggen maak een mal uit een stuk stalen hoekprofiel, zo lang mogelijk (praktisch 80-100cm) als je een CNC frees hebt staan. Weet je zeker dat de onderlinge afstand voor een groot aantal gaten goed is en zit er alleen variatie bij het verschuiven van de mal, met een paspen moet dat te minimaliseren zijn.

Maar een magneetboor, da's wel een handig apparaat. Dus misschien een kleinere stalen mal met een vaste positie voor de magneetboor en even verder een extra gat (of twee) voor paspennen, en dan het geheel steeds een gat doorschuiven. Kost wel iets meer uitlijnen maar de magneetboor hoef je dan nooit los te koppelen en dat is weer positief voor de precisie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

In die aard dacht ik inderdaad iets te doen, daar denk ik wel dat ik uit ge komen vandaag.

Net bezig geweest met het vlakken van het mislukte epoxy stuk.
Ruw vlakken is gedaan.
De 2 rails staan waterpas en hier over gegaan met de bovenfrees

Afbeelding

Nu nog vullen met nieuwe snel hardende en dan nog eens vlakken.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Dit is uiteindelijk de opstelling geworden.
2 Karretjes onder de magneetboor. De Karretjes heb ik uitgelijnt met in de boorkop een boor van 7mm (kleinste gat van de ral) en achteraan een 11mm messing pin (stop)

Door het draaien aan de hendels wordt het geheel tegen de pin gedrukt en staat een 5mm boor voor M6 dus mooi gecentreerd tov het 7mm gat.

Met het meetklokje kan ik ongeveer positie houden tov de rei. Om het proces wat te versnellen heb ik elk 6de gat geboord, getapt en vast gezet. Hierdoor kan ik nu de resterende 50 gaten allemaal na elkaar boren, zodra dat gedaan is kan ik ze allemaal tappen en dan gaan uitlijnen.

Afbeelding
Afbeelding


Ik weet het dit is niet goed voor de karretjes, maar dit waren er toch 2 die ik verkeerd had besteld en waarvan er al 1 een kogeltje kwijt is.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Zee&Zee »

Slim, het enige wat ik niet snap is waarom je schrijft dat het draaien van de hendels je boorvoet tegen het messing pennetje aandrukt ? Of bedoel je..
nadat je eerst met de hand die aanslag hebt opgezocht en nadat je een stukje onderweg bent met boren ?

Tappen gaat trouwens perfect met een machinetap en een accuboor met torque setting. En een u vormig blokje met een haaks gat erin als hulp om recht te beginnen. Scheelt je uren werk tov met het handje.
CNC you later
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Ik bedoel inderdaad de magneetboor tegen de messing pin zetten. Wanneer ik dan draai aan de hendels ( tegen de klok in en ik trek altijd aan de onderste) blijft de magneetboor door de trekkracht tegen de pin staan.

Tappen wilde ik ook met de magneetboor doen, deze heeft een manuele draaistand (geen aan of uit maar een drukknop, moet je dus ingedrukt moet houden om te draaien) maar helaas raak ik niet in het staal vanwege de hoogte van de epoxy de rails en de karretjes.
De eerste paar gaten deed ik uit de losse hand met de accutol. Dit ging vrij goed doordat de tap eerst z`n weg kon zoeken door de epoxy. Maar omdat de kop van de accutol wat versleten is krijg ik geen goede grip op de Tap waardoor hij doorslipt. Dan maar begonnen met de hand, gaat wel iets trager maar toch nog verrassend vlot
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Zee&Zee »

Machinetap heeft vierkante opname, dan slipt die toch niet makkelijk ? Handtap in accu tol is geen slim idee, je loop eerder risico op een gebroken tap in je werk, en da's nooit leuk. Hulpje voor je tap kan je ook wel maken uit hout, ( ik maak ze graag van staal omdat ze ook na honderden gaten even haaks zijn en niet uitlubberen ) maak je zo dat ronde deel tap ondersteund wordt. Dus zeg schacht tap is 5,5, dan gat rond 5,5 in een omgekeerde u ( dus ondersteboven ) zo kunnen de spanen weg. Dan schuif je die tap vanaf onder in je blok, dan span je hem in je accu tol. Zo zit het hulp stuk tussen je tap en de accutol gevangen. Zet je tap op een gat schuif de u met de hand naar beneden, staat je tap dus haaks, erin draaien, eruit draaien...next.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door DaBit »

Ik vind deze dingetjes wel praktisch voor tappen met de accutol of de ratel als ik plaatsgebrek heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door serum »

Jep, die dingen zijn echt handig! Ze zijn er ook met 3/8 aansluiting, daar kan je mooi een tapapparaat mee maken icm een vlinder luchtsleutel. mooie compacte magneetboor trouwens!
Plaats reactie