Hoe bouw je een "goede computerkast/besturingskast"?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

Als je zoals Dabit de pc-componenten naakt in de schakelkast (kweet nu hoe je zo'n ding noemt :) zet, moet je dan nog kunstgrepen toepassen omdat de standaard computerkast ontbreekt?

Ik meen bij dabit een beugeltje oid te zien dat insteekkaarten overeind houdt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door DaBit »

Voor de ATX-voeding had ik een extra stukje alu hoeklijn nodig om 'm lekker vast te kunnen schroeven geloof ik. Moederbord rust op diezelfde zeskantige afstandsbusjes die in een normale computerkast ook zitten.
Uitbreidingskaarten zitten aan de bovenkant inderdaad vast op een beugeltje gebogen van alu strip. Kost ook zo'n 10 minuten om te maken.

Moederbord had ik overigens ook op z'n kant moeten zetten eigenlijk. Maar in den beginne denk je nog dat je ruimte zat hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga bij het bouwen van mijn kast eigenlijk altijd uit van "khebruimtetekort" dus probeer ik alles zo compact mogelijk weg te bouwen.. ik heb een PC chassis verbouwd om de PC, CPU en SSR's met een Pokeys, een voeding en 2 wandcontactdozen zo compact mogelijk te krijgen.. en da's aardig gelukt..

het PC chassis met de drivers hangt rechts in de kast.. de PC staat links onderin.. onder de driverkast liggen de voedingen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

zo dus.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door DaBit »

Mjah, ik had iets van 80x80x35cm. Daar kun je bijna je auto in parkeren, dus het leek zat. Viel toch tegen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Damocles »

Misschien van minder toepassing voor ons, de hobbyisten, mag je eigenlijk een houten achterplaat gebruiken? Moet de omkasting (en achterplaat) niet uit een minder brandbaar materiaal zijn? Ik weet het niet. Ik heb alleen nog nooit een houten schakelkast te koop gezien.

Die dingen kosten de wereld niet..maar als je er een stuk og 2-3 nodig hebt voor kolomboor, frees, draaibank dan begint dat toch aardig op te lopen!

Als je zo een kast besteld. Let er dan ook op wat er allemaal bij zit. Achterplaat en invoerplaat zitten er niet altijd bij.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
beyazbalina
Berichten: 198
Lid geworden op: 22 sep 2009 15:05
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door beyazbalina »

of zijkanten op maat zetten van plaatmateriaal (op foto geborsteld RVS had ik nog liggen)
stalen achterwand
en tegen elkaar schroeven
Afbeelding
Groet Gerard
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door skillalot »

Wordt wel eens tijd voor een update van dat project van jou, want met een kast zo vol met drives maak je ons wel heel nieuwsgierig allemaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door DaBit »

Het halve Kema 10K-lab (10kV/10kA) hangt aan elkaar met vurenhouten balkjes. Voor die mannen ideaal; het isoleert en is degelijk en flexibel genoeg om die heftig bewegende koperen balken waar de energieaanvoer doorheen loopt netjes op te hangen. Hout word dus ook wel professioneel samen met elektriek gebruikt. Magoed, als het daar in de fik vliegt hebben ze voldoende brandblussing en als dat niet helpt een bedrijfsbrandweer.

Ik weet niet of ik een hele kast van hout zou maken; warmtetechnisch is dat niet handig, EMC-technisch niet, en brand-technisch ook niet.
Een houten achterplaat is iets anders; die zit in een metalen omhulsel en als dat in de fik gaat dan is de kans dat de stalen kast de ellende binnen houd wel heel groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

Ik zie her en der dat de vfd zowel in de kast als er buiten geplaatst wordt.

Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Is dat vooral practisch of zijn er technische redenen om dat juist wel of juist niet te doen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door DaBit »

Motordrives zijn grote stoorbronnen. Ergens is er wat voor te zeggen om dat soort vermogens-elektronica en de tere digitaaltjes in aparte cabinetten te monteren. Moet je echter de doorvoer van de signalen van de een naar de ander ook goed doen anders schiet je er nog niks mee op.

Ik zou het niet moeilijker maken dan het al is. Bij vrijwel iedereen werkt het spul bij elkaar in 1 doos ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door benkr »

Alles is al bijna gezegd, maar toch nog een tip, twist alle bij elkaar horende draden. En met bij elkaar horen bedoel ik b.v. de + en - van de voeding naar een verbruiker zoals een stappenmotor driver, maar ook de draden per spoel naar de motor, dus A+ en A-, B+ en B-. Dat vermindert de storing behoorlijk, het hoeft niet alles uit te maken maar slechter wordt het er in ieder geval niet van, terwijl b.v. die draden naar de stappenmotoren behoorlijke stoordingen zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

In het kader, "de kast is altijd te klein", wat is de minimumdiepte die ik het beste kan nemen?

En zijn er nog andere minimum maten om aan te houden?
Lekker hoog om vermogenselectronica bij het tere spul vandaan te houden?

Oh, en Ben, ik zal braaf alle draadjes twisten.
Dat is precies de soort info die ik graag lees ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat ik altijd doe: .. als ik een kast heb.. dan ga ik met de losse componenten "puzzelen" hoe ik het erin krijg.. , heb ik nog geen kast.. dan ga ik met de losse componenten puzzelen hoeveel ruimte ik nodig heb..

ik heb in het verleden eens een besturing in een Rittal kast kunnen bouwen.. daar had ik ruimte zat.. en de achterplaat.. dat was een droom om op te werken.. kon alles zo monteren en bedraden.. en dan Hop.. de plaat in de kast zetten.. vastbouten.. bedrading door de trekontlastingen trekken.. vastzetten.. en aan de machine knopen..

je kunt ook alles eerst in 3 D tekeken.. dan kun je op je PC de boel in elkaar knutselen..
Plaats reactie