Gmoccapy - touchplate - VFD

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door clements »

Ik heb inmiddels gmoccapy draaien op een andere pc en krijg het langzamerhand op gang ;-)
Het is een stuk meer werk om te doorgronden dan Mach maar als het eenmaal draaid dan kun je ook veel meer met Linuxcnc.
Ik heb nog 2 puntjes waar ik niet uitkom
- touchplate. Nu (in mach3) zoek ik de bovenkant van mijn werkstuk door een plaatje van 5mm er op te leggen en dan contact te maken. Ik heb al zitten zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet implementeren in gmoccapy. Als iemand een tip of link heeft waar het in J&J taal staat, graag.

- huangyan VFD. Nu heb ik dat deze alleen aan/uit geschakeld wordt via pin13 op een simpele BOB. Ik wil graag ook de snelheid kunnen aansturen. Ik heb gezocht en gelezen maar ik zie nu door de bomen het bos en woud niet meer.
Wat is de beste route, welke componenten heb ik nog nodig. Hard en software?
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door DaBit »

clements schreef: - touchplate. Nu (in mach3) zoek ik de bovenkant van mijn werkstuk door een plaatje van 5mm er op te leggen en dan contact te maken. Ik heb al zitten zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet implementeren in gmoccapy. Als iemand een tip of link heeft waar het in J&J taal staat, graag.
Krijg je het proben wel aan de gang? In je HAL file moet je iets van de volgende regel hebben staan om de verbinding tussen je binnenkomende (parallelle poort?) pinnetje en de LinuxCNC motion controller tot stand te brengen:

net probe-in parport.0.pin-13-in-not => motion.probe-input

Testen is makkelijk; laat de machine bewegen en laat de probe contact maken. Dan begint LinuxCNC meteen te mopperen dat-ie een probe ziet terwijl-ie dat niet verwacht.

Werkt dat, dan moet dit ook werken in MDI, met de spindel/probe/whatever een centimetertje boven je koperen plaatje:

F100 G91
G38.2 Z-20

- huangyan VFD. Nu heb ik dat deze alleen aan/uit geschakeld wordt via pin13 op een simpele BOB. Ik wil graag ook de snelheid kunnen aansturen. Ik heb gezocht en gelezen maar ik zie nu door de bomen het bos en woud niet meer.
Heeft je BOB een voorziening daarvoor?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door Sven »

Ik meen te hebben gelezen dat linC 2.7 die huangyan VFD's ondersteund, heb je je daar al ingelezen? (ik niet, klok en klepel en zon he? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door clements »

in mijn hal file staan de volgende regels:
net probe-in => motion.probe-input
net probe-in <= parport.0.pin-13-in

Het werkt idd als ik jog, dat er een onverwachte probe in bericht gegeven wordt.

Als ik vervolgens linux opnieuw opstart -> homed -> MDI en dan jouw commando's dan krijg ik de foutmelding
Probe allready tripped when doing command G38.2



Mijn bob is een simpel ding de C10 van CNC4PC. Alleen pinnen zegmaar.
op ebay zie ik veel USB to Rs485 dongeltjes. Zou dat wat kunnen zijn?
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door DaBit »

clements schreef:Als ik vervolgens linux opnieuw opstart -> homed -> MDI en dan jouw commando's dan krijg ik de foutmelding Probe allready tripped when doing command G38.2
LinuxCNC verwacht dat een 'getriggerde' probe een '1' oplevert en een niet getriggerde probe een '0'. Als jij naar massa schakelt moet je dus ergens je signaal inverteren, en het handigste is dan om er dit van te maken:

net probe-in <= parport.0.pin-13-in-not
net probe-in => motion.probe-input
op ebay zie ik veel USB to Rs485 dongeltjes. Zou dat wat kunnen zijn?
Mogelijk wel. Er is een module voor die Huanyang dingen die via RS485 communiceert. Moet het natuurlijk wel zo zijn dat jouw VFD hetzelfde taaltje praat als die module (wil bij die Chinezen nog wel eens veranderen) en dat niet een of andere Chinees de componenten voor de RS485 eraf gelaten heeft om een paar eurocent te besparen.

Ik communiceer wel via RS485 met mijn VFD (Danfoss VLT5008). Dan kan ik met 2 draadjes alles instellen wat m'n hartje begeert, en ook nuttige status teruglezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door clements »

Die pin op not zetten werkte idd.
Ik heb hier een vrij duidelijke beschrijving gevonden om het in de standaard axis configuratie voor elkaar te krijgen. Dat werkt. Alleen moet ik nu gaan uitvogelen hoe ik het met gmoccapy gaat werken. Een knop neerzetten en dan linken naar de o100 sub routine.
Als ik m nu opstart in gmoccapy dan wordt de custompanel.xml blijkbaar niet geladen en dan is er dus ook geen halpin naar de o100.

Stapje bij beetje :mrgreen:
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door DaBit »

Ik doe dat soort dingen met GladeVCP control paneeltjes:

Afbeelding

Da's eigenlijk sleur-pleur knopjes op een formuliertje mikken in de glade-gtk2 editor, aan die knopjes een 'MDI Action' knopen, en die MDI action doet dan 'o<doe_touchoff> CALL'. Komt geen regel code aan te pas.

Dat zijn wel zaken die makkelijker zijn om te laten zien dan 2 uur hier text tikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door clements »

Dat denk ik ook wel ja, als linux noob heb ik best wel wat zitten lezen, maar er echt inkomen lukt nog niet.
Wellicht iets voor de open dag 8)
Vooral die top secret tab lijkt me wel wat :mrgreen:
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door DaBit »

Inderdaad. Op de open dag zal Mosoft wel een uurtje voor me reserveren in het lokaal, en zo niet dan gaan we ergens aan een tafeltje zitten.

Jahaa, die topsecret tab is heel topsecret uiteraard :lol:
(daar zitten de knoppen om max acceleratie/max snelheid in te stellen en een keiharde override voor alle externe signalen die een fout kunnen veroorzaken)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door hainjedaf »

Dan hoop ik ff mee te kunnen luisteren.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door DaBit »

Inmiddels is er trouwens een 'standaardoplossing' te vinden voor dat ge-probe in LinuxCNC:

Afbeelding

klik
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door karangetang »

Ziet er mooi uit ... Maar tjonge, het gaat wel even tijd kosten Linux te doorgronden. Voordat je alles begrepen hebt en alle eindjes bijelkaar geknoopt is het wel kerst mis ben ik bang . In Mach 3 met probelt wizard gaat het nog maar ik zie de voordelen van Linux natuurlijk ook wel al ben ik ook tevreden met UCCNCN al moeten daar nog het nodige voor ontwikkeld worden voor het echt volwaardig is. UCCNC kan je natuurlijk met Mach 3 draaien maar dan ook sta je stil en moet je de licences betalen. Blijft een moeilijk keuze op welk paard je nu moet gaan zitten om in de komende jaren bij te blijven. Wat gaat het worden Linuxcnc of één van die andere. Uiteindelijk willen we eens beginnen met dingetjes maken. Ik ben al, mou ja veel) mijn tijd kwijt met hardware en software issues ( ik studeer me suf) ook leuk maar het spul moet ook een keer functioneel worden Hoe gaat dat bij jullie ?
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door clements »

Ik heb me suf gezocht naar zon probe screen. Ik kon me niet voorstellen dat er niet al iets voor gemaakt was. Bedankt ga er mee spelen. ;-)

Mach is imho een doodlopende weg, het is wel wat makkelijker te doorgronden omdat het op windows lijkt.
Ik denk als je eenmaal in de linux mode kom, dat je er veel meer mee kan.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gmoccapy - touchplate - VFD

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje of topic.
Ik heb laatst een test setupje gemaakt voor een 2-assig ding.
Dat draaide echt in no time, dan natuurlijk zonder toeters en bellen.
En het moeilijkste was dat ik 2 assen wilde en geen 3, dan was het nog lastiger geweest.
Ja, het is wel de bedoeling dat je het verschil tussen X en Y weet, en dat je je even verdiept hoe het komt dat je tafel na 125 stappen 1 mm verplaats of zo. Maar als daar het probleem zit, zoek je waarschijnlijk een turn key oplossing, en daar zul je iets meer voor moeten betalen, en kun je niets naar eigen wens aanpassen.

Ik ben absoluut geen Linux kenner, maar van de week wat simpele beeld en geluids conversies moeten doen, even gegoogled, op linux toepassingen, 2 regeltjes onbegrijpelijke code overgetikt, en ik had m'n conversies, zonder wazige freeware software op m'n werkstation te hoeven zetten. :mrgreen:
En dan zit ik in een hoekje op een krukje achter een oud afgeschreven pc-tje te klooien. Volgens mij is dat Linux echt de moeite waard om er wat energie in te stoppen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie